تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷

چند روز پس از آشکار شدن تصمیم کوئنتین تارانتینو برای کناره‌گیری از دنیای سینما، رابرت ردفورد هم از عزم خود برای کنار گذاشتن بازیگری و تمرکز بر فیلمسازی خبر داد.

به گزارش همشهري، بازيگر تحسين‌شده سينماي جهان كه تجربه نشستن روي صندلي كارگرداني را هم در كارنامه دارد، اعلام كرد كه پس از پايان بازي در 2پروژه در دست توليد، براي هميشه از بازيگري دست برمي‌دارد و تمام وقت و توان خود را صرف ساختن فيلم مي‌كند. نكته اينجاست كه تارانتينو هم اعلام كرده بود قصد دارد فقط 2فيلم ديگر بسازد و پس از رسيدن تعداد فيلم‌هايش به 10، دست از كارگرداني و فيلمسازي بردارد.

ردفورد 80ساله در گفت‌وگويي با نوه‌اش ديلن درباره آينده خود گفت: بازي‌ام در 2فيلم آخر كه به پايان برسد، فقط روي كارگرداني تمركز مي‌كنم. در «ارواح شبانه ما» با جين فوندا همبازي هستم كه عاشقانه‌اي براي سالخورده‌هاست و در «پيرمردي با يك اسلحه» هم كنار كيسي افلك و سيسي اسپيسك بازي مي‌كنم. شايد هم دوباره به دنياي نقاشي برگردم كه از جواني شيفته آن بودم. فيلم اول را ريتش باترا، كارگردان هندي‌تبار مي‌سازد و ديويد لوري روي صندلي كارگرداني «پيرمردي با يك اسلحه» مي‌نشيند.

بازيگر، كارگردان، تهيه‌كننده و تاجر آمريكايي و «پدرخوانده سينماي مستقل» از 1960تا امروز در عرصه بازيگري و فيلمسازي، فعال و بنيانگذار و رئيس جشنواره فيلم ساندنس است. ردفورد با «بوچ كسيدي و ساندنس كيد» و «نيش» جورج روي هيل به اوج شهرت و موفقيت رسيد و حضور در «همه مردان رئيس‌جمهور» آلن جي. پاكولا نطقه عطف كارنامه‌اش بود. او كه پيش‌تر براي بازي در نيش نامزد اسكار شده بود، نخستين اسكار كارگرداني خود را در 1981 براي «مردم معمولي» برد و با «مسابقه تلويزيوني» هم نامزد كسب 2 اسكار بهترين فيلم و بهترين كارگردان شد.

ردفورد كه 9فيلم در مقام كارگردان در كارنامه دارد، آخرين بار سال 2012 درام سياسي «دوست هميشگي» را با بازي خودش و شيا لابوف روانه پرده سينماها كرد. آخرين فيلم اكران‌شده او «اژدهاي پيت» بود كه تابستان امسال روي پرده سينماها رفت و البته چندان موفق نبود. ضمن اينكه اين بازيگر تحسين‌شده عاشقانه علمي خيالي «اكتشاف» را به كارگرداني چارلي مك‌داول آماده نمايش دارد و قرارداد بازي در «يكشنبه بيا» را هم براي سال 2017 امضا كرده است؛ هرچند به‌نظر مي‌رسد قصد ندارد در اين فيلم بازي كند.