شمارش معکوس برای توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید تا پایان امسال در حالی آغاز شده است که خودروسازان تلاش می‌کنند با ارتقای برخی استانداردهای کیفی خودروهای قدیمی و برخلاف تکالیف قانونی موجود، به تولید این خودروها ادامه دهند.

پرايد، پژو405و وانت نيسان ازجمله معروف‌ترين خودروهايي هستند كه طي چند سال اخير بيشترين انتقادها نسبت به كيفيت، ايمني پايين يا مصرف سوخت و آلايندگي بالاي اين خودروها مطرح و حتي برخي مسئولان با استناد به تكاليف قانوني، خواستار توقف توليد اين خودروها شده‌اند.

خودروهايي كه درصورت عمل به اين تكاليف بايد از چند سال قبل توليد آنها متوقف مي‌شد اما هر بار خودروسازان و دست‌اندركاران صنعت خودرو با استناد به برخي تغييرات و به‌اصطلاح استاندارد‌سازي‌ از اجراي اين تكاليف سر باز زده‌اند. اما در تازه‌ترين وعده‌ها، ديروز بهروز رياحي مشاور عالي وزير صنعت، معدن و تجارت از توقف توليد پرايد و پژو 405تا پايان امسال خبر داده است. تكليفي كه حتي بر مبناي آخرين فرصت‌ها نيز بايد از ابتداي امسال اجرايي مي‌شد.

  • استانداردهايي كه پاس نمي‌شود

مشاور عالي وزير صنعت با اشاره به مشكلات كيفي 2خودرو پرايد و پژو ۴۰۵ به تسنيم اعلام كرد، تا پايان سال ۹۵، بايد اين خودروها از خط توليد خارج ‌شود، چرا كه گرچه در مقايسه با 3دهه قبل پيشرفت‌هايي در صنعت خودرو كشور داشته‌ايم اما هنوز نظر مردم را جلب نكرده است. به گفته بهروز رياحي، سنسور بنزين 405 و شيشه بالابر پرايد بيشترين شكايات مردمي را به‌خود اختصاص مي‌دهد.

سنسور پژو 405سوخت‌رساني موردنظر را براي اين خودرو به شكل مناسبي نداشته است به‌طوري شكايت‌ها در اين خصوص بسيار زياد است و از هر 10خودروي توليدي ما 6خودرو با اين مشكل مواجه بودند. رياحي در مورد پرايد نيز تأكيد كرد: از هر 10خودرو پرايد توليدي 3تا 4خودروي ما با مشكل شيشه بالابر مواجه بود، به همين منظور پروژه‌اي براي بهبود در اين خصوص تعريف شد و اكنون از هر 10خودرو تنها يك خودرو مشكلات اين‌چنيني دارد.

مشاور عالي وزير صنعت با بيان اينكه 2خودروساز بزرگ كشور تمام استاندارد‌هاي كيفي توليد خودرو را پاس نمي‌كنند، افزود: خودرو در كشور 55استاندارد اجباري دارد كه 51استاندارد مربوط به ايمني و كيفيت خودرو و 4مورد مرتبط با آلايندگي است، اما خودرو‌هاي 2خودروساز بزرگ كشور تمام استانداردهاي كيفي را پاس نمي‌كنند. درحالي‌كه بايد خودروهاي وارداتي و توليد داخلي اين 55استاندارد را پاس كنند و رعايت اين استانداردها در 2خودرو‌ساز مطرح ما و خودروهاي مونتاژي موردبررسي قرار مي‌گيرد.

  • كشمكش مصرف سوخت و آلايندگي

انتقادهاي پليس، وزراي نفت و بهداشت و سازمان استاندارد از نبود ايمني، مصرف سوخت بالا و آلايندگي خودروهاي پرايد، پژو 405و وانت نسيان موجب دفاع دبير انجمن خودروسازان از اين خودروها با استناد به ارتقاي كيفيت آن، نبود خودروي جايگزين و نقش كيفيت پايين بنزين و گازوئيل توزيع شده در عرضه خودروهاي معيوب شد. احمد نعمت بخش اعلام كرد: براساس مصوبات دولت بايد در 8كلانشهر كشور بنزين يورو‌۴ توزيع شود وگازوئيل نيز بايد با آلايندگي در حدود ۵۰ tpm باشد كه طبق بررسي‌هاي صورت گرفته اكنون آلايندگي گازوئيل ۵۷۰۰ tpm است.

اما ديروز رئيس سازمان ملي استاندارد طي يك نشست خبري در واكنش به ادعاي دبير انجمن خودروسازان مبني بر اينكه آزمايش بنزين پالايشگاه تهران حاكي از استاندارد نبودن بنزين اين پالايشگاه است، اعلام كرد: در مجموع سازمان ملي استاندارد، سازمان ناظر بر توليد بنزين و گازوئيل است و با وزارت نفت نيز همكاري لازم را داريم اما درصورتي كه بخش خصوصي به اين موضوع ورود كرده و نتايج متفاوتي از آزمايش‌هاي گازوئيل و بنزين به‌دست آورد، اول بايد بررسي شود كه نحوه نمونه‌برداري و آزمايش چگونه بوده است.

اگر بخش خصوصي بخواهد مي‌تواند با ما ارتباط بگيرد و گزارش‌هاي خود را درخصوص چگونگي نمونه‌گيري و آزمايش بنزين در اختيار ما قرار دهد اما فعلا در گزارش‌هايي كه ما داريم با توجه به اينكه بيشتر از محل‌هاي توزيع بنزين نمونه‌برداري كرديم، مشكل خاصي در بنزين‌ها وجود ندارد.

نيره پيروزبخت با بيان اينكه در مورد رعايت استانداردهاي كيفي، بايد واحدهاي توليدي خود را به كيفيت مدنظر ما برسانند نه اينكه ما شاخص‌ها را براي رسيدن آنها تغيير دهيم، در مورد كيفيت گازوئيل اعلام كرد، نتايج آزمايش‌هاي گازوئيل آماده شده و سازمان ملي استاندارد در حال تحليل و بررسي آن است كه پس از اتمام كار، گزارش مورد نظر به نهادهاي مربوطه ازجمله وزارت نفت ارسال مي‌شود.