همشهری آنلاین: دانشگاه آزاد اسلامی، جایزه علامه طباطبائی را به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اهدا کرد.

به گزارش ایرنا، سید طاهه هاشمی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره شیخ طبرسی، گفت: جایزه علامه طباطبائی به انتخاب و اجماع اعضای کمیته داوران به آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی به پاس مجاهدت‌های فراوان در تالیف اثر ارزشمند و ماندگار تفسیر راهنما و همچنین فرهنگ قرآن تعلق گرفته است.

وی با بیان اینکه باید در سطح دانشگاه‌ها بصورت گسترده به مباحث قرآنی بیشتر پرداخته شود، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی، طرح‌های پژوهشی بزرگی مانند علم در محضر قرآن، سبک زندگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، اخلاق حرفه‌ای و اهتمام به شناخت مباحث اجتماعی قرآن و عرضه آن با استفاده از توان علمی استادان و محققان را در دست انجام دارد.

هاشمی با اشاره به برگزاری جشنواره شیخ طبرسی و مسابقات قرآن و عترت، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به منظور حمایت از مطالعات بنیادی و کاربردی در عرصه اصول و مبانی قرآن و عترت و توسعه کیفی و حرفه‌ای پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی، بر آن شد تا آثار مکتوب قرآنی شامل کتاب، پایان‌نامه و مقاله‌های قرآنی و طرح‌های پژوهشی، را در یک فرایند علمی، شناسایی و بررسی و آثار برتر قرآنی سال را انتخاب و به جامعه دانشگاهی معرفی و از نویسندگان آنها تقدیر کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در نخستین جشنواره شیخ طبرسی، 230 پایان‌نامه، 75 کتاب، 122 مقاله و 12 طرح پژوهشی واجد شرایط برای ارزیابی به مرحله دوم راه یافتند.

هاشمی افزود: در مرحله نهایی از سوی هیات داوران چهار کتاب، یک پایان‌نامه و دو مقاله به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.

وی، برخورداری از نتایج و دستاوردهای جدید، قوت علمی مباحث و تحلیل محتوا، نو آوری و تولید دانش در عرصه قرآن و حدیث، روشمند بودن محتوای اثر، ادبیات نگارشی متقن حاکم بر اثر، استفاده از منابع معتبر و دست اول و ارجاع درست، شکل ظاهری مناسب و رعایت اصول کتاب‌نویسی، نظم منطقی موضوعات و تطابق عناوین و محتوا را از ویژگی‌های آثار برتر بیان کرد.

جشنواره سراسری شیخ طبرسی با اهداف شناسایی دقیق آثار قرآنی و نویسندگان آن، شناسایی محتوا و تحقیقات قرآنی، استفاده بهتر و گسترده‌تر از این آثار در سطح جامعه دانشگاهی برای گسترش فرهنگ قرآنی برگزار شد.