گروه اقتصادی: ضوابط و شرایط پرداخت تسهیلات تا 5/1 میلیون تومانی آماده‌سازی‌ و 14 میلیون تومانی احداث مسکن برای زمین‌های 99 ساله اعلام شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک مسکن، متقاضیان دریافت تسهیلات در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن یا گروه‌های حداقل 3 خانواری که از سوی سازمانی ملی زمین و مسکن استان یا بنیاد مسکن به بانک معرفی می‌شوند، می‌توانند برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند.بر اساس این گزارش، در شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر و درصورت ممکن نبودن تشکیل تعاونی، متقاضیان واجد شرایط در گروه‌های حداقل 3 خانواری، توسط سازمان ملی زمین و مسکن استان سازماندهی و مشمول طرح قرار می‌گیرند و در شهرهای زیر 12 هزار نفر جمعیت، اراضی مورد نظر به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار و بنیاد موظف است، متقاضیان واجد شرایط  را به بانک معرفی نماید.
گزارش فوق می‌افزاید: زمین‌های موضوع این دستور‌العمل در اجاره بلند مدت تا 99 سال به متقاضیان واگذار می‌شوند تا نسبت به احداث واحد مسکونی اقدام نمایند. متقاضیان تنها مالک اعیانی خواهند بود و هرگونه نقل و انتقال ملک همراه با عرصه خلاف قانون و باطل خواهد بود.
پرداخت تسهیلات در قالب تفاهم نامه منعقد شده فیمابین سازمان ملی زمین و مسکن و بانک انجام خواهد شد که بر اساس آن سقف تسهیلات پرداختی جهت آماده‌سازی‌ اراضی به ازای هر واحد 15 میلیون ریال خواهد بود.
همچنین سقف تسهیلات پرداخت جهت مشارکت مدنی به ازای هر واحد حداکثر تا 80 درصد هزینه ساخت به مبلغ 140 میلیون ریال خواهد بود. نرخ سود، تابع نرخ سود تسهیلات بدون سپرده و حداکثر مدت بازپرداخت 15 ساله تعیین شده است. این در حالی است که یارانه دوره مشارکت مدنی در زمان تسویه قرارداد دوره مذکور و یارانه دوره فروش اقساطی به صورت یک‌جا محاسبه و از بدهی متقاضی کسر می‌گردد.
زیر بنای مفید واحدهای موضوع دستور‌العمل جهت تخصیص یارانه حداکثر 75 متر مربع تعیین خواهد شد.
تسهیلات موضوع این دستورالعمل «بدون تعلق یارانه» به نسبت سطح زیر بنا شامل سایر کاربری‌های مورد نیاز در طرح‌‌های انبوه «نظیر کاربری تجاری، آموزشی، فرهنگی» نیز تعلق می‌گیرد.
از سوی دیگر زمین واگذار شده از سوی نهاد ذی‌ربط، به‌عنوان وثیقه نزد بانک توقیف می‌گردد. انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات احداث طرح و پرداخت مراحل آن پس از پایان عملیات آماده‌‌سازی طرح و پس از اجرای کامل فونداسیون صورت خواهد گرفت.
قیمت پایه هر متر مربع زیر بنا به میزان2 میلیون ریال تعیین گردیده است که این میزان برای واحدهایی که دارای کیفیت بالاتر یا با شیوه و فناوری‌های نو ساخته می‌شوند تا سقف 2 میلیون و 400 هزار ریال نیز قابل افزایش خواهد بود.
شرایط متقاضیان
بر اساس این گزارش، متقاضیان لزوما فاقد مسکن یا زمین مسکونی ملکی بوده و قبلا از هیچ‌یک از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین یا واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.
در این میان متقاضیان باید حداقل دارای 5 سال سابقه سکونت در شهرهای محل تقاضا باشند.
برای مهاجرین از شهرهای بزرگ این مدت به یک‌سال کاهش یافته است و برای کارمندان دولت که به استناد حکم دستگاه مربوط منتقل می‌شوند، سابقه سکونت ملاک عمل نخواهد بود.
همچنین افراد متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند که اولویت نخست با کسانی است که در آمد ماهانه آنان کمتر از 2 برابر حداقل حقوق موضوع قانون کار یا استخدام کشوری «کمتر از 400 هزار تومان در سال 1386» باشد.
تشخیص فاقد مسکن بودن با تعاونی یا نهاد مربوطه و عدم استفاده از زمین و مسکن دولتی از طریق بانک اطلاعات زمین و مسکن استان و تسهیلات یارانه‌ای از طریق ستاد مرکزی سازمان ملی زمین و مسکن انجام خواهد شد.
کارکنان فاقد مسکن و واجد شرایط هر یک از دستگاه‌های واگذارنده زمین در اولویت استفاده از اراضی مذکور قرار خواهند گرفت.
بدیهی است تأیید شرایط متقاضیان به شرح فوق به عهده سازمان ملی زمین و مسکن استان است که ضرورت دارد کتبا مراتب را به انضمام سایر مدارک به بانک منعکس نمایند.