محمد شکرچیان: در عصر مالکیت فکری و معنوی، اصرار بر این اندیشه که هیچ ایده‌ای ارزش خرید و فروش را ندارد بیشتر به یک خودکشی در فضا و اکوسیستم کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌ماند.

اما آنچه در بطن و پي اين ادعاي پرهزينه وجود دارد تأكيد بر اهميت افراد تيم و نحوه اجراي كار و اولويت اين دو بر‌نفس و ذات ايده است.
بسياري از مديران از گذشته تا امروز افراد مستعد را مستقل از نيازهاي سازماني خود جذب مي‌كنند. به‌عبارت ديگر هر زمان كه به هر دليلي امكان جذب يك همكار توانمند را داشته‌اند، مستقل از نيازهاي سازمان خود، اين فرصت را تبديل به عمل كرده و همكاري‌ را آغاز مي‌كنند. اين دست از مديران با وجود نداشتن فرصت و نياز كاري در آن مقطع، به اميد استفاده از توانايي شخص در آينده، روي افراد توانمند سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

گذر زمان نشان داده است، اين افراد توانمند كه به ظاهر بدون نياز جذب شده‌اند، جايگاه خود را در سازمان يافته‌اند و اثر مثبت و نتيجه ثمربخش تلاش خود را به‌جا گذاشته‌اند. از ديگر سو وجود مثال‌هاي متعدد از اكتشافات و اختراعات كه به نيت و هدف ديگري بوده اما در پايان به سرانجام متفاوتي از هدف و نيت اوليه منجر گرديده است نيز گواهي بر‌اهميت توانايي افراد بر برنامه‌ها و طرح‌هاست، براي مثال مايكروويو امروزي محصول برنامه‌ريزي و تلاش يك مهندس آمريكايي براي اختراع محصولي ديگر بود و چسب همه‌كاره، حاصل تلاش تيمي شكست خورده در توليد يك دستگاه زاويه‌ياب در شركت كداك بود كه به اختراع چسب همه‌كاره منتج شد.

اين طرز فكر در مورد تيم‌هاي استارت­آپي نيز بسيار صدق مي‌كند. اغلب سرمايه‌گذاران در جهان با شركت در جلسات روز دموي‌انكوباتورها! و شتاب‌دهنده‌ها به همان اندازه كه به‌دنبال يافتن ايده‌هاي ناب هستند، به‌دنبال يافتن استعدادهاي جواني هستند كه آينده به آنها تعلق دارد.

متأسفانه اين نگرش و رفتار را در اكوسيستم كارآفريني كشورمان كمتر از سرمايه‌گذاران مي‌بينيم و آنچه بيشتر براي سرمايه‌گذار ايراني اهميت دارد، تمركز و موشكافي در موضوع طرح‌هاست تا صاحب طرح‌ها؛ حال آنكه بسياري از صاحبان طرح‌ها، افراد توانمندي هستند كه به واسطه كم‌تجربگي در تلاشند تا ايده نامناسبي را اجرا كنند.

اگر همين افراد به اجراي يك طرح مناسب ديگر اختصاص يابند، شانس زيادي براي موفقيتشان وجود خواهد داشت. توصيه عملي براي گام نهادن در اجراي موضوع اين يادداشت اين است كه سرمايه‌گذاران در جلسات ارائه طرح‌ها، آزمون‌ها و ابزارهايي براي شناسايي توانايي‌هاي فردي افراد صاحب ايده (مستقل از طرح و پيشنهادشان) در دست داشته باشند تا اگر از محل بررسي طرح، حاصلي نيافتند، دست‌كم بتوانند از همان گذر، صاحب طرح خوبي بيابند.

  • تحليلگر سرمايه‌گذاري