مديركل صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با همشهري با بيان اين مطلب اعلام كرد كه هيچ الزام قانوني براي توقف توليد خودروهاي با عمر بيش از 10سال در چارچوب قانون ارتقاي كيفيت خودروهاي سبك، قطعات و مجموعههاي مرتبط يا آييننامه اجرايي مرتبط با اين قانون كه در شوراي سياستگذاري خودرو به تصويب رسيده باشد، وجود ندارد.
امير حسين قناتي تأكيد كرد كه با تصويب و ابلاغاستانداردهاي جديد مصرف سوخت و آلايندگي كه توسط سازمان ملي استاندارد و با همكاري وزارت صنعت در حال بازنگري است، مقرر شده تا استانداردهاي اجباري خودرو طبق يك برنامه زمانبندي ارتقا يافته و اجرايي شود كه با اجراي احتمالي 8 استاندارد جديد براساس برنامه زمانبندي مشخص تا سال آينده، ممكن است حتي برخي خودروهاي پرتيراژ كنوني كه بحثي در مورد توقف توليد آنها مطرح نيست قادر به پاس كردن استانداردها و دريافت مجوز شمارهگذاري نباشند و يا توليد برخي خودروهايي كه اكنون زمزمه توقف توليد آنها مطرح است با ارتقاي استانداردها، تداوم يابد.
بهگفته قناتي، استانداردهاي توليد خودرو سختگيرانهتر ميشود و مسلما خودروسازاني كه نتوانند محصولات خود را با اين استانداردهاي جديد انطباق دهند از چرخه توليد خارج ميشوند. بهگفته وي افزايش تعداد استانداردهاي اجباري خودرو در دست بررسي و انجام است و تعداد اين استانداردهاي كيفي طي يك برنامه زمانبندي بهتدريج 8 و سپس 18 و 24 مورد افزايش خواهد يافت.
- مهلت 10ساله پلتفرمهاي جديد
مديركل صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر اينكه در چارچوب قانون ارتقاي كيفيت خودروهاي سبك، قطعات و مجموعههاي مرتبط هيچ الزامي براي توقف توليد خودروها وجود ندارد، تأكيد كرد كه تنها در سند اهداف توسعه صنعت خودرو قيد شده كه استفاده از پلت فرمهاي جديد توليد خودرو براي يك دوره 10ساله معتبر خواهد بود و خودروهاي داراي پلت فرمهاي با سن بالا كه قادر به پشتسر گذاشتن استانداردهاي كيفي و مصرف سوخت باشند، منعي براي ادامه توليد و شمارهگذاري ندارند.
- كاهش مصرف سوخت وانت نيسان
قناتي در مورد زمان خروج برخي از خودروهاي توليد شده روي پلت فرمهاي قديمي اعلام كرد تا زماني كه بازار كشور به يك يا چند خودرو نياز داشته و از نظر استانداردها و ضوابط توليد و شمارهگذاري نيز منعي وجود نداشته باشد، خواه اين خودرو پژو، پرايد، يا وانت نيسان باشد، منعي براي تداوم توليد و عرضه آن وجود نخواهد داشت.
وي در مورد انتقادهاي مطرح نسبت به كيفيت مصرف سوخت بالاي وانت نيسان افزود: وانت نيسان در ابتدا مصرف سوختي معادل 22 ليتر در هر 100كيلومتر داشت كه با استانداردسازي اين خودرو اكنون مصرف سوخت آن به 12 ليتر در هر 100كيلومتر كاهش يافته و حتي با طراحي و توليد نوع دوگانهسوز اين خودرو، مصرف سوخت آن كمتر نيز شده است. اين خودرو نقش قابلتوجهي در ترابري بار در كشورمان دارد، اينكه با وجود كاهش مصرف سوخت و آلايندگي اين خودرو، با تداوم توليد و عرضه آن مخالفت ميشود، شايد بهدليل دلخوري از ظاهر اين خودرو باشد.
- تكذيب توقف توليد پژو 405و پرايد
روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعيهاي اعلام كرد، خبري با مضمون «توقف توليد خودروهاي پژو 405و پرايد تا پايان سال 95» به نقل از بهروز رياحي مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت درخروجي برخي رسانهها قرار گرفت كه در اين رابطه ذكر نكاتي حائز اهميت است. نخست اينكه در مجموعه مشاوران وزارتخانه سمتي با عنوان مشاور عالي تعريف نشده است ، جناب رياحي، مشاور وزيراست و سخنان و موضعگيريهاي ايشان درباره «توقف توليد خودروهاي پژو 405 و پرايد» صرفا نظر شخصي بوده و هيچ ارتباطي با سياستگذاريها و مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد. نكته دوم اما اين است كه گويا وي با ظن و گمان درباره اين تصميم صحبت كردند، اما بهگونهاي بازتاب داده شده كه گويي اين تصميم قطعي و حتمي است و اين برداشت و بازتاب ناصحيح بوده است.