همشهری آنلاین: مجری طرح تامین دوهزار دستگاه واگن مترو که به تصویب شورای اقتصاد رسیده است، گفت: ۵۰ درصد این واگن‌ها به مترو تهران و بقیه به هشت کلانشهر کشور اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش ايرنا، بهروز غفاری با اعلام اينكه مناقصه تامین دو هزار دستگاه واگن مترو تا دو ماه آینده برگزار می‌شود، افزود: از شرکت‌های معتبر سازنده واگن مترو در قاره اروپا مانند زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه، کف اسپانیا و آنسالدو ایتالیا دعوت شده است در این مناقصه شرکت کنند.

وی گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد، 55 درصد این واگن‌ها قرار است داخلی‌سازی شود و هدف اصلی این طرح انتقال دانش و فناوری ساخت واگن‌های مترو به کشور است.

این مسئول تاکید کرد: قرار است این واگن‌ها به مترو 9 کلانشهر تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، قم، کرج، کرمانشاه و اهواز اختصاص یابد و طبق مصوبه شورای اقتصاد، مبلغ کل تولید و تامین آنها در داخل کشور دو میلیارد یورو برآورد شده است که با تضمین دولت از محل فاینانس خارجی تامین می‌شود.

غفاری اعلام کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از طرف وزارت کشور مدیریت تامین این واگن‌ها را برعهده دارد و پیش‌نویس قرارداد نیز بین وزارت کشور و ایدرو آماده شده است که پس از برگزاری مناقصه و ایجاد زنجیره تامین قطعه، مراحل ساخت این واگن‌ها در شرکت‌های واگن‌سازی داخلی آغاز می‌شود.

با توجه به مصوبه شورای اقتصاد، بخش خصوصی می‌تواند با همراهی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های معتبر جهان در زنجیره تولید قطعات مورد نیاز این واگن‌ها فعال شود.