هیأت وزیران صبح چهارشنبه ۱۹ خرداد ۹۵ با حضور رئیس‌جمهور جلسه‌ای تشکیل داد و به موجب آن گزارش معاونت اجرایی رئیس‌جمهور درخصوص «برنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها» برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دولت برای حل معضل آلودگی هوا را تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد.

هيأت وزيران ديروز و بعد از گذشت حدود 5‌ماه و يك هفته از جلسه خرداد‌ماه بار ديگر تشكيل جلسه داد و اين بار در غياب رئيس‌جمهور با دستور ويژه وي بررسي اقدامات دولت در جهت كاهش آلودگي هوا و تصميم‌گيري درباره پيشنهادهاي ارائه‌شده از سوي كارگروه كاهش آلودگي هواي كلانشهرها را بررسي كرد. اما در مصوبه ديروز نكاتي وجود دارد كه نگاه اجمالي به آنها خالي از لطف نيست:


1-هيأت وزيران ديروز تصميم گرفت كه تمهيدات پيشنهادي كارگروه كاهش آلودگي هواي كلانشهرها به‌منظور تسهيل در استفاده از 22هزار ميليارد ريال تسهيلات كم بهره براي تسريع در نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي درون‌شهري را كه خردادماه امسال توسط هيأت وزيران مصوب شده بود، دوباره تصويب كند. اين در حالي است كه در بيش از 5‌ماه گذشته از جلسه خرداد ماه هيأت وزيران هيچ گزارشي درباره پيشرفت اين مصوبه ارائه نشده است.


2-براساس پيشنهاد كارگروه كاهش آلودگي هواي كلانشهرها، هيأت وزيران ديروز طرح نوسازي بيش از 1000دستگاه ميني‌بوس فرسوده شهر تهران از طريق جايگزيني آنها با تاكسي نو را مصوب كرد. اين در حالي است كه شهرداري تهران نوسازي اين ميني‌بوس‌ها را از ابتداي سال و بدون كمك نهادهاي مسئول دولتي چون سازمان محيط‌زيست آغاز كرده است. البته ‌اگر طرح نوسازي بيش از 1100دستگاه ميني‌بوس فرسوده تهران كه در سال93 و با حمايت شهرداري تهران آغاز شد، در نيمه راه به‌دليل همراهي نكردن دولت و پرداخت‌نشدن سهم سازمان محيط‌زيست رها نمي‌شد، اكنون ميني‌بوس فرسوده‌اي در تهران تردد نمي‌كرد.

اين در حالي است كه تعدادي از ميني‌بوس‌هاي فرسوده تهران در سال‌هاي اخير با كمك‌هاي شهرداري نوسازي شده‌اند و به گفته پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران، تاكنون حدود 800دستگاه ميني‌بوس فرسوده در سايت ستاد نوسازي ناوگان ثبت‌نام كرده‌اند.

در اين طرح شهرداري، 20ميليون تومان تسهيلات بلاعوض به متقاضياني كه فرايند ثبت‌نام را انجام داده‌اند و واجد شرايط لازم هستند، ارائه مي‌كند كه با احتساب 10ميليون تومان گواهي اسقاط، مالكان ميني‌بوس‌هاي فرسوده قادر خواهند بود با پرداخت مبالغ اندكي نسبت به جايگزيني ميني‌بوس فرسوده خود با تاكسي نو اقدام كنند.

3-يكي ديگر از مصوبات ديروز هيأت وزيران در راستاي كاهش آلودگي هواي 10كلانشهر درگير با اين معضل، انعقاد قرارداد خريد 1000دستگاه اتوبوس حمل‌ونقل عمومي براي تحويل به كلانشهرها تا پايان سال است. اين در حالي است كه با يك حساب سرانگشتي مي‌توان متوجه شد كه سهم ميانگين هر شهر از اين تعداد اتوبوس 100دستگاه است. اگر همين تعداد اتوبوس نو به تهران برسد، بايد همچنان منتظر 5900دستگاه اتوبوس ديگر ‌ بود؛ چه آنكه تهران در شرايط فعلي 6هزار دستگاه اتوبوس كم دارد و دولت نيز از سال89 تاكنون حتي يك‌دستگاه اتوبوس نو به حمل‌ونقل عمومي تهران اختصاص نداده است.


4-يكي ديگر از مصوبات ديروز هيأت دولت تخصيص كد جريمه براي تردد خودروهاي فرسوده در محدوده كلانشهرها بود. به‌عبارت ديگر، خودروهاي فرسوده هر 24ساعت يك‌بار شاهد صدور قبض جريمه 500هزار ريالي خواهند بود. اين در حالي است كه دولت در خردادماه امسال مصوب كرده بود به ازاي واردات هر دستگاه خودروي خارجي 4دستگاه خودروي فرسوده و به ازاي توليد هر دستگاه خودروي داخلي يك دستگاه خودروي فرسوده اسقاط شود. از سوي ديگر بايد درنظر گرفت كه مصوبه ديروز هيأت دولت درباره جريمه خودروهاي دولتي آيا از سوي پليس راهور اجرايي خواهد شد.