اين درخواست درحالي عنوان شده كه قرار است لايحه هواي پاك همين روزها در مجلس به تصويب برسد. لايحه هواي پاك ديروز نيز در دستور صحن علني مجلس بود اما دستور اول اجازه نداد جزئيات لايحه هواي پاك تصويب شود. هفته گذشته كليات لايحه تصويب شده بود.
سردار سيدتيمورحسيني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در اينباره به ايسنا گفت: بهطور كلي پليس از هرطرح و لايحهاي كه سبب كاهش آلودگي هوا شود استقبال كرده و درصورت اجرا و تأمين زيرساختها با آن همراه خواهد شد. در لايحه هواي پاك نيز بحث كاهش مدت زمان معاينه فني خودروها مطرح شده كه اين موضوع نيز مورد تأكيد و موافقت ماست. رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با بيان اينكه پليس از مدتها قبل بر ضرورت كاهش مدت زمان معاينه فني خودروها تأكيد داشته، افزود: اميدواريم اين امر هرچه سريعتر به تصويب نهايي رسيده و براي اجرا ابلاغ شود چرا كه معتقديم 5سال زمان زيادي براي معافيت خودروها از دريافت معاينه فني است. حسيني با تأكيد براينكه بايد زيرساختهاي اين كاهش مدت زمان نيز فراهم شود، افزود: البته هماكنون نيز آندسته از خودروهايي كه حتي كمتر از 5سال از توليدشان گذشته باشد اما آلايندگي داشته و نقص ظاهري در آنها وجود داشته باشد توسط پليس اعمال قانون خواهند شد، اما معتقديم كه قانوني شدن آن تأثير زيادي در كاهش آلودگي هوا خواهد داشت. وي در پايان از مسئولان در دولت و مجلس خواست هرچه سريعتر نسبت به تصويب و اجرايي شدن اين امر اقدام كنند.
- لزوم افزايش مراكز معاينه فني كشور
رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس بر افزايش تعداد مراكز معاينهفني تأكيد دارد. آلودگي هوا موضوعي كه سالها گريبانگير شهروندان شهرها بوده و براي رفع آن راهكارهاي بسياري از سوي دولتها و شهرداريها مطرح شده اما هنوز راه به جايي نبرده است. به اعتقاد مسئولان امر 80درصد آلودگي هوا ناشي از وسايل متحرك است كه بايد بهعنوان منبع اصلي آلودگي هوا مورد توجه ويژه قرار گيرد. در اين حوزه معاينه فني بهعنوان يكي از اصوليترين و ضروريترين اقدامات مورد نظر همواره مورد توجه بوده است.
مهرداد بائوج لاهوتي، رئيس فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس درخصوص وضعيت مراكز معاينه فني با توجه به اجراي طرح كاهش و تصويب كليات لايحه هواي پاك در مجلس شوراي اسلامي، گفت: در سالهاي گذشته با جوسازيهاي صورتگرفته مبني بر كمبود مراكز معاينه فني، قانون مبارزه با آلودگي هوا اصلاح شد و سن معاينه فني افزايش يافت.
نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه از نظر تعداد مراكز معاينه فني خودرو مشكلي وجود ندارد، تصريح كرد: بهدنبال تصويب قانون هواي پاك و كاهش سن معاينه فني و البته همكاري نيروي انتظامي در برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني، تعداد مراكز نيز افزايش خواهد يافت و اگر كمبودي در اين زمينه باشد كه بهنظر ميرسد نيست، رفع ميشود. وي با تأكيد بر اينكه بايد پذيرفت انجام معاينه فني خودروها يك اصل است، افزود: البته در شرايط فعلي نبايد به افزايش قيمت معاينه فني خودرو پرداخته شود، بلكه بايد كمك شود كه خودروهاي مشمول معاينه فني به اين مراكز مراجعه و با حداقل هزينه خودروي خود را معاينه كنند. رئيس فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: موافق افزايش قيمت معاينه فني در شرايط فعلي نيستم، در واقع به اين موضوع در زمان ديگري بايد پرداخت و در شرايط فعلي بايد نسبت به انجام معاينه فني خودرو تأكيد شود.
- ظرفيت نظارت در 3شيفت وجود دارد
در هر شيفت كاري در مراكز معاينه فني تهران با احتساب 40خط موجود، قابليت نظارت بر انبوهي از خودروها وجود دارد. سيدنواب حسينيمنش، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران دراينباره گفت: هماكنون اگر همه مراكز 2شيفته شوند بالغ بر 3.6ميليون خودرو را ميتوانيم نظارت و براي آنها برگه معاينه فني صادر كنيم؛ البته به شرط توزيع مناسب در سال. وي تصريح كرد: تعداد مراكز معاينه فني موجود در پايتخت به اندازه تمام خودروهاي در حال تردد در تهران است، اما مشكل در مراجعه نامتناسب خودروهاست. متأسفانه خودروها در روزهاي خاصي از سال مانند روزهاي پايان سال يا روزهاي اوايل شهريورماه به اين مراكز مراجعه ميكنند. وي افزود: با برنامهريزي و مطالعات انجام گرفته مشخص است كه بهدنبال كاهش سن معاينه فني به 2سال پس از تصويب جزئيات لايحه هواي پاك، يك ميليون خودرو به تعداد خودروهاي مشمول معاينه فني در پايتخت افزوده خواهد شد؛ با توجه به اين موضوع، دستور ايجاد 5خط سيار معاينه فني در تهران صادر شده و تا 2تا 3ماه آينده اجرايي خواهد شد.