همشهری‌آنلاین: دو آلبوم موسیقی«هایکو» و «مرثیه واج‌ها» حاصل ذوق‌ورزی‌های احسان صبوحی ‌آهنگساز و نوازنده پیانو، از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین آلبوم «هايكو ها» اثری است حاصل همكارى احسان صبوحى آهنگساز معاصر ايرانی و گردا گرتنز آهنگساز معاصر و فيلسوف هلندی. ايده ی نخست و اصلى اين همكارى توسط فوكين فرهوف (استاد پيانو) مطرح شد. و سپس با همكارى دپارتمان پيانوى بنياد فرهنگى مدرسه موسيقى SKVR شهر رتردام مراحل آماده سازى كنسرت و ضبط آلبوم شكل گرفت.

همگام با تمرين هاى منظم و مستمر هنرجويان پيانو كه از طريق هايكو ها با موسيقى معاصر جهان و ايران آشنا مى شدند، گردا گرتنز بر اساس هر كدام از هايكوهاى پيانويي که شکل اصلی این پروژه بود، ابتدا به طراحى و ساخت هايكوهايى با اصوات الكترونيك و سپس براى هر كدام به طراحى و ساخت پروجكشن پرداخت. در اواسط پروژه، سه شاعر برجسته‌ی هلند، سوانبورن، تربراك و گرتنز شعرهایى را بر اساس فرم شعرى هايكو طراحى كردند.

مجموعه‌ی حاضر (17 هايكو براى پيانو و الكترونيك) اجراى روز پايانى نوازندگان پيانو در این پروژه است كه در سالن اصلى مدرسه،  از سوی سوفى ساند ضبط و مسترينگ شده است.

آلبوم دوم  احسان صبوحی «مرثیه ی واج‌ها» نام دارد که در کارنامه ی آهنگسازی اش آثار متعدد ارکسترال، موسیقی مجلسی، سولو، الکترونیک و الکتروآکوستیک به چشم می خورد. او در این مجموعه با ترکیبی متفاوت در ارکستراسیون، گام در راه پُر رمز و راز تجربه  مرگ اندیشی نهاده است.

این مجموعه در طی دو سال (1394-1393) برای چهار خواننده، گروه آوازی، دیجیریدو، تمبک تغییر یافته، کامپیوتر و اصوات الکترونیک در پانزده قسمت نوشته و توسط دانشجويان موسیقی (آهنگسازی و نوازندگی) و دانش آموزان هنرستان موسيقى دختران تهران به رهبری احسان صبوحی اجرا و ضبط شده است.

از احسان صبوحی پیش از این آلبوم موسیقایی «شهر آشوب» در سبک کلاسیک مدرن از سوی موسسه راوی آذرکیمیا و ا آلبومی از آثارش شامل سه بخش با عنوان موسيقي هايكو، دگرديسي و سمفوني شماره يك، که در سال هاي 86 تا 91 ساخته و تنظيم کرده بود، با نوازندگی پیانوی هوشيار خيام از سوی انتشارات ارغنون منتشر کرد.

برچسب‌ها