مهدیه تقوی‌راد: امسال هم بخش زیادی از باید و نباید‌هایی که سازمان حج و زیارت برای زیارت اربعین تعیین کرده بود اجرایی نشد تا برای چندمین سال پیاپی زائران اربعین این تجربه مشترک را داشته باشند که در کنار مسیر رسمی و اعلامی از سوی این سازمان، خودشان هم می‌توانند تدارک این سفر را ببینید.

 پس از آنكه مشخص شد تأكيد‌هاي مداوم سازمان حج مبني بر «صدور ويزاي اربعين تنها براي كساني كه در اين سامانه ثبت‌نام كرده‌اند» واقعي نبوده و عده زيادي بدون مراجعه به اين سامانه ويزاي قانوني گرفته‌اند، حالا نه‌تنها اين سازمان، از تأكيد خود مبني بر ورود و خروج از مرزهاي مشخص نيز پا پس كشيده، بلكه ناجا از زائران خواسته به دليل ازدحام از مرزي غير از مهران تردد كنند.

سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت نخستين فردي بود كه در گفت‌وگو با روزنامه همشهري از الزام زائران براي ورودو خروج از مرز و زمان تعيين شده، روي ويزاي آنها خبر داد. اما حالا و با تجمع بيش از اندازه مردم در مرزها گفته مي‌شود كه زوار اربعين مي‌توانند از ديگر مرزها نيز براي خروج استفاده كنند و الزامي به خروج از مرزي كه در ويزايشان درج شده وجود ندارد.به اين ترتيب زوار مي‌توانند از هر كدام از مرزهاي سه گانه زميني و دريايي و هوايي كه تمايل دارند وارد يا خارج شوند. سخنگوي ستاد اربعين درباره اين تصميم به همشهري گفت:«مرز مهران به‌عنوان نزديك‌ترين مرز به كربلاي معلي بيش از ساير مرزها شاهد ازدحام زوار است، از سوي ديگر طرف عراقي نيز محدوديت‌هايي را از قبيل نصب گيت‌هاي ايكس ري در مرز ايجاد كرده كه باعث شده تا ورود و خروج در اين مرز زمان بيشتري را نياز داشته باشد.»

  • عقب‌نشيني

درحالي‌كه در ماه‌هاي گذشته و پس از تشكيل ستاد اربعين اعلام مي‌شد كه مشتاقان زيارت اربعين بايد صرفا در سامانه سماح ثبت نام و از اين طريق به اين سفر مشرف شوند اما در عمل غيراز سايت سماح تعداد ديگري شركت كه با سفارت عراق همكاري مي‌كنند اقدام به ثبت‌نام و صدور ويزا براي مراجعه‌كنندگان مي‌كنند؛ چه اينكه خود رئيس سازمان حج و زيارت وجود چنين ويزاهايي را به رسميت شناخت و تنها از دارندگان آنها خواست براي دريافت بيمه به سامانه سماح مراجعه كنند. حميد رضا گودرزي، سخنگوي ستاد اربعين درباره اين تغيير موضع نيز به همشهري مي‌گويد:‌ «سامانه سماح مطمئن‌ترين راه براي ثبت نام در پياده‌روي اربعين است و الزام در ثبت‌نام سامانه سماح به‌خاطرآگاهي ما از تعداد زوار، نحوه خدمات‌دهي به آنها و مديريت اين برنامه بزرگ است.»

البته صدور ويزاي‌هاي تقلبي عده‌اي را به زحمت انداخته است اما همين حالا دفاتر خدمات مسافرتي در سراسر كشور در كمتر از 2روز ويزاهاي قانوني صادر مي‌كنند.به اين ترتيب مسئولاني كه تا همين چند روز قبل تأكيد مي‌كردند تنها بايد ويزا را از آنها گرفت و تنها بايد از مرزي كه آنها تأييد كرده‌اند عبور كرد، حالا موضع‌شان را تغيير داده‌اند.

  • سازمان حج و زيارت، اعتماد مردم را از دست ندهد

سيد احسان قاضي زاده، عضو كميسيون فرهنگي: اينكه هر سال گفته مي‌شود بايد حتما از طريق سامانه (سماح) ويزا بگيرند و بعد مردم مي‌بينند بدون طي‌كردن مراحل ثبت‌نام در اين سايت مي‌توانند ويزا بگيرند باعث بي‌اعتمادي مي‌شود. مخصوصا اينكه تعداد زيادي از اين زائران از روستا‌ها و شهرهاي كوچك هستند و ثبت نام در سامانه براي آنها دشوار است.سازمان حج و زيارت اگر به اين اطلاعات مردم احتياج دارد، بهتر است صادقانه موضوع را با آنها در ميان بگذارد و از آنها بخواهد داوطلبانه ثبت نام كرده يا برخي موارد را رعايت كنند.

  • سازمان حج و زيارت مانع‌تراشي نكند

احمد مرادي، نماينده مردم هرمزگان : سازمان حج و زيارت نه‌تنها براي مديريت سفر اربعين مسير خوبي را انتخاب نكرده بلكه موانعي ايجاد كرده كه در نتيجه آنها مردم دچار سردرگمي شده‌اند؛ مثلا تأكيد بر اجبار در تعيين مرز خروجي و ورودي باعث به زحمت افتادن مردم شده است. براساس قانون، داشتن گذرنامه و ويزاي كشور مقصد براي خروج از كشور كافي است و نبايد مردم را به زحمت انداخت به اين سازمان تذكر جدي داديم كه با مديريت بهتر با اعمال روش‌هاي كارشناسي كار مردم را در اين زمينه تسهيل كند.