به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات موجود، میزان آلودگی هر موتورسیکلت چندین برابر بیشتر از خودروهاست و با توجه به قیمت مناسب و تسهیل در تردد در مسیرهای شلوغ و پر ازدحام به عنوان یکی از با صرفهترین وسیلههای حمل و نقل درون شهری مورد استفاده قرار میگیرد.
موتورسیکلتها به دلیل ساختار فناوری قدیمی، با مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب نقش قابل توجهی در میزان آلایندگی هوا دارند.
بیشتر میزان آلایندگی موتورسیکلتها منو اکسیدکربن، ذرات معلق و هیدروکربنهای خام است که استمرار انتشار آن بر سلامت شهروندان تاثیرگذار است.
کلانشهر اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است و در صورت ساماندهی وضعیت تردد موتورسیکلتها و تعریف برنامههای کیفیسازی فنی و ایجاد طرح معاینه فنی میتوان تا حد قابل توجهی هوایی پاک و به دور از آلایندگی را استمرار بخشید.
- نبود سیستم معاینه فنی؛ مهمترین عامل آلایندگی موتورسیکلتها
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک گفت: نبود سیستم معاینه فنی مهمترین عامل آلایندگی موتورسیکلتها در شهرها است که ایجاد این طرح میتواند بازویی قدرتمند در برنامه کاهش آلودگی هوای اراک باشد.
محمد عسگری افزود: دستگاههای مختلف در برخورد با مقوله موتورسیکلتسواران از جنبه ایمنی سرنشین و کاهش میزان تصادفهای ناشی از این وسیله نقلیه تلاشهای فراوانی در دستور کار دارند اما نباید از نقش برجسته آلودگی این وسیله نقلیه کوچک غافل شد.
وی اضافه کرد: پارسال مکاتباتی با وزارت کشور در خصوص نقش تاثیرگذار موتور سیکلتها در آلودگی هوای اراک و راهاندازی مرکز معاینه فنی موتورسیکلت انجام شد که در صورت موافقت امکانات و زیرساختهای لازم برای تحقق این طرح وجود دارد.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک بیان کرد: بر اساس آمار سال گذشته، تردد 100 هزار موتورسیکلت در شهر اراک به ثبت رسیده که بخش قابل توجهی از این موتورسیکلتها با ساختار کاربراتوری و آلاینده هستند.
وی بیان کرد: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک از لحاظ امکانات زیرساختی و نیروی انسانی کارآمد ظرفیت راهاندازی مرکز معاینه فنی موتورسیکلت را دارد که در صورت موافقت وزارت کشور این مهم عملیاتی میشود.
- میزان آلایندگی موتورسیکلتها هشت برابر خودروها ارزیابی میشود
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: میزان آلایندگی موتورسیکلتها هشت برابر خودروها ارزیابی میشود.
سرهنگ ابوالفضل امیدی افزود: تنها راه جلوگیری از آلودگی موتورسیکلتها، جایگزین موتورسیکلتها برقی است که اگر چه قیمت این نوع موتورسیکلتها به مراتب بالاتر از موتورهای کاربراتوری است اما میتوان با ارایه تسهیلات به متقاضیان به این امر مبادرت ورزید.
وی ادامه داد: هیچ قانونی مبنی بر منع تردد برای موتورسیکلتها وجود ندارد و این مهم در صورتی عملیاتی میشود که موتورهای برقی جایگزین و بازنگری در سیاستگذاریهای توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری در حوزه موتورسیکلت در دستور کار قرار گیرد.
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مرکزی از نظر شاخص استانداردهای جهانی، نقش موتورسیکلتها را در آلودگی هوا تاثیرگذار دانست و گفت: برابر مصوبات هیات دولت باید در مدت پنج سال موتورهای برقی جایگزین موتورهای کاربراتوری شوند و این نیازمند حمایت جدی دولت است.
- هیچ اقدام پژوهشی علمی در خصوص نقش آلودگی موتورسیکلتها در استان انجام نشده است
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مركزي نیز گفت: تا کنون اقدام پژوهشی و علمی مناسبی در خصوص نقش آلودگی موتورسیکلتها در این استان انجام نشده است.
رضا میرزایی افزود: هر چند که در ظاهر شاید این گونه به ذهن متبادر شود که موتورسیکلت آلودگی کمتری نسبت به خودرو دارد اما در واقعیت این است که موتورسیکلت هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد میکند.
وی اظهار کرد: توسعه فرهنگ استفاده از موتور برقی در بین شهروندان تا حد زیادی موجب کاهش آلودگی هوا میشود اما این مهم نیز نیازمند ارائه تسهیلات به شهروندان است.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: هر چند قیمت موتور برقی نسبت به موتورسیکلتهای بنزینی قیمتی پنج برابری دارد اما به دلیل کاهش آلودگی هوا و پایین بودن هزینههای سرویسدهی از لحاظ اقتصادی به صرفهتر است.
بر اساس اظهار نظرهای کارشناسان محیط زیست، پلیس راهور و مسئولان شهرداری اراک تنها راه کنترل آلایندگی موتورسیکلتها، جایگزین ساختن موتورهای برقی است که دولت و مجلس باید نسبت به این مقوله مهم تصمیمات کارشناسی و مدونی اتخاذ کنند.