همشهری آنلاین: ماه قرار است تا چند روز آینده در بزرگترین اندازه ممکن در آسمان شب دیده شود، حالتی که ابرماه شهرت دارد و طی آن ماه به نزدیک ترین فاصله خود از زمین خواهد رسید.

براساس گزارش گيزمگ،‌ پديده ابرماه در طول يك سال چند بار رخ مي‌دهد و به حالتي گفته مي‌شود كه ماه به فاصله مداري‌ نزديك‌تر از فاصله معمولش از زمين مي‌رسد. در واقع براي سال 2016 سه ابرماه ثبت شده‌است كه يكي از آنها در 16 اكتبر رخ داد و دو ابرماه ديگر در 14 نوامبر و 14 دسامبر مشاهده خواهند شد.

ابرماهي كه در 14 دسامبر رخ مي‌دهد باعث خواهد شد تا نماي شهاب‌باران جوزايي تحت تاثير نور شديد ماه قرار گيرد و شهاب‌ها از زمين قابل مشاهده نباشند.

با اين همه ماه 14 نوامبر، برابر 24 آبان، بزرگترين اين سه ابرماه خواهد بود،‌ زيرا در اين تاريخ ماه كه براي دو ساعت در وضعيت حضيض قرار دارد، نقطه‌اي از مدار بيضوي ماه كه كمترين فاصله را تا مدار زمين دارد، كامل خواهد شد. اين نقطه نسبت به نقطه اوج 48 هزار كيلومتر به زمين نزديك‌تر است،‌از اين رو زماني كه ماه در اين نقطه قرار مي‌گيرد، 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشانتر ديده مي‌شود.

شايد 14 درصد مقدار زيادي به نظر نيايد و پي بردن به بزرگتر شدن ماه درميان آسمان شب كار ساده‌اي نباشد، زيرا مقياسي براي سنجش اين بزرگي وجود ندارد،‌اما اگر ماه را در زمان طلوع آن مشاهده كنيد، مي‌توانيد آن را با سطح زمين مقايسه كرده و به خوبي به بزرگتر شدن آن پي ببريد.

و ابرماهي كه در 14 نوامبر در آسمان ظاهر خواهد شد، از 67 سال پيش تا به امروز بزرگترين و نزديك‌ترين ابرماهي است كه طلوع خواهد كرد و در صورتي كه شانس تماشاي آن را از دست بدهيد، تا سال 2034 دوباره چنين فرصتي دست نخواهد داد.

اين ابرماه در تقويم نجومي قديمي به نام ماه سگ آبي شناخته مي‌شود زيرا قبايل بومي آمريكاي شمالي و مهاجران آمريكايي در گذشته زمان طلوع ماه كامل نوامبر را به عنوان زمان تله‌گذاري براي سگ‌هاي آبي تعيين كرده‌بودند تا بتوانند براي زمستان خود پوست كافي جمع‌آوري كنند.

طلوع ابرماه نوامبر يا ماه سگ آبي توسط رصد‌خانه SALOOH به صورت مستقيم پخش خواهد شد تا درصورتي كه آسمان ابري مانع از تماشاي اين رويداد شد، علاقمندان بتوانند در اين وب‌سايت اين پديده زيبا را تماشا كنند.