تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳

۱۳ درصد پست‌های مدیریتی شهرداری تهران هم‌اکنون در اختیار بانوان است.

اين جمله را شهردار تهران در مراسم اختتاميه نهمين جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري و سومين كنفرانس علمي مديريت شهري زنان و زندگي شهري ابراز داشت. وي در اين‌باره گفت: حدود 20درصد از مجموعه كاركنان شهرداري را زنان تشكيل مي‌دهند. همچنين در 13درصد از پست‌ها در سطوح مختلف زنان مسئوليت دارند ؛ يك شهردار منطقه، 5شهردار ناحيه، بيش از 18معاون در حوزه شهردار مناطق و در چندين اداره كل بانوان مسئوليت دارند و رشد خوبي در زمينه حضور زنان در عرصه مديريت شهري داريم.

به گفته قاليباف، بدون شك امروز شهرها خصوصا كلانشهرها چالش‌ها و فرصت‌هاي بسيار مشتركي دارند هرچند كه هركدام بنا به شرايط جغرافيايي و فرهنگي قواعد خاصي هم دارند اما تجربه نشان داده كه چالش‌ها و فرصت‌ها در كلانشهرها عموما شبيه هم هستند. شهردار تهران با بيان اينكه امروز پژوهش براي اداره شهرها با پيچيدگي خاص آنها يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است، تصريح كرد: ديگر زمان آن نيست كه مديران بتوانند خودشان يا به همراه تيم كاريشان تصميم بگيرند؛

امروز موضوعات كالبدي، فيزيكي و حوزه علوم انساني نياز به پژوهش دارد. شهروندان مهم‌ترين كنشگران شهر هستند و چه‌بسا علوم انساني بسيار تأثيرگذارتر از مسائل فني و كالبدي است. وي درادامه به تفسير حوزه كالبدي اشاره كرد و گفت: معماري و كالبد شهر انسان‌ها را مي‌سازد و انسان‌ها هستند كه شهر را در حوزه كالبدي مي‌سازند از اين‌رو اين دو اثر‌گذاري زيادي دارند ؛ در همين راستا موضوع شهروندان اساس كارمان است و بايد توجه ويژه‌اي به آن شود.

قاليباف در ادامه خاطرنشان كرد: نخستين هدف پژوهش، خلاقيت، تحقيق و مطالعه اين است كه مجموعه شهر را به‌عنوان موجود زنده به يك زبان مشترك برسانند. اين نخستين خروجي پژوهش و تحقيق است كه ما را به زبان مشترك رسانده و مي‌تواند در شناخت مسائل به ما كمك كند؛ بايد توجه داشت كه شناخت هر مسئله مهم‌تر از راه‌حل آن موضوع است و زبان مشترك باعث مي‌شود تا در شناخت چالش‌ها دقيق‌تر باشيم.

شهردار تهران گفت: گذشته نشان داده كه ما در آغاز كار به رويكرد اجتماعي و فرهنگي با تأكيد بر پژوهش و خلاقيت توجه داشته و در كنار آن تأكيد داشتيم كه با نگاه به فناوري‌هاي جديد درشهر حركت كنيم. وي ادامه داد: همه اقشار در شهر مهم هستند اما دو قشر زنان وجوانان نقش كليدي و اساسي در شهر دارند و ما نيز خوشحال هستيم كه امسال در كنار نهمين جشنواره برترين‌هاي پژوهش ونوآوري به موضوع زنان و زندگي شهري نيز پرداخته شد.

  • گام‌هاي تهران براي بانوان

شهردار تهران با بيان اينكه در اين دوره مديريت شهري زنان و جوانان به‌طور خاص در شهر ديده شده‌اند، ابراز داشت: پارك‌هاي بانوان يكي از افتخارات خوب اين دوره شهرداري به شمار مي‌روند. همچنين ايجاد شهربانوها در مناطق مختلف شهري از فرصت‌هايي است كه زنان توانسته‌اند در حوزه اجتماعي، اوقات فراغت و توانمندسازي از آنها استفاده كنند.

قاليباف با بيان اينكه توانمندسازي بانوان با تأكيد بر زنان سرپرست خانوار از اقدامات قابل توجه در حوزه اجتماعي به شمار مي‌رود، گفت: در همين راستا اخيرا نهمين جشنواره زنان و توليد ملي در تهران برگزار شد، زناني كه شايد 10سال قبل براي ابتدايي‌ترين موضوعات در اداره زندگي خودشان دچار مشكل بودند، امروز از مهم‌ترين كارآفرينان و توليد كنندگاني هستند كه ديگران را هم اداره مي‌كنند.

وي ادامه داد: آن بخشي از بانواني كه متأسفانه در شهر دچار آسيب شده‌اند نيز مورد توجه قرار گرفتند و شهرداري وظيفه خودش دانست تا به‌طور جدي به آنها بپردازد. به همين جهت مراكزي را طراحي كرديم و هم‌اكنون افرادي داريم كه به زندگي عادي خود برگشتند. از اين‌رو به زنان در نگاه اسلامي و انساني به‌طور ويژه پرداخته شده است هرچند اين راه بسيار طولاني است و در اين نشست‌ها بايد آن را تكميل كنيم. وي ادامه داد: با دائمي شدن دبيرخانه جشنواره زنان و زندگي شهري، عمل به منشور پژوهش و كاربست پژوهش‌ها اميد مي‌رود تا در آينده شرايط بهتري براي همه مخصوصا زنان وجوانان داشته باشيم.

  • اثرگذاري بانوان در همه عرصه‌ها

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به اثرگذاري بانوان در عرصه‌هاي مختلف اشاره كرد و ابراز داشت: حضور امروز زنان ما با اين تأثيرگذاري در حوزه‌هاي آموزش، تحقيق، محيط‌هاي علمي و مديريتي به بركت انقلاب و نگاه بسيار والاي امام راحل (ره) بود كه بر اين اساس نقش آنها را در پيروزي انقلاب، دوران دفاع‌مقدس و عرصه‌هاي علمي، پژوهشي و آموزشي مي‌بينيم.

وي در ادامه معصومه آباد عضو شوراي اسلامي شهر تهران را مثال زد و از وي به‌عنوان يك نمونه از چهره‌هاي تربيت شده انقلاب در حوزه مبارزه و دفاع، آزادگي، درس و پژوهش، عضويت در شوراي شهر، هيأت علمي و باني‌اي مؤثر در عرصه‌هاي مختلف ياد كرد و گفت: جا دارد از همه بانوان شهيده‌اي كه در اين كشور مجاهدت كردند يادكنيم و همچنين براي بانواني كه در دفاع‌مقدس به مقام جانبازي رسيدند آرزوي سلامتي داشته باشيم.