گروه سیاسی: استانداران سراسر کشور، در پنجمین نشست مشترک خود با هیات دولت، دستور شفاهی رئیس‌جمهور را پیش از رسیدن نامه محرمانه وی دریافت کردند که در آن احمدی‌نژاد خواستار تغییرات گسترده در مدیران نالایق، ضعیف و بی‌تفاوت شده بود.

دولت نهم در حالی بیش از نیمی از عمر اجرایی خود را پشت سر می‌گذارد که تغییرات در سطح مدیران عالی اجرایی از جمله وزرا و استانداران را بارها تجربه کرده است؛ کما این که طی روزهای گذشته دستگاه سیاست خارجی دچار تغییرات گسترده‌ای شد.

پنجشنبه سوم آبان هم در جلسه هماهنگی دور دوم سفرهای استانی که با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزارشد، مقدمه دیگری برای تغییرات مدنظر رئیس‌جمهوری برای انجام تغییرات نوشته شد.

در این نشست که معاونان، مشاوران و مدیران ستادی و اجرایی نهاد ریاست‌جمهوری حضور داشتند، مقرر شد که در دور دوم سفرهای استانی، مدیران و دستگاه‌های موفق یا کم کار به مردم معرفی و مدیران ضعیف یا متخلف عزل شوند.

چند روزی از اعلام این خبر نگذشته بود که روز یکشنبه هنگامی که استانداران سراسر کشور- که آنها هم در طول دولت نهم شاهد بیشترین تغییرات در سطح خود بوده‌اند- عصرگاهان در وزارت کشور میزبان هیات دولت و رئیس‌جمهوری بودند، از زبان رئیس دولت، دستوری مهم را دریافت کردند.

محمود احمدی‌نژاد که سخنانش را پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری منتشر کرد، در اظهاراتی با اشاره به سفرهای استانی و مصوبات آن و همچنین آغاز دور دوم این سفرها خطاب به استانداران گفت: مردم برای ما نامه‌هایی فرستاده یا درخواست‌هایی داده‌اند که در مرکز روی آنها کار شده است و آنها را برای دستگاه‌های مختلف هم فرستاده‌اند، حدود 5 ماه از سفر دولت به آخرین استان می‌گذرد و گروه‌هایی برای پیگیری این نامه‌ها اعزام شده‌اند، بعضی از دستگاه‌های استانی در ارتباط با پیگیری این نامه‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند و برخی دستگاه‌های دیگر نیز ضعیف یا بد عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ به زودی نامه‌ای به استانداران ارسال می‌شود که در آن اسامی تعدادی از مدیران دستگاه‌های گوناگون از سطح شهرستان تا استان که باید مورد تشویق قرار گیرند، ذکر شده است و شما می‌توانید اسم آنها را اعلام کرده و هدایایی هم به آنها بدهید.

احمدی‌نژاد پس از این سخنان، موضوع مهمی را به استانداران گوشزد کرد و آن این که: فهرست گروهی هم که ضعیف بوده‌اند، برای استانداران ارسال می‌شود که باید تذکر داده شود، ما اسم این افراد را این دفعه به صورت محرمانه می‌فرستیم.

اما سخنان وی درباره گروه سوم مدیران، هشداری درباره گروه دوم هم محسوب می‌شود.

دستور رئیس قوه مجریه به همین جا ختم نمی‌شود و احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش تأکید کرد: یک گروه محدود هم هستند که بی‌تفاوت بوده‌اند؛ به محض اینکه اسامی این افراد به دست شما رسید باید آنها را برکنار کنید، ما این اسامی را هم محرمانه می‌فرستیم ولی استانداران باید اقدام کنند.

ارزیابی تمام مدیران

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری هم وقتی به خبرنگاران درباره فرآیند سفرهای استانی دور دوم توضیح می‌داد، در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه در این سفرها آیا درخصوص مدیران ناکارآمد و کم کار تصمیم‌گیری‌ خواهد شد، اظهار داشت: ما درباره تمامی مدیران ارزیابی‌های خود را انجام داده‌ایم و در طول سفر رئیس‌جمهوری نیز مجدداً عملکرد مدیران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و اگر کسی کم کاری یا کم توجهی کرده باشد در مورد او تصمیم‌گیری‌ خواهد شد.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود، از استانداران خواست استقلال کاری خود را حفظ کنند و تحت‌تأثیر فشارها قرار نگیرند و خطاب به آنها گفت: هرچه قدر که شما در این دام‌ها نیفتید و از مردم جدا نشوید، موفق خواهید بود و همه مردم با نشاط پشت سر شما خواهند بود و در کارها مشارکت می‌کنند و با حمایت آنها استان نیز پیشرفت می‌کند.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اعلام این که تحول در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شوراها جزء تحولات بزرگ در کشور محسوب می‌شود، ابراز عقیده کرد: این اقدامات جراحی‌هایی است که باید در سامانه مدیریت کشور اتفاق می‌افتاد تا زمینه برای جهش و توسعه پایدار ایجاد شود.

سکوت خبری

این تصمیم مهم رئیس‌جمهوری مبنی بر برکناری فهرست محرمانه مدیران بی‌تفاوت درحالی منتشر شد که تلاش‌های همشهری برای اعلام نظر برخی مسئولان اجرایی بی‌نتیجه ماند.

به‌نظر می‌رسد مسئولان اجرایی ترجیح می‌دهند فعلا درباره این فهرست محرمانه سکوت اختیار کنند، یا به این انتظار که بازتاب‌های آن در بین رسانه‌ها، مردم و مسئولان علنی شود یا این که اطلاعات بیشتری در این‌باره منتشر شود.

از متن خبر سخنان رئیس‌جمهوری این‌گونه برداشت می‌شود که نامه‌های مردمی و سپس گزارش تحقیق و بررسی گروه‌های پیگیری این نامه‌ها، مقدمه نوشتن نامه‌ محرمانه احمدی‌نژاد بوده است.

همچنین اظهارات علی سعیدلو معاون اجرایی رئیس‌جمهوری هم بیانگر این مطلب است که احتمالا این جابه‌جایی‌ها در دور دوم سفرهای استانی انجام خواهد شد.

هرچند برکناری مدیرانی که آنها را رئیس‌جمهوری بی‌تفاوت می‌خواند، می‌تواند نقش مؤثری در پویایی نظام تصمیم‌گیری داشته باشد و همچنین نشانه‌ای بر انسجام دولت و قدرت مدیریت آن بر بدنه اجرایی حکایت نماید، لیکن از نگاه برخی کارشناسان این فرآیند در زمانی که کشور در آستانه انتخابات قرار می‌گیرد، ممکن است آفاتی را متوجه امور اجرایی کشور بکند.