«جاده، خودروی معیوب‌ و خطای انسانی» اضلاع مثلث مرگ، شامگاه سه‌شنبه در جاده اقلید بار دیگر به یکدیگر رسیدند تا جان تعدادی از هموطنانمان را بگیرند.

قربانيان تازه‌ترين حادثه جاده‌اي كشور 28زن و مرد يزدي هستند كه قصد سفر به عتبات عاليات را داشتند اما اتوبوس آنها به دره سقوط كرد و جان‌شان را گرفت.عصر سه‌شنبه 47زن و مرد كه قصد سفر به عتبات عاليات را داشتند، سوار بر يك اتوبوس اسكانيا به سوي مرز چزابه حركت كردند.

آنها بايد از استان فارس عبور مي‌كردند تا به مرز برسند. چند ساعتي از شروع سفر گذشته بود كه اتوبوس به جاده اقليد رسيد. مسير كوهستاني و پر‌پيچ و خم بود و راننده در پيچ‌هاي جاده راهش را باز مي‌كرد تا اينكه اتوبوس در گردنه دژكرد به پيچ تندي رسيد. راننده كه قصد داشت سرعت را كنترل كند، تلاش كرد ترمز بگيرد اما سيستم ترمز به‌درستي عمل نكرد و وقتي به پيچ دوم رسيد، ناگهان اتوبوس واژگون شد و به دره سقوط كرد.

دقايقي از اين حادثه مي‌گذشت كه گروه‌هاي امداد و نجات خود را به محل حادثه رساندند. هيچ‌كس از سرنوشت 47سرنشين اتوبوس اطلاعي نداشت. با اين حال در شروع عمليات معلوم شد كه 24نفر جان خود را از دست داده و ساير سرنشينان اتوبوس مجروح شده‌اند. به اين ترتيب مصدومان به بيمارستان‌هاي اقليد و ياسوج منتقل شدند. حال برخي از آنها وخيم بود؛ به حدي كه دقايقي بعد 4نفر از مصدومان نيز جان باختند تا شمار قربانيان اين حادثه به 28نفر برسد. با وجود اين 19نفر ديگر همچنان در بيمارستان بستري هستند و مداواي‌شان ادامه دارد.

  • علت حادثه چه بود‌؟

هرچند روشن شدن علت اصلي حادثه به بررسي‌هاي دقيق نياز دارد اما سرهنگ احمد احمدي، فرمانده پليس راه شمال استان فارس در نخستين اظهارنظر علت اصلي اين حادثه را «عدم ‌توانايي در كنترل وسيله نقليه به‌علت تخطي از سرعت مطمئنه توسط راننده اتوبوس» اعلام كرد. با اين حال كمك‌راننده اتوبوس كه از اين حادثه جان سالم به در برده درباره دليل واژگوني اتوبوس به فارس گفت: «نقص فني در سيستم ترمز اتوبوس علت اصلي واژگوني‌اش بود.» او گفت: «اتوبوس سر پيچ نتوانست ترمز بگيرد و در پيچ دوم واژگون شد؛ چون ترمز از كار افتاده بود.» يكي از مجروحان حادثه نيز گفت: «راننده با سرعت زيادي مي راند و كنترل اتوبوس از دستش خارج شده بود كه اتوبوس ابتدا به طرف راست و سپس به چپ منحرف شد و در نهايت بعد از معلق زدن از گردنه به دره سقوط كرد.»

  • پيام تسليت رئيس جمهور

ساعتي پس از وقوع اين حادثه، رئيس جمهور با انتشار پيامي به بازماندگان حادثه تسليت گفت. در اين پيام آمده است: «عرض تسليت به ملت ايران و خانواده هاي داغدار حادثه تلخ واژگوني اتوبوس در اقليد كه تعدادي از هموطنان زائر عزيزمان را از ما گرفت. روحشان شاد.»