سید محمد فخار: ایستگاه فرودگاه امام خمینی درصورت تامین منابع مالی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

 اين پروژه دولتي است و شهرداري پيمانكار آن محسوب مي‌شود. تاكنون 200ميليارد تومان براي متروي فرودگاه هزينه شده و بايد دست‌كم 500ميليارد تومان ديگر بدون احتساب ناوگان به اين پروژه تزريق مالي صورت گيرد تا متروي تهران به فرودگاه امام خميني برسد.

آنگونه كه هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران اعلام كرده، عمليات اجرايي اين خط در 3فاز بهره‌برداري هدف‌گذاري شده است. فازنخست اين پروژه از ايستگاه شاهد تا نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب است كه در اوايل سال 95به بهره‌برداري رسيد و پذيراي مردم در نمايشگاه كتاب بود. فاز دوم حد فاصل شهر آفتاب تا فرودگاه بين‌المللي حضرت امام‌خميني است كه طي ماه‌هاي آينده كارهاي ساختماني، مسير و ابنيه آن به اتمام خواهد رسيد و با تكميل تأمين و نصب تجهيزات اواخر امسال به بهره‌برداري و مسافرگيري خواهد رسيد. به گفته درويش متروي فرودگاه امام خميني درصورت تأمين بودجه و اعتبارات لازم، فاز سوم اين طرح نيز كه از فرودگاه امام خميني تا شهر پرند است در سال آينده قابل بهره‌برداري خواهد بود.

خط متروي فرودگاه حضرت امام خميني بخشي از خط تهران- پرند و از خطوط اقماري محسوب مي‌شود. درويش افزود: اين خط از جنوب تهران (خط يك متروي تهران از ايستگاه شاهد) آغاز مي‌شود و بعد از طي 4كيلومتر به ايستگاه نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب مي‌رسد و سپس با طي 27كيلومتر به فرودگاه بين‌المللي امام خميني متصل مي‌شود و نهايتا بعد از 18كيلومتر ديگر به شهر پرند مي‌رسد.

درويش با اشاره به اينكه ايستگاه فرودگاه امام خميني از زيباترين ايستگاه‌ها ي مترو خواهد بود، گفت: ايستگاه شماره 2 فرودگاه پيش‌بيني شده كه همزمان با توسعه فرودگاه و ساخت شهر فرودگاهي امام خميني احداث و به بهره‌برداري خواهد رسيد. مديرعامل متروي تهران با تأكيد بر اينكه 5ايستگاه در اين خط درنظر گرفته شده است، گفت: اين خط شامل ايستگاه شهرآفتاب، ايستگاه واوان (هنوز آماده بهره‌برداري نيست و در سال 96مسافرگيري خواهد كرد)، ايستگاه شماره يك و دو فرودگاه حضرت امام خميني و نهايتا ايستگاه شهر پرند است وكلا حدود 50كيلومتر طول دارد. وي با اشاره به اينكه سرفاصله زماني قطارها در اين خط در آينده حدود 6دقيقه در اوج پيك طراحي شده است، گفت: اين خط قادر خواهد بود 13020نفر در ساعت و در هر جهت جابه‌جا كند. اين عدد در هر روز به حدود 400هزار نفر(با فرض 15ساعت كاري در هر روز) مي‌رسد. همچنين سرعت قطارها در اين خط در حدود 120كيلومتر بر ساعت خواهد بود كه با ورود ناوگان مخصوص فرودگاه اين سرعت محقق خواهد شد.

  • تهران 740كيلومتر مترو لازم دارد

مترو، شبكه انبوه بر پايتخت است و در داخل تهران 540كيلومتر و در حومه تهران 200كيلومتر و در مجموع 740كيلومتر خط مترو لازم داريم. محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل و ترافيك شوراي اسلامي شهر تهران در اين‌باره گفت: روزانه 22ميليون جا‌به‌جايي در تهران انجام مي‌شود كه 11ميليون جا به جايي با استفاده از وسايل نقليه شخصي و 11ميليون جا‌به‌جايي نيز با استفاده از وسايل نقليه عمومي انجام مي‌شود. وي با تأكيد بر اينكه برنامه پنج‌ساله گسترش متروي تهران و حومه برنامه‌اي كاملاً دقيق است، اعلام كرد: در كنار توسعه خطوط مترو، ورود سالانه حداقل يكهزار دستگاه اتوبوس شامل 500دستگاه اتوبوس جديد و 500دستگاه اتوبوس نوسازي و بازسازي شده به ناوگان اتوبوسراني تهران ضرورت دارد. وي با اشاره به اينكه متأسفانه در زمينه پيشرفت مترو به‌دليل كمبود بودجه، طبق برنامه پنج‌ساله پيش نرفته‌ايم اما اخيراً در پروژه‌هاي مترو، روند اميدواركننده‌اي را شاهد هستيم و عقب‌ماندگي از برنامه تا حدودي جبران شده، اظهار كرد: بهره‌برداري از خطوط6 و 7متروي تهران تا پايان امسال آغاز مي‌شود.

  • قانون چه مي‌گويد؟

براساس ماده 8 قانون توسعه حمل‌ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، مصوب يكم دي‌ماه 86درصورتي كه شهرداري شهرك‌هاي اقماري هزينه تأمين زيرساخت و ابنيه خطوط ريلي را تأمين كنند، دولت هزينه روسازي، علائم، تاسيسات و ناوگان اجراي پروژه‌هاي مربوطه را تأمين خواهد كرد. به‌عبارت ديگر بودجه ساخت متروي اقماري با تضمين بازپرداخت از درآمدهاي داخلي شهرهاي اقماري و دولت تأمين مي‌شود. اما ساخت اين خطوط به شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه واگذار شده است. طرح احداث متروي «تهران- پرند» براساس توافقنامه سال 1389بين وزارت راه و شهرسازي و شركت متروي تهران در حد فاصل ايستگاه شاهد، فرودگاه امام(ره) و شهر پرند به طول 50.3 كيلومتر از آن سال شروع شد كه به‌دليل محقق نشدن اعتبارات دولتي تاكنون ادامه دارد.