همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد: اظهارات روزگذشته(دوشنبه 7 آبان) وزیردفاع فرانسه در ریاض و ابوظبی تکرار سخنان غیرمسولانه‌ای است که وی دو ماه پیش در دوحه بیان کرده بود.

ایرنا به نقل از دفتر سخنگوی وزارت خارجه گزارش داد: سید محمد‌علی حسینی گفت: باکمال تاسف، اظهارات وی مشحون از اطلاعات نادرست و بزرگنمایی یک سناریوی ساختگی درباره ‌ماهیت و اهداف صلح‌آمیز برنامه‌های‌هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

حسینی اضافه کرد: این اظهارات، در حالیکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بطور صریح و آشکار ماهیت برنامه صلح‌آمیز را موردتاکید قرارداده و خواستار ارائه مدرک از سوی مدعیان اینگونه ادعاها است، تعجب برانگیز بوده و به وضوح نشانگر آنست کسانی که در برابر مراجع حقوقی و حرفه‌ای مدرکی ندارند، مایلند اغراض سیاسی و افراطی خویش را در قالب لفاظی‌های بی‌معنا و فاقد ارزش از طریق رسانه‌ها منتشر سازند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص ادعای منع همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس خاطر نشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین همکاریها و بازرسی‌ها را با متخصصین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است و توافقات اخیر جمهوری اسلامی ایران و آژانس و ابراز رضایت متوالی مسوولان آژانس از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران، گواهی متقن بر عدم صحت اظهارات وزیر دفاع فرانسه است.

وی‌ با اشاره به اهداف اینگونه جوسازی‌ها گفت: ادعاهای واهی با هدف القای شبهه و تردید در فضای امنیت و ثبات خلیج فارس و مرعوب ساختن کشورهای منطقه برای مقاصد تجاری و فروش سلاح و گسترش مسابقه تسلیحاتی صورت می‌گیرد.

حسینی افزود: این رویکردها در تناقض با مواضع اتحادیه اروپا مبنی بر تشویق گفتگوهای سیاسی بوده و در پیروی ساده لوحانه از دولتمردان آمریکا طی ماههای اخیر لطمات شدیدی را به اعتبار و حیثیت فرانسه وارد ساخته و خواهد ساخت.

اظهارات امریکایی‌ها ؛ نشان اهداف خصمانه

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی گفت: ایران اظهارات خشونت‌زا و بحران آفرین مقامات امریکایی و رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران را مغایر با فضای گفتگوهای جاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی قلمداد می کند.

حسینی با اشاره به واکنش مجامع بین المللی و سیاستمداران کشورهای مختلف به اظهارات ماجراجویانه مقامات امریکایی و رژیم صهیونیستی افزود: ارزیابی‌های آقای پوتین ، آقای البرادعی، آقای اشتاین مایر، وزیر امورخارجه آلمان و بسیاری از سیاستمداران آسیایی، اروپایی و حتی امریکایی در مخالفت با اظهارات نامناسب برخی از مقامات امریکایی نشانگر رویکرد عقلایی و تبلور اجماع جامعه جهانی با تاکید بر گفتمان مذاکره و دیپلماسی است.

وی خاطرنشان کرد: اظهارات آقای البرادعی نقطه نظر شخصی وی نیست بلکه این اظهارات حاصل بازرسی‌ها، تحقیقات، و گزارش‌های بازرسان، متخصصان و حقوقدانان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که از خلال هزاران ساعت بازرسی‌های فنی و کارشناسی بدست آمده است و نشانگر شفافیت و صحت گزارش‌های مسئولان جمهوری اسلامی ایران در قبال پرونده صلح آمیز هسته‌ای ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باردیگر در واکنش به اظهار نظرهای جنجال برانگیز مقامات امریکایی و رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این گونه اظهارات واهی و جنجال برانگیز ماهیت اهداف خصمانه و غیر اخلاقی آن‌ها را به مردم جهان به خوبی نشان می‌دهد.