آنطور كه روز گذشته اين منطقه از نظر ميزان آلايندگي ذرات كمتر از 10ميكرون در صدر و از نظر ميزان آلايندههاي منواكسيدكربن و اكسيدهاي نيتروژن در رده دوم جدول شاخصهاي آلودگي هواي مناطق تهران قرار گرفت. اين در حالي است كه آمار نشان ميدهد، منطقه 9پر سر و صداترين منطقه تهران هم بهحساب ميآيد. حال سؤال اين است كه چه عاملي باعث چنين اتفاقي ميشود؟ مطالعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران پاسخ اين سؤال را به استقرار فرودگاه مهرآباد در اين منطقه ارتباط ميدهد. طبق اين مطالعات، بهرهگيري از ناوگان فرسوده هوايي، ديزل ژنراتورها، اتوبوسها و همچنين تاكسيهاي مربوط به فرودگاه كه بعضا فاقد كاتاليست هستند آلودگيهاي هواي اين بخش از شهر را بهگونه قابلتوجهي تشديد ميكنند. از سوي ديگر، تردد هواپيماها طي شبانهروز نيز با افزايش آلودگي صوتي همراه است.
- وضعيت ناسالم است
طبق گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، بهطور ميانگين روزانه حدود 450تا 500هزار كيلوگرم CO2 (گاز گلخانهاي دياكسيدكربن)، 1500كيلوگرم CO (منواكسيد كربن)، 190تا 200كيلوگرم HC (هيدروكربنها) و 1700تا 1800كيلوگرم NOX (اكسيدهاي نيتروژن) در فرودگاه مهرآباد منتشر ميشود. بدينترتيب ماهانه اين فرودگاه حدود 100تن آلاينده شامل CO، NOX و HC به هواي محدوده خود تزريق ميكند. اين ميزان آلايندگي در حالي منتشر ميشود كه مقايسه فرودگاهمهرآباد با فرودگاههاي همتراز خود در چند شهري اروپايي نشان ميدهد، هزينههاي آن نسبت به فايدهاي كه دارد، مجموعا به صرفه نيست. بهطور مثال فرودگاه هيترو در لندن با 1200پرواز روزانه، نسبت به فرودگاه مهرآباد يكسوم آلايندگي از نظر منواكسيدكربن دارد. اين درصورتي است كه بهطور ميانگين 290سورت پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام ميشود. بنابراين آلودگي هواي محلههايي همچون مهرآباد جنوبي، استادمعين، دكتر هوشيار، دستغيب، امامزاده عبدالله، سرآسياب مهرآباد و شمشيري طي روزهاي سرد سال خيلي زودتر از بسياري محلههاي ديگر تهران، در وضعيت ناسالم قرار ميگيرند. اين محلهها ديروز هم با شاخص 127ميزان منواكسيدكربن، 108ميزان دياكسيد نيتروژن و 124ميزان ذرات كوچكتر از 10ميكرون در وضعيت ناسالم براي گروههاي حساس قرار داشتند.
- بازنگري در برنامه آلودگي صوتي
آلودگي صوتي فرودگاه مهرآباد نيز باعث شده تا عنوان پرسر و صداترين منطقه تهران به منطقه 9تعلق بگيرد. طبق آمار ساعتهاي اوج پروازي در اين فرودگاه معمولاً 8تا 9صبح و 21تا 22شب است. البته اگرچه قرار بوده كه پروازهاي شبانه اين فرودگاه (به جز پروازهاي امدادي و اضطراري) بين ساعات 23:55تا 5:15روز بعد متوقف شود اما عملا بهخاطر تأخير 48درصدي پروازها چنين مسئلهاي بهطور كامل محقق نشده و صداي تردد هواپيماها روي اعصاب ساكنان محلههاي اطراف و حتي مراكز درماني مثل نظاممافي،شهيد ملكي و بيمارستان شهيد كاظمي است. شايد شما هم چندي پيش تصويري كه از پنل كنداكتور ساعات پروازهاي يكترمينال مهرآباد در شبكههاي اجتماعي دست بهدست ميشد را ديده باشيد كه تأخير چند ساعته تنها يكشركت به نمايش گذاشته شده بود. اين تصوير نشان ميداد 3پرواز ساعت 8شب به بعد اين شركت با تأخير بسيار مواجه شدهاند. به اين ترتيب پروازهاي خروجي آن از مهرآباد به ساعت پس از نيمه شب منتقل شده بودند؛ تا جايي كه حتي پريدن يكهواپيما با تأخير بيش از 6ساعته به 5صبح موكول شده بود. به هرترتيب همچنان آلودگي صوتي اين فرودگاه بسيار بالا و دوبرابر حد مجاز است. به همينخاطر اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران از بازنگري برنامه عملياتي كاهش آلودگي صوتي اين محدوده خبر ميدهد؛ برنامهاي كه آبانماه سال گذشته در جلسه شورا به تصويب رسيد و اكنون پيشنهادهاي جديدي رو به رو شده است.
مقايسه ميزان آلايندههاي توليدي روزانه در 4 فرودگاه هيترو، گتويك، بريستول انگليس و مهرآباد
رنگ آجري: مهرآباد با 290 پرواز روزانه
رنگ نارنجي: هيترو با 1200 پرواز روزانه
رنگ آبي: گتويك با 660 پرواز روزانه
رنگ سبز: بريستول با 170 پرواز روزانه