اينطور كه اخبار حكايت ميكند، قرار است به همين منظور تعدادي از نمايندگان مجلس از محدوده خطوط راهآهن جنوب شهر بازديدي به عمل آورند. مهدي شيخ، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز ديروز به همشهري گفت كه بهزودي جلسهاي را با محسن پورسيدآقايي، مديرعامل شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران برگزار خواهند كرد تا آنچه مدنظر مديريت شهري، اهالي لب خط و شركت راهآهن است، حاصل شود. به گفته وي، پس از اين چنانچه نتايج مورد نظر حاصل نشد، مسئله را به كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي خواهند برد.
- زيرگذرهاي تاريخ مصرف گذشته
موضوعات مربوط به خطوط ريلي مربوط به مسير تهران- تبريز و تهران- اهواز واقع در جنوب شهر تهران سالهاست كه مطرح شده اما بهنظر معضلاتي حلنشدني بهحساب ميآيند. فرقي هم نميكند كه خطوط در چه بخشي واقع شدهاند؛ چه آنجاها كه در منطقه 17و بخشي از منطقه 18تا پيش از رودخانه كن، خطوط به زيرزمين رفتهاند و چه آن محدودههايي كه برخلاف وعدههاي پيشين همچنان در حدفاصل رودخانه كن تا ايستگاه نيكپسندي (در نزديكي بيمارستان فياضبخش2) روي زمين ماندهاند. اگر طي چند روز اخير سري به محلههاي شادآباد، خيلج فارس، شهرك سينا و خيابانهاي اطرافشان ميزديد فقط گوشهاي از رنج اهالي آنها را مشاهده ميكرديد. طي اين چند روز، پس از بارش برف و باران، اغلب مردم در اين بخش براي ترددشان مشكلات بسياري را تحمل كردند. اگرچه هنوز هم اين مشكلات باقي است؛ چنان كه گل و لاي و چالههاي پر از آب در زيرگذرهاي خودرويي و عابرپياده عبور و مرور را براي شهروندان سخت يا غيرممكن كرده است.
در اين بين، شايد تنها زيرگذر خودرويي كه امكان دسترسي رانندهها به بزرگراه فتح را فراهم ميكند، زيرگذر خليجفارس باشد. البته عابرين پياده نيز همچنان بايد از زيرگذر همجوار اين مسير بهخصوص در ساعات عصرگاهي به بعد با ترس و لرز عبور كنند. خيلي از شهروندان هم براي اينكه طعمه بزهكاران و سودجويان نشوند، عطاي عبور از اين زيرگذر تاريك را به لقايش ميبخشند و جور ديگر خطر كرده و از روي خط راهآهن ميگذرند. فيضالله وطني، دبير شوراياري محله خليجفارس در همين رابطه با بيان اينكه سارقان لامپهاي روشنايي داخل تونل را دائما ميدزدند، گفت: «واقعا براي ما سؤال است كه چرا هنوز بايد از زيرگذرهايي استفاده كنيم كه تاريخ مصرفشان چند دهه است به پايان رسيده؟»
در محدوده خطوط ريلي روسطحي منطقه18چندين زيرگذر خودرويي مثل فربت، سينا، لاله و خليجفارس وجود دارند كه در بسياري از اوقات بهويژه هنگام بارندگي عملا غيرقابل استفاده ميشوند. البته برخي از آنها بهخاطر عمليات كارگاهي راهآهن هميشه بستهاند و رانندهها مجبورند مسافت بسياري را براي رسيدن به مسيرهاي همجوار بهخصوص بزرگراه فتح طي كنند. حال چون مالكيت اين زيرگذرها و زمينهاي حاشيه خطوط ريلي متعلق به شركت راهآهن است، دست مديريت شهري نيز براي ساماندهي آنها كوتاه است. در محله شادآباد و شمال خيابان هفدهم شهريور نيز اگرچه خطوط ريلي به زيرزمين منتقل شدهاند اما اهالي آنجا هم بهخاطر رها شدن زمينها به حال خود شاكياند. تجمع بزهكاران و كارتنخوابها در كنار سولههايي با وضعيت نابسامان، تخليه غيرقانوني زباله و نخاله، پراكنده بودن سرنگهاي آلوده معتادان در محل، نبود دسترسهاي مناسب براي تردد عابرين پياده، تنگ شدن كوچهها بهدليل قرار دادهشدن بلوكهاي سيماني و عدمدسترسي نيروهاي آتشنشان و اورژانس به خانهها حين انجام ماموريت ازجمله مشكلات اين محدوده خطوط ريلي راهآهن است. در صورتي كه مديريت شهري تاكنون پيشنهادهاي بسياري براي واگذاري زمينهاي حاشيهاي خطوط ريلي در طول بيش از 10كيلومتر ارائه كرده؛ در عين حال از كميسيون عمران شوراي شهر تهران كه تحقق اين موضوع را دنبال ميكند، خبر ميرسد، مقدمات واگذاري زمينها به مديريت شهري در قالب تهاتر فراهمشدهاست.
- تغييراتي كه درصورت واگذاري زمينها ايجاد ميشود
يكي از مسائلي كه شوراياران محله خليجفارس همچنان بهدنبال آن هستند، به زير زمين منتقلشدن خطوط ريلي محدوده مسكوني خود به طول 1200متر است؛ مسئلهاي كه با وجود وعده دولت پيشين و تأكيدات نمايندگان مجلس دوره نهم، در اوايل كاري دولت فعلي از سوي وزارت راه و شهرسازي و شركت راهآهن نيمهكاره باقي ماند و سپس راه ديگري در پيش گرفته شد. تعويض خطوط فرسوده و افزوده شدن خطوط ريلي جديد ازجمله برنامههاي جديد است كه عمليات كند آنها نيز مردم محل را حسابي كلافه كرده است. حال فارغ از اين، اگر طرح ساماندهي با واگذاري زمينهاي روسطحي و حاشيهاي خطوط ريلي به شهرداري تهران كليد بخورد، احداث فضاي سبز به وسعت 27هكتار آغاز ميشود. بدينترتيب تا پايان بهار96
فضاي سبز محلههاي مجاور خط راهآهن 138درصد افزايش مييابد.
سرانههاي ورزشي و فرهنگي نيز بهترتيب 67و 54درصد ارتقا مييابد.
75هزار مترمربع فضا براي ايجاد پاركينگهاي طبقاتي فراهم ميشود.
ديوار صوتي پيرامون خطوط ريلي روسطحي نصب ميشود.
و همچنين6برج نوري در محدوده راهآهن كه محل عبور و مرور شهروندان است، ايجاد ميشود.