فقط مرگ یک اسطوره می‌توانست توجه جهان را از ورود دونالد ترامپ به کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا یا اعطای جایزه نوبل ادبیات به باب دیلن منحرف کند و این اتفاق با درگذشت لئونارد کوهن در ۸۲سالگی افتاد.

به گزارش همشهري، آهنگساز، نويسنده، خواننده و شاعر نامدار كانادايي درست در شرايطي چشم بر جهان فروبست كه دنيا هنوز و همچنان در غافلگيري ناشي از رأي مردم ايالات متحده آمريكا به ترامپ دست و پا مي‌زند. كوهن كه در ايالت فرانسوي‌زبان كبك به دنيا آمده بود و دوشنبه هفته قبل در لس‌آنجلس درگذشت، چهاردهمين و آخرين آلبوم خود را با نام You Want It Darker‌ماه گذشته ميلادي روانه بازار كرد و با استقبال و تحسين همگاني مواجه شد. سايت متاكريتيك به اين آلبوم پرفروش و موفق امتياز 92از 100داده است.

مشهورترين هنرمند معاصر كانادا اواخر دهه 1960با آثار ادبي خود ازجمله شعر، رمان و ترانه به شهرت رسيد و اواخر همين دهه بود كه با مهاجرت به نيويورك، عمده وقت و توان خود را صرف دنياي موسيقي كرد. نخستين آلبوم او با نام «ترانه‌هاي لئونارد كوهن» در 1967به بازار آمد و به‌شدت پرفروش شد. بسياري از كارشناسان تأثير كوهن را بر دنياي موسيقي به چهره‌هايي چون ديلن نزديك و شناخته‌شده‌ترين آهنگ او را «هله‌لويا» مي‌دانند؛

عبارتي كه بين مسيحيان براي سپاس از پروردگار به‌كار مي‌رود و بسيار شبيه الحمدلله مسلمانان است.كوهن هله‌لويا را در 1984خواند و بعدها چند خواننده ديگر آن را بازخواني كردند؛ آنقدر كه خالق اين ترانه ماندگار به نوعي از تعداد زياد نسخه‌هاي هله‌لويا گلايه كرد. او با وجود شهرت عالمگيرش، چهره‌اي خجالتي و كمرو بود و به حضور روي صحنه و اجراي زنده چندان علاقه نداشت.

كوهن اواخر هشتمين دهه از عمر خود از بازنشستگي خودخواسته بيرون آمد و به‌مدت 5سال در سراسر جهان برنامه اجرا كرد. او حدود يك‌ماه پيش از فرارسيدن لحظه آخر زندگي در گفت‌وگو با نشريه نيويوركر به شكلي كاملا شفاف و آرام در اين‌باره سخن گفته و با اشاره به آمادگي خود براي استقبال از فرشته مرگ، افزوده بود: نزديك شدن مرگ را احساس مي‌كنم؛ فقط اميدوارم خيلي ناراحت‌كننده نباشد. دوست دارم پيش از آن لحظه، كارهايي را كه آغاز كرده‌ام به سرانجام برسانم.