گروه ورزشی: معزی‌پور، سرمربی جدید تیم ملی کشتی: راه‌ خودم‌ را‌ می‌روم

داستان انتخاب سرمربی تیم ملی کشتی آزاد سرانجام به انتها رسید و محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی از میان همه گزینه‌های مطرحی که با آنها به بحث و مذاکره پرداخته بود، سرانجام بر روی نام محمود معزی‌پور انگشت گذاشت و این پست کلیدی و حساس را در اختیار وی قرار داد.

معزی‌پور فرد شناخته‌شده‌ای در کشتی ایران است و در گذشته نیز در موارد متعددی تجربه مربیگری در تیم ملی را پشت سر گذاشته که ظاهراً همین موضوع مهم‌ترین فاکتور برای انتخابش بوده است.

 وی علاوه بر این در سال‌های اخیر در کنار کشتی‌گیران جوان در مسابقات مختلف جهانی، قاره‌ای و بین‌المللی سوابق روشنی داشته که مهمترین آنها عنوان نایب قهرمانی جهان است. معزی‌پور از جمله مربیانی است که معمولاً کم‌حرف است و به سختی می‌توان از نیت و عقیده‌اش در کشتی آگاهی یافت، اما به هرحال او در حال حاضر از جمله مربیان مورد اعتماد یزدانی‌خرم است و سال‌های دوری است که با منصور برزگر مدیر کنونی تیم‌های ملی نیز در کنار یکدیگر هم‌نوا و همسو به امر مربیگری پرداخته‌اند.

  • با چه نیتی این پست را قبول کردید؟

 خیلی مقاومت کردم که شخص دیگری این پست را قبول کند، اما به خاطر یزدانی‌خرم پذیرفتم. من عضو کوچکی از خانواده کشتی هستم و در پی ملاقات و مذاکراتی که با رئیس فدراسیون کشتی داشتم احساس کردم که باید در کنارش باشم و به او کمک کنم. حتی ممکن است اشتباه هم کرده باشم، اما ناکامی یزدانی‌خرم در مدیریت کشتی، ناکامی کشتی ایران را به دنبال خواهد داشت.

  •  از جوانان به بزرگسالان، آیا این کار شما را مشکل نمی‌کند؟

 عقیده من این است که در هر 3 رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان باید بین مربیان آنها همکاری تنگاتنگی وجود داشته باشد. اگر می‌خواهیم همیشه 3 تیم آماده داشته باشیم باید نوجوانان در خدمت جوانان و جوانان در خدمت بزرگسالان باشند. به این ترتیب عملاً همه برای ملی‌پوش شدن شانس دارند و هیچ‌کس پشت خط نمی‌ماند. من هم از آن دسته مربیانی هستم که کار کردن با هر 3 رده سنی را تجربه کرده‌ام.

  •  اصلی‌ترین هدف شما در آغاز این راه دشوار چیست؟

فعلاً مهمترین هدف کسب سهمیه‌های باقیمانده المپیک است. ما فقط دو سهمیه به دست آورده‌ایم و برای رسیدن به این هدف باید هر چه زودتر کار خود را شروع کنیم. حضور در تورنمنت‌های معتبر دنیا را هدف قرار داده‌ایم و می‌خواهیم با کشتی‌گیران طراز اول جهان مقابله کنیم.

  • می‌گویند نفراتی که باید در المپیک، کشتی بگیرند از حالا شناخته شده‌اند. آیا این به معنی حذف جوانان از حضور در المپیک نیست؟

 ببینید، من از جمله مربیانی هستم که اعتقاد ویژه‌ای به جوانان دارم. از حالا هیچ‌کس برای المپیک انتخاب نشده است. اینها همه شایعه است. حضور در تمرینات اردویی و مسابقات شرط اول است. هرفردی شایستگی دارد باید بیاید و با این کار عملاً جوانان هم وارد گود می‌شوند.

  •  در مورد حضور دوباره علیرضا حیدری چه نظری دارید؟

 من منتظر آقای حیدری هستم. از تصمیم نهایی‌اش برای کشتی گرفتن اطلاع دقیقی ندارم. باید با او صحبت کنم.

  • گفته می‌شود محمود معزی‌پور تمامی شرایط فدراسیون را پذیرفته و استقلال کاری چندانی در پست جدید خود نخواهد داشت؟

من راه خودم را می‌روم، بلدم کشتی را اداره کنم و به شما بگویم که اختیار تام هم خواهم داشت. توصیه‌های منطقی را می‌پذیرم، اما اگر بخواهند چیزی را دیکته کنند، من نیستم. اتفاقاً رئیس فدراسیون هم نظرش همین است.

  •  خیلی‌ها به واسطه موضع‌گیری‌های اخیرشان در رابطه با فدراسیون و برخی مسئولان، از شانس کمتری برای کار کردن در تیم ملی برخوردارند، با این افراد چه می‌کنید؟

 اعتقاد من این است که در کشتی نباید این همه کشمکش باشد. اما مخالفان معزی‌پور هم اگر قابلیت کار کردن را داشته باشند،‌ از شانسی برابر با دیگران برای خدمت به کشتی برخوردار خواهند بود. این را هم بگویم که آدم‌های قابل قبولی را می‌آورم.

  • مربیان جوان در کنار شما تا چه اندازه قدرت مانور دارند؟

 من تجربه کافی در امر مربیگری دارم، اما در کنار مربیان جوان به آنها اختیار تام می‌دهم. در کارهای‌شان دخالت می‌کنم، اما قدرت‌شان را نمی‌گیرم. در یکی، دو سال اخیر تجربه کار کردن با محمد طلایی و علی‌اکبر دودانگه را در تیم ملی جوانان داشته‌ام، می‌توانید نظر آنها را هم در این باره بپرسید.

  •  موقعیت کشتی ایران در المپیک پکن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 مربی سرد و گرم‌چشیده‌ای مثل من نباید چیزی را پیش‌بینی کند، چراکه کشتی ورزش رکوردی نیست. اما کاری می‌کنم که مردم از حضور کشتی ایران در المپیک راضی باشند.

  •  لیگ کشتی از این هفته آغاز می‌شود،‌ برنامه‌های تیم ملی را با مسابقات لیگ چگونه هماهنگ می‌کنید؟

 طبیعی است که برگزاری لیگ ، برنامه‌های تیم ملی را عقب می‌اندازد اما ما هم در کنار لیگ برنامه‌هایی را در نظر می‌گیریم که به نفع تیم ملی باشد. برای من در حال حاضر مهمترین مسئله این است که در خانواده کشتی همه به دور از منیت‌ها به فکر نجات و پیشرفت کشتی باشند.