به گزارش ایسنا، فرهاد پرورش در حاشیه برنامه امضای سند همکاری میان ایرانایر و شرکت بوئینگ توضیح داد: ما در طول ماههای گذشته مذاکرات طولانی با نمایندگان شرکت بوئینگ داشتهایم. در طول این مدت ۱۰ جلسه مذاکره فشرده میان نمایندگان ایرانایر و نمایندگان بوئینگ در ایران برگزار شد که آخرین مرحله آن از حدود یک هفته قبل تا صبح امروز (يكشنبه 21 آذرماه) بود.
وی ادامه داد: پس از انجام این مذاکرات که مرحله نخست آنها در خردادماه امسال به یک تفاهم ابتدایی منجر شده بود، امروز میان دو طرف یک سند همکاری رسمی به امضاء رسید تا قرارداد فروش ۸۰ هواپیما به ایران نهایی شود.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایرانایر درباره جزییات هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران نیز گفت: طبق این سند ایران خرید ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را در دستور کار خود قرار دادند. این هواپیماها که از جدیدترین مدلهای تولید شده بوئینگ به حساب میآید که تحویل آنها از سال ۲۰۲۱ به بعد به ایران آغاز میشود.
پرورش ادامه داد: در کنار آن ایرانایر ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ که ۱۵ فروند آن از خانواده ۳۰۰ ER است خریداری کرده که نخستین فروند آن از آوریل ۲۰۱۸ (اردیبهشتماه ۱۳۹۷) به ایران تحویل داده خواهد شد.
وی درباره زمانبندی اجرای این توافق در مرحله اول نیز، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸، شش فروند و در سال ۲۰۱۹ نیز شش فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران تحویل داده میشود. در سال ۲۰۲۰ نیز سه فروند از این هواپیما به ایران تحویل میشود. همچنین ایرانایر از جدیدترین مدل ۷۷۷ طراحی شده از سوی بوئینگ نیز ۱۵ فروند خریداری کرده که از سال ۲۰۲۱ به ایران تحویل خواهند شد.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایرانایر درباره مبلغ قرارداد منعقد شده میان ایرانایر و بوئینگ، اظهار کرد: این قرارداد براساس آنچه که در کاتالوگ قید شده ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که البته این رقم نسبت به آنچه در نهایت بسته میشود تفاوت جدی دارد و میتوان گفت قیمت نهایی سند همکاری دو طرف ۵۰ درصد از این قیمت پایینتر خواهد بود.
پرورش درباره جزییات توافق فاینانس برای ورود این هواپیماها نیز تاکید کرد: طبق آنچه در پیش قرارداد با ایرباس قید شده بود در توافق با بوئینگ نیز بخش زیادی از تامین مالی قرارداد به وسیله فایناس صورت میگیرد. بوئینگ اعلام کرده که در حال حاضر آمادگی انجام فاینانس شش فروند از هواپیماهای پهنپیکر خریداری شده از سوی ایران را دارد و دست ایرانایر نیز در تعیین دقیق شرایط تامین مالی باز خواهد بود.
وی درباره جزییات مجوزهای ارائه شده از سوی وزارت خزانهداری آمریکا برای فروش هواپیما به ایران نیز، عنوان کرد: مجوز صادر شده از سوی اوفک تمام ۸۰ فروند هواپیمای خریداری شده از سوی ایران را در بر میگیرد، اما به دلیل آنکه نه ساخت و تحویل آنها تا سال ۲۰۲۰ برای بوئینگ فراهم است و نه ما میتوانیم در این مدت تمام این هواپیماها را دریافت کنیم، از سال ۲۰۲۰ باید بار دیگر مذاکرات ادامه یابد، زیرا مجوز فعلی اوفک تا این سال اعتبار دارد.
به گفته مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایرانایر، در سال ۲۰۲۰ دو طرف با توجه به شرایط دریافت مجوز از اوفک و تامین مالی هواپیما برای ایران نسبت به اجرای گام دوم این سند اقدامات لازم را آغاز خواهند کرد.
پرورش اضافه کرد: ما تمام مذاکرات خود را در شرایطی ادامه دادیم که خطر بدعهدیها وجود داشت، اما ایرانایر توانست با وجود چنین شرایطی کار خود را برای نهاییکردن خرید این هواپیماها اجرایی کند.
وی با بیان اینکه انتقال تکنولوژی بخشی از سند توافق مشترک با بوئینگ خواهد بود، تاکید کرد: همانطور که در مذاکرات با ایرباس انجام شده در مذاکرات با بوئینگ نیز بحث انتقال فناوری به داخل مطرح بوده است و قطعا پیگیریهای لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایرانایر ادامه داد: در مذاکرات با ایرباس نیز پیشقرارداد میان این شرکت و سازمان هواپیمایی کشوری بسته شده تا انتقال تکنولوژی و تعمیر و نگهداری را در ایران ممکن کنند.