اين زمينها كه اغلب فضاي روسطحي خطوط ريلي منتقل شده به زيرزمين هستند، هماكنون وضعيت بسيار نامناسبي بهخاطر انباشت نخاله و زباله، روشنايي و امنيت، تجمع بزهكاران و... دارند؛ درحاليكه بهلحاظ مالكيتي دست مديريت شهري نيز براي ساماندهي اين فضا كه حدودا 27هكتار وسعت دارد، بسته است. به همين علت، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، 10روز پيش هنگام حضور در ميان دبيران شوراياري و مديران محلههاي منطقه۱۷، گفت كه شهرداري تهران هركاري را كه براي پيگيري اين موضوع لازم بود، انجام داده و حاضر شدهاند براي تملك زمينهاي راهآهن پول هم پرداخت كنند.
البته وي اضافه كرد كه از نظر قانون و مقررات نبايد هيچ هزينهاي بابت آن بپردازند. به هر ترتيب تأكيد شهردار باعث شده تا طي روزهاي اخير، اراده جديتر ميان مسئولان ازجمله اعضاي شوراي شهر و شهرداري 2 منطقه براي تعيين تكليف نهايي حاشيه خطوط ريلي و فضاهاي روسطحي آنها شكل بگيرد. آنطور كه شهردار منطقه17 ديروز اعلام كرد، در پي دستور اكيد شهردار تهران مبني بر ساماندهي اين اراضي، مقرر شد تا هرچه سريعتر توافق با شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران در دستور كار قرار گيرد.
به گفته مهدي عباسي، شهردار پايتخت دستور داده كه تا پايان سالجاري اراضي راهآهن تهران - تبريز تعيين تكليف شود و اين محوطه بهعنوان فضاي سبز تا فروردينماه در اختيار شهروندان قرار گيرد. وي تصريح كرد: در طرح مورد نظر بيش از 80درصد فضاي موجود بهعنوان فضاي سبز درنظر گرفته شده كه بتواند كمبود سرانههاي شهروندي را تأمين كند.
شهردار تهران پيش از اين تأكيد كرده بود در فضاي روي تونل راهآهن از لحاظ قانون راهآهن امكان ساختوساز وجود ندارد و نگاه اقتصادي بهمنظور ساخت واحدهاي مسكوني يا تجاري ظلم به مردم اين منطقه است. شايان ذكر است در نخستين قدم براي اجراي طرح ساماندهي، مقرر شده 6عدد برج نوري در نقاط كور حريم نصب شود تا روشنايي لازم را براي اين محوطه تأمين كند. آنطور كه برآورد شده با تكميل طرح نيز فضاي سبز محلههاي مجاور خط راهآهن 138درصد و سرانههاي ورزشي و فرهنگي نيز بهترتيب67 و 54 درصد ارتقا مييابد.