در اين نمايش 75دقيقهاي علاوه بر چند بازيگر تئاتر، پوريا فرزند زندهياد خسرو شكيبايي هم ايفاي نقش ميكند. او كه پيش از اين در عرصه سينما فعاليتهايي داشته، ترجيح داده راه پدر را در عرصه بازيگري ادامه دهد. دوازده، برداشتي آزاد و متفاوت از «12مرد خشمگين» رجينالد رز، نويسنده آمريكايي است كه سال 1957مقابل دوربين سيدني لومت رفت و به يكي از آثار ماندگار تاريخ سينما تبديل شد.
شكيبايي كه اين روزها نخستين تجربه تئاتري خود را پشت سر ميگذارد، درباره حضور در اين عرصه به خبرنگار همشهري ميگويد: تئاتر بهعنوان محور اصلي هنرهاي نمايشي ميدرخشد و اين را بارها به بنده گفته و در گوشم فروكردهاند. معتقدم اگر هر كسي غيراز اين فكر ميكند، در اشتباه است چرا كه همه بزرگان به اين موضوع اذعان داشتهاند.
وي با اشاره به اينكه آرامش تئاتر به هنرمند روحيهاي ميدهد تا در راستاي آن با قدرت و توان بيشتر بهكار خود ادامه دهد، تصريح ميكند: مردمداري از سر عاشقپيشگي و دلسوختگي پدر، باعث ماندگاري نامش در حوزه هنرهاي نمايشي شد. در واقع فن و تكنيك بازيگري را خيليها در ايران دارند و توانستهاند در اين عرصه به كسوت استادي برسند اما شايد به آرامشي كه رمز موفقيت است، هنوز نرسيده باشند.
شكيبايي درباره بازتوليد اجراها همچنين نظري دارد: وقتي شما يك اثر خوب را دوباره روي صحنه ميبريد، در نخستين مرحله انسانها براي حمله دست بلند ميكنند چرا كه تصور صاحبنظران ابتدا بر اين است كه شما هرگز نخواهيد توانست يك اثر خوب را دوباره بازسازي كنيد. وقتي «رواني» آلفرد هيچكاك دوبارهسازي شد يا نسخهاي تازه از «بازيهاي مسخره» ميشائيل هانكه را دوباره براي نمايش در سينما آماده كردند، همگان با اين پرسش روبهرو شدند كه چرا اين اتفاق ميافتد و بايد اجازه بدهيم كه خاص و ناب بودن نسخه اصلي براي هميشه به يادگار بماند.
فرزند زندهياد شكيبايي ضمن تأكيد بر اين امر كه همه بايد اين توان را داشته باشند تا از آثار خوب استفاده كنند، خاطرنشان ميكند: گروه نمايش «چيز» كه اين روزها نمايش دوازده را روي صحنه دارد، در پرداختن به متن 12مرد خشمگين يك اثرتازه توليد نكرده بلكه آن را روي صحنه برده است. اين تئاتر در واقع همان هنري است كه ظرفيتهاي خاص خود را دارد و عرصه آن به اندازهاي باز و فراخ است كه هر شب ميتواند اتفاقي جديد در آن رخ بدهد.
پوريا شكيبايي ادامه ميدهد: البته اين اتفاقها ميتواند خوب باشد يا حتي بد؛ اما در هر 2صورت تماشاي آن براي مخاطب جذاب خواهد بود. اگر كسي كاملا خاموش و بدون پيشداوري و قضاوت به تماشاي اين اثر بنشيند، دوازده ميتواند برايش حاوي نكاتي خوب و لذتبخش باشد. اين نمايش لحظاتي دوستداشتني براي تماشاگر رقم ميزند و حال تماشاگران با تماشاي آن خوب ميشود. ما براي اداي احترام به نسخه اصلي، چند تغيير جزيي در متن داده و صرفا ضرباهنگ آن را بالا بردهايم.
- آخرين روزهاي اجرا در پاليز
وحيد آقاپور، علي پوياقاسمي، محمدحسن قائمي، اميد سليمي، فرزين فولادپنجه، علي مشايخي، محمد خوشبختيان، وحيد حبيبيان، صالح علويزاده، عباس شجاع و محمدرضا مالكي در كنار پوريا شكيبايي بازيگران نمايش 75دقيقهاي دوازده هستند كه اجراي آن از 17آبان در تماشاخانه پاليز آغاز شده است. علاقهمندان براي ديدن اين نمايش فقط چندروز ديگر فرصت دارند و بايد بليتهاي 20هزار توماني تهيه كنند.