بر همين اساس، معاون خدمات شهري شوراي شهر تهران با حضور در شهرداري منطقه 18اعلام كرد كه حريم خط راهآهن تونلي تهران - تبريز در اين منطقه به فضاي سبز تبديل ميشود و در بهار سال 96به بهرهبرداري ميرسد. به گفته مجتبي يزداني شهرداري تهران همه جوانب را براي تحقق چنين امري درنظر گرفته و تنها شركت رجا بايد توافقنامه مربوطه را به امضا برساند.
براي واگذاري حريم خطوط ريلي در اين محدوده جنوب شهر تهران به شركت راهآهن گزينههاي متفاوتي پيشنهاد شده بود اما بهنظر ميرسد بهترين گزينهاي كه اين شركت ميتواند بدان رضايت دهد، تهاتر باشد؛ آنگونه كه احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر تهران نيز تهاتر را در وضعيت موجود بهترين راهحل ميداند. به گفته وي، شركت راهآهن به يكي از گزينهها كه دريافت مبلغ ارزش زمينهاي پيرامون خطوط ريلي به قيمت كارشناسي بود، رضايت نداد و اكنون بهترين و تنهاترين گزينه تهاتر است. از سوي ديگر ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران نيز عنوان ميكند كه فقط تهاتر زمين بايد صورت بپذيرد چراكه رجا به دريافت مبلغي حدود 750ميليارد تومان راضي نشده است. وي در عين حال اعتقاد دارد كه ابتدا بايد مقدمات اجراي طرح ساماندهي حاشيه خطوط ريلي فراهم شود و سپس براي توافق بر سر اينكه تهاتر چگونه صورت بپذيرد، جلسه مشترك بگذارند.
با اين اوصاف اهالي لب خط اميدوار شدهاند كه سرانجام زندگي آنها پس از اجراي طرح ساماندهي، رنگ آرامش و امنيت را بهخود ببيند. آنها و بهويژه در ميانشان اهالي محلههاي شادآباد، خيابان هفدهم شهريور، سينا، فربت و خليجفارس شمالي سالهاست كه بهخاطر عبور قطارها طي شبانهروز و همچنين فضاي رها شده اطراف خطوط آسايش ندارند؛ چنانكه در برخي بخشهاي اين محلهها فضاي مخروبه كنار خطوط راهآهن يا فضاهاي روسطحي خطوطي كه به زيرزمين منتقل شدهاند، تاريك هستند و محلي براي تجمع معتادان و بزهكاران. اين در حالي است كه زيرگذرهاي خودرويي يا عابرپياده همچون زيرگذرهاي فربت، سينا، لاله و خليجفارس نيز وضعيت جالبي ندارند.
- اميد به زيرزمينيشدن خطوط
در اين بين، برخي اهالي و شوراياران محلههاي اطراف خطوط ريلي كه به زيرزمين منتقل نشدهاند، همچنان پيگير وعده دولت پيشين هستند؛ وعدهاي كه براساس آن قرار بوده 1200متر خط راهآهن از حدفاصل رودخانه كن تا ايستگاه نيكپسندي در نزديكي تقاطع بزرگراه فتح (جاده قديم كرج) و بزرگراه آزادگان نيز به زيرزمين منتقل شود. علياكبر همتي، شورايار محله خليجفارس ازجمله افرادي است كه اميد دارد تا سرانجام اين مقدار خطوط به زيرزمين منتقل شود. وي با يادآوري پيگيري موضوع از طريق نمايندگان تهران در مجلس نهم ميگويد: «بنده به اتفاق ساير شوراياران محل، از طريق كميسيون عمران مجلس فعلي، موضوع را پيگيري ميكنيم. بهنظرم آنطور كه مديريت شهري منطقه15 تهران در تلاشند تا خطوط ريلي تهران- مشهد در محدوده آنها به زيرزمين منتقل شود و به نتايج خوبي هم رسيدهاند، ما هم نبايد نااميد شويم و بايد تلاشهايمان را ادامه دهيم.»
جدا از اينكه شركت راهآهن زيرزمينيشدن خطوط در محدوده مذكور را غيرعملي ميداند، بهنظر ميرسد اكنون مشكلات ديگري هم به اين مسئله اضافه شده؛ يكي از آنها نوسازي خطوط ريلي قديمي و ديگري هم نصب خطوط ريلي براي مسير متروي اقماري تهران-كرج است. اگرچه همتي ميگويد همانطور كه پيمانكار شركت راهآهن هزينههاي صورتگرفته قبلي را ناديده گرفت، ميتواند اكنون نيز به نفع شهر و شهروندان هزينههاي كار صورت گرفته را ناديده بگيرد. اشاره وي به عمليات نصب بيش از 200شمع بتني است كه حدود 2سال و نيم پيش با هزينهاي هنگفت صورت گرفت اما يكباره و بدون توضيحات قانعكنندهاي زير خاك مدفون شد.
- اتصال متروي شهري تهران به راهآهن
در ميان مسائلي كه اين روزها درخصوص راهآهن و خطوط ريلي آن در شهر تهران مطرح است، شهردار منطقه 11پايتخت نيز خبري جديد دارد. اينطور كه نصرالله آباديان اعلام كرده با همكاري مشترك شركت متروي شهري تهران و راهآهن جمهوري اسلامي، براي نخستين باردر كشور خط متروي شهري به داخل ساختمان راهآهن متصل ميشود. به گفته وي هدف از اجراي اين پروژه، دسترسي مستقيم و سريع به ساختمان راهآهن است. گفتني است اكنون افرادي كه از ايستگاه متروي «ميدان راهآهن» خواهان تردد به داخل ساختمان راهآهن هستند و نيز مسافراني كه به ايستگاه راهآهن وارد شدهاند و قصد ورود به مترو را دارند بايد فاصله بين ساختمان راهآهن و مترو را از عرض خيابان شوش غربي و نيز ميدان راهآهن طي كنند و با اجراي پروژه مذكور دسترسيهاي مسافران به راهآهن و مترو بسيار آسانتر و سريعتر ميشود. آباديان، شهردار منطقه 11تهران با بيان اينكه مطالعات مورد نياز و مقدمات اجرايي اين پروژه كه كار مشترك شركت متروي شهري تهران و راهآهن جمهوري اسلامي است، انجام شده، ميگويد: در طرح پيشبيني شده، يك مسير دسترسي زيرزميني كه در اصطلاح فني «گالري» نام دارد، از ايستگاه متروي «ميدان راهآهن»به داخل ساختمان راهآهن احداث ميشود و شرايط بهگونهاي است كه داخل همين گالري بليت مسافراني كه قصد خروج از تهران را دارند كنترل شده و آنها بهصورت مستقيم وارد سكوي مسافرگيري قطارها خواهند شد. وي عنوان ميكند كه درصورت عدمبروز مشكل، اين پروژه طي مدت يكسال به بهرهبرداري ميرسد.