به گزارش ايرنا، دکترمصطفی قانعی روز سهشنبه گفت: کشورهای پیشرفته دنیا همه از سوختهای زیستی استفاده میکنند و برنامهریزی کردهاند که تا پنج سال آینده، هواپیمایی که سوخت زیستی استفاده نکند حق عبور از آسمان اروپا را نداشته و باید جریمه پرداخت کند.
وی بیان کرد: در حال حاضر در کشور ما نیز ظرفیت تولید سوخت زیستی در قشم، اصفهان و کرمانشاه وجود دارد، ما میتوانیم 10 درصد بایو اتانول به بنزین اضافه کنیم و ماده سمی m.t.b.e را از بنزین حذف کنیم.
قانعی با اشاره به این که این امر را در مورد گازوئیل و بر روی اتوبوسهای شرکت واحد تست کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم افزود: بیودیزل مصرفی مورد آزمایش در اتوبوسهای شرکت واحد تهران، از روغنهای مصرفی سوخته در رستورانها تهیه میشود، متاسفانه برخی از این روغنهای سوخته در حال حاضر در مرغداریها مورد استفاده قرار میگیرد، این در حالی است که مصرف روغن سوخته در خوراک طیور مشکلاتی را ایجاد میکند.
وی گفت: بهکارگیری روغن سوخته در تولید بیودیزل به این صورت است که ماده لزجکننده گازوئیل گرفته میشود و روغن سوخته رستورانها با استفاده از فناوری که در اختیار داریم، جایگزین ماده لزجکننده میشود و در نتیجه میزان آلایندههای ناشی از گازوئیل اتوبوسها کاهش مییابد.
وی ادامه داد: در کشور فعالیتهای زیست فناوری و استفاده از این فناوری در حدی است که میتوان سوخت زیستی را فراهم کرد اما عزم به کارگیری آن وجود ندارد.
وی افزود: متاسفانه این فکر در کشور وجود دارد که برای تولید بایواتانول باید از ضایعات غذایی از قبیل ضایعات ذرت استفاده شود و ایران ضایعات غذایی ندارد، این در حالی است که شرکتهای تولیدکننده بایو اتانول حتی بررسی کردهاند که اگر ضایعات غذایی را حتی از کشورهای دیگر بخریم تولید بایو اتانول برای ما مقرون به صرفه است.
قانعی با اشاره به این که قیمت بنزین تولید شده از این روش زیاد با بنزینی که در حال حاضر از آن استفاده میشود پیدا نمیکند یادآور شد: استفاده از سوختهای زیستی در شهرهای کشور مستلزم الزام در استفاده از آن و پذیرش آن از سوی مصرفکننده است.
وی یادآور شد: برای رفع آلودگی هوا ستاد زیست فناوری اعلام آمادگی کرده است که در کیش از بایو اتانول در خوروها با هزینه ستاد استفاده کند تا مشخص شود که این نوع سوخت نه تنها به موتور آسیب نمیرساند بلکه شتاب خودرو را نیز افزایش میدهد.
وی با اشاره به این که تولید بایو اتانول زمانی در برنامه شرکت ملی نفت بود اما الان از برنامه خارج شده است گفت: کشور الان ظرفیت تولید بایو اتانول را دارد و باید از این امر استفاده کنیم.
وی افزود: در حال حاضر برخی از کشورها تا 15 درصد از بایو اتانول استفاده کردهاند، یک ماده سمی در بنزین به نام mtbe استفاده میشود که این ماده را در اروپا و آمریکا و حتی برزیل از بنزین حذف کردهاند و جای آن بایو اتانول گذاشتهاند و هیچ سرطانزایی برای انسان ندارد.
وی بیان کرد: برای رفع آلودگی هوا باید خودروهای شهرهای آلوده از قبیل تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و البرز را به استفاده از بایو اتانول الزام کرد.