تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴

در مراسمی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و ایوو کومشیچ شهردار سارایوو پیمان خواهرخواندگی میان تهران و سارایوو به امضا رسید.

 سارايوو بيست و سومين شهر جهان است كه با تهران پيمان خواهرخواندگي بسته است. اين پيمان بستر همكاري‌هاي 2شهر در حوزه‌هاي فرهنگي، گردشگري، فني، اقتصادي و خدماتي را فراهم مي‌كند.

در اين مراسم شهردار تهران با اشاره به سابقه و روابط خوب و برادرانه شهروندان تهران با مردم بوسني و هرزگوين در دوران جنگ و درگيري اين كشور، گفت: در آن دوران مردم كشور ما كمك‌هاي انسان‌دوستانه و حمايت‌هاي بسياري از مردم بوسني و هرزگوين داشتند. به گفته قاليباف، تهران درهفته گذشته ميزبان رئيس‌جمهور كشور بوسني و هرزگوين بود و در اين هفته نيز ميزبان شهردار سارايوو پايتخت اين كشور است بنابراين ما به‌عنوان شهرداران 2پايتخت وظيفه داريم كه ارتباطات خوبي بين 2شهر برقرار كنيم و سابقه ذهني مثبت و پيوندهاي تاريخي را با توسعه روابط خوب ميان تهران و سارايوو تعميق دهيم.

به گزارش همشهري، ايووكومشيچ، شهردار سارايوو نيز گفت: با امضاي اين توافقنامه، دوستي صميمي بين 2شهر را به اثبات مي‌رسانيم و بر توسعه روابط بين تهران و سارايوو تأكيد مي‌كنيم و اين تفاهمنامه فضاي مناسبي براي گسترش روابط در حوزه‌هاي مختلف ازجمله حوزه‌هاي فرهنگي و علمي بين مردم سارايوو و تهران ايجاد خواهد كرد.

بنابراين گزارش شهردار سارايوو از شهردار تهران براي سفر به اين شهر دعوت كرد و گفت: نمي‌توانيم حمايت‌هاي ايران در زمان جنگ را فراموش كنيم، چون كمك‌هاي مردم ايران در آن شرايط سخت جنگي نشان‌دهنده ميزان دوستي آنها با مردم ما بوده است.

  • برگزاري هفته فرهنگي تهران و سارايوو در 2پايتخت

در حاشيه آيين امضاي توافقنامه همكاري ميان تهران و سارايوو قاليباف در جمع خبرنگاران از برگزاري هفته فرهنگي تهران و سارايوو در پايتخت 2كشور خبر داد و گفت: با توجه به آشنايي و قدمت روابط مردم ايران و بوسني و هرزگوين ضروري است همكاري ميان 2شهر بيش از پيش گسترش پيدا كند. وي اظهار اميدواري كرد كه با امضاي اين پيمان خواهرخواندگي همكاري‌هاي فرهنگي و گردشگري ميان تهران و سارايوو بيشتر شود چرا كه در حوزه گردشگري فرصت‌هاي خوبي در سارايوو وجود دارد و مردم اين شهر نيز علاقه‌مند به اينگونه ارتباطات فرهنگي و گردشگري هستند.

ايووكومشيچ، شهردار سارايوو نيز طي سخناني با خبرنگاران، تهران را شهري بسيار بزرگ خواند و گفت: بازديد از همه نقاط تهران بسيار مشكل است چون اين كلانشهر خيلي بزرگ است و خطوط متروي آن قادرند در يك روز به‌اندازه نيمي از جمعيت بوسني و هرزگوين مسافر جابه‌جا كنند. وي با اشاره به بازديدش از مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران گفت: در اين بازديد از نحوه مديريت ترافيك شهر 10ميليون نفري تهران به وجد آمدم چون مديريت ترافيك جزو دغدغه‌هاي تمامي شهرداران شهرهاي بزرگ است.

شهردار سارايوو ضمن اشاره به فرهنگ غني و تمدن 7هزار ساله ايران و مقايسه آن با تمدن 2هزار ساله اروپا گفت: در روزهاي آتي قصد دارم از بناهاي فرهنگي و تاريخي تهران بازديد كنم. معتقدم اين مراكز فرهنگي سمبل و محتواي شهر تهران به شمار مي‌روند. وي همچنين برظرفيت بسيار بالاي همكاري 2كشور به‌ويژه در زمينه گردشگري و به نمايش گذاشتن محصولات فرهنگي در كنار همكاري‌هاي علمي تأكيد كرد و گفت: ايجاد فضاي مناسب به‌منظور توسعه همكاري‌هاي تجاري ميان 2شهر نيز ازجمله برنامه‌هاي ما در آينده است.