پروانه معصومی: در روزگاری زندگی می‌کنیم که خیلی‌‌ها قدرت خرید یک کیلو گوشت را هم ندارند.‌

زندگي‌ها سخت شده و بسياري از مردم با سيلي صورتشان را سرخ نگه مي‌دارند. طبيعي است كه در چنين شرايطي بايد بيشتر به فكر خواهران و برادران خود باشيم. پدران و مادران ما كه با حقوق‌هاي بازنشستگي به دشواري گذران زندگي مي‌كنند. در جامعه‌اي كه نيازمند در آن فراوان است متأسفانه ريخت و پاش و اسراف هم به شكلي گسترده به چشم مي‌خورد.

در شرايطي كه چرخ زندگي خيلي‌ها به سختي مي‌چرخد، عده‌اي بي‌تفاوت به وضعيت جامعه، زندگي پرتجمل را تبليغ مي‌كنند. ماجرا وقتي دردناك‌تر مي‌شود كه طبقه متوسط و حتي فقير سعي مي‌كند سبك زندگي‌اي را الگوي خود قرار دهد كه فراتر از توان مالي و اقتصادي‌اش است. نتيجه اينكه با گسترش فرهنگ تجمل و ريخت‌وپاش از سادگي و اصالت گذشته فاصله گرفته‌ايم. در فرهنگ عامه اصطلاحي به نام چشم و هم‌چشمي وجود دارد و اين چشم و هم‌چشمي‌ها، خانواده‌هاي زيادي را خاكسترنشين كرده است.

فردي كه با درآمدي معمولي در دل طبقه متوسط قرار دارد، نبايد مثلا براي يك مراسم عروسي يا عزا (فرق نمي‌‌كند) چنان دچار تجمل شود كه تا مدت‌ها تبعات آن را تحمل كند. يكي از راهكارهاي مقابله با اين رويه غلط فرهنگ‌سازي است. بايد ساده‌زيستي را به عنوان رويه‌اي پسنديده در جامعه جا‌بيندازيم. يكي از الگوهاي شاخص در اين زمينه شيوه زيست مقام معظم رهبري است. ساده‌زيستي را از حضرت آقا ياد بگيريم. سلوك ايشان بهترين الگو براي پرهيز از تجمل‌گرايي و گرايش به زندگي ساده و سالم است.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون