محیط‌زیست > مهتاب ابوترابی: بزرگ، بدبو، پیر، شبیه هرچیزی به جز گل، بوته و درخت... این‌ها ویژگی‌های عجیب‌ترین گیاهان دنیا هستند

که نه تنها نادر و کمیابند، که به دلیل ویژگی‌های عجیبی هم که دارند، شهرت یافته‌اند و گردشگران زیادی را برای تماشای خودشان به گوشه و کنار دنیا می‌کشانند.

بياييد با چند گياه از اين دسته آشنا شويم.

 

  • اين‌قدر بدبو ؟!

گفته می‌شود زنبق بدبو  (Rafflesiaarnoldii) بزرگ‌ترین گل در دنیاست که در جنگل‌های اندونزی به‌صورت انگل بر روی ریشه‌های درختان تاک می‌روید و فاقد ساقه و برگ است.

این گل، با  گلبرگ‌های نارنجی‌قهوه‌ای كه لکه‌های سفید دارند، زمان شکوفه‌دادن، بوی بد و زننده‌ای از خود ساطع می‌کند که همین موضوع باعث جلب حشرات و در نتیجه گرده‌افشانی گیاه می‌شود.

 

  • چتري با شيره‌ي قرمز

یکی از جالب‌ترین درختان دنیا، درختی است كه به‌نام درخت «خون اژدها»(Dracaena Cinnabari) مشهور است. این گیاه، بومی دریای عرب است و با ظاهری عجیب و غریب به شکل چتر، به‌دلیل تولید شیره‌ی قرمز تیره (مانند خون) درخت خون اژدها لقب گرفته است.

 

  • سنگ زنده

گیاه سنگی (Lithop) را می‌توان به‌عنوان سنگ زنده‌ی گیاهی توصیف کرد که در رنگ‌های مختلف از جمله سفید، خاکستری، صورتی و بنفش یافت می‌شود.

شکل منحصربه‌فرد این گیاه به دلیل رشد برگ‌هادر لبه‌ی بیرونی گیاه است که بیش‌تر در فصول بارانی ظاهر می‌شوند. این گونه‌ی گیاهی عجیب و غریب، به‌طور عمده در آفریقای جنوبی می‌روید و حدود 50 سال نیز عمر می‌کند.

 

  • قارچ عجيب

این قارچ  که در شمال آمریکا و اروپا می‌روید، به‌دليل ويژگي‌هاي خاص و وجودترشحات و قطره‌های قرمزرنگ درسطح اندا م بارده، گونه‌ای جالب توجه است. اين ترشحات به‌شكل قطره‌هایی درسطح سفيد رنگ قارچ قابل رؤيتند و زيبايي خاصي به آن مي‌بخشند.

 

  • يادگار  دوره‌ي ژوراسيك

«ویلوچیا ميرابيليس» (Welwitschia Mirabilis) یک فسیل زنده‌ي یافت‌شده در بیابان‌های نامیبیا وآنگولاست. شکل ظاهری آن به هشت‌پایی غول‌پیکر شباهت دارد.

از نظر ظاهری دارای چنان جذابیت و ویژگی‌هایی است که برخی تنها برای دیدن این گیاه عجیب به نامیبیا مسافرت می‌کنند. طول عمر آن ۴۰۰ تا۱۵۰۰ سال و یا حتی دو‌هزار سال تخمین‌زده مي‌شود و به‌نظر می‌رسد یادگاری از دوره‌ی ژوراسیک باشد.

 

  • وقتي  زنبور عسل به اشتباه  مي‌افتد

ارکیده‌ي زنبور‌عسل (Ophrysapifera) گیاهی از خانواده‌ی ارکیده‌هاست که به‌دلیل شباهت زیاد گلش به زنبور عسل، به این نام خوانده می‌شود. شباهت بین این گل و زنبور ملکه آن‌قدر زیاد است که زنبورهای نر آن را اشتباه می‌گیرند.