به گزارش همشهري، پس از مدتها انتظار و حدود 40سال پس از روايت سينمايي و ماندگار مصطفي عقاد از دوران صدر اسلام، محمد رسولالله(ص) مهمترين فيلمي است كه با موضوع زندگي پيامبر اسلام (ص) در تركيه به نمايش درميآيد. پرهزينهترين پروژه تاريخ سينماي ايران و شايد جهان اسلام كه گفته ميشود با بودجه 40ميليون دلاري ساخته شده، بهزودي در ديگر كشورهاي اسلامي هم روي پرده سينماها ميرود.
ميراچ گِيايك در نقدي كه در روزنامه صباح بر فيلم مجيدي نوشته، با اشاره به روايت داستان دوران كودكي حضرت محمد(ص) و استفاده از تصاوير چشمنواز آورده است: هر چند ممكن است بخشهاي ابتدايي فيلم براي آنها كه با تاريخ اسلام و بعثت آخرين پيامبر خدا آشنا نيستند كمي گيجكننده باشد اما مجيدي توانسته با پشت سر گذاشتن دقايق اول، روايتي تماشايي به تصوير بكشد و توجه مخاطبان خود را به اصل داستان جلب كند.
نقش مهم موسيقي اي. آر. رحمان بهويژه در صحنههاي احساسي فيلم هم ديگر نكته مدنظر منتقد روزنامه صباح تركيه است؛ جايي كه گيايك مينويسد: آهنگساز هندي برنده اسكار كه 18 ماه براي ساختن موسيقي متن محمد رسولالله(ص) وقت صرف كرده، يك نابغه است و ميداند چگونه با تلفيق آواهاي شرقي و موسيقي غربي، ميان تصاوير يك داستان ديني با تماشاگران دنياي غرب پل بزند. ضمن اينكه موسيقي او در صحنههاي پرتنش هم بسيار مؤثر عمل ميكند.
نويسنده صباح از ويتوريو استورارو، فيلمبردار ايتاليايي برنده 3جايزه اسكار بهعنوان سلاح پنهان مجيدي ياد ميكند و ميافزايد: استورارو توانسته با دوربين جادويي خود پيوندي معنادار ميان تصوير فرشتهگون كودكي پيامبر و واقعيتهاي مسلم تاريخي دوران تولد و كودكي او برقرار كند. فيلمبردار برجسته ايتاليايي علاوه بر ثبت تصاوير زيبا، بايد براي نشان دادن دنيا از نگاه محمد خردسال هم حسابي تحسين شود.
مجيدي و استورارو با نشان ندادن چهره پيامبر (ص) حتي در دوران كودكي احترام خود را به تمام مسلمانان به بهترين شكل نشان دادهاند. با درنظر گرفتن آنچه امروز روي پرده سينما ميبينيم، 5تا 7سال تلاش فيلمساز نامزد اسكار ايران براي روايت دوران كودكي پيامبر اسلام (ص) و خلق يك شاهكار سينمايي شايسته تحسين است؛ فيلمي 180دقيقهاي كه قرار است نخستين قسمت از يك سهگانه و جشني براي چشمها و روح مخاطبان باشد.