در مراسمی با حضور همه مقامات ارشد بازار سرمایه معاملات آپشن سهام و کالا برای نخستین بار در نیم قرن گذشته در بازار سرمایه ایران آغاز به‌کار کرد.

به گزارش همشهري، معاملات آپشن كه نام عقود شرعي آن اختيار معامله است مدلي پيشرفته در بورس‌هاي جهان به شمار مي‌آيد كه از طريق آن كالاها يا اوراق بهادار در مقابل ريسك‌ها و نوسان‌هاي قيمت بيمه مي‌شوند.اين مدل براي نخستين‌بار تحت عنوان مدل بلك - شولز در سال1973 در دنيا مطرح شد و حتي توانست در همان سال جايزه نوبل اقتصاد را از آن خود كند.اين مدل توانست بازار مشتقات توسعه يافته‌اي در سراسر جهان را برپا كند.اكنون در دنيا 2مدل از اين نوع معاملات با عنوان مدل اروپايي و آمريكايي مرسوم است.

شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم آغاز به‌كار اين معاملات گفت:پوشش ريسك و سودآوري براي سرمايه‌گذار از اصول مهم است و از آنجا كه ابزار اختيار خريد هر دو اصل را پوشش مي‌دهد، يك ابزار مهم شناخته شده و فرصت بزرگي براي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و شركت‌ها محسوب مي‌شود. سخنگوي سازمان بورس 6 مزيت ابزار اختيار خريد را برشمرد و گفت:افزايش نظارت و ثبات بازار، منفعت سرمايه‌گذاران چه هنگام رشد و چه در زمان افت، نقش بيمه براي سهم‌ها، افزايش سطح تحليل در بازار، رشد بازار و تأمين مالي و توسعه دانش مالي از مزاياي اصلي اين ابزار است.

به گفته محمدي، آغاز معاملات مشتقه برپايه ذرت نيز در دستور كار بورس‌كالا قرار دارد و در آينده ساير كالاها نيز وارد بازار مشتقه خواهند شد.در ادامه اين مراسم حامد سلطاني‌نژاد مديرعامل بورس‌كالاي ايران با بيان اينكه در روز‌هاي نخست آغاز معاملات آتي كسي تصور نمي‌كرد اين معاملات در بازار سرمايه رشد كند، گفت:

در سال1378 كه معاملات آتي در بورس‌كالا آغاز به‌كار كرد كمتر كسي تصور مي‌كرد كه حجم معاملات آتي سكه با رشدي كه امروز مواجه شده روبه‌رو شود. او ادامه داد: از آن سال تاكنون 12.4ميليون قرارداد آتي سكه به ارزش 124هزار ميليارد تومان در بورس‌كالا منعقد شده و اين نشان مي‌دهد كه پتانسيل‌هاي زيادي براي انجام اين معاملات در بازار سرمايه ايران وجود دارد.

مديرعامل بورس تهران هم با تأكيد بر اينكه بازار مشتقه ويژگي‌هايي دارد كه بازار نقد از آن بي‌بهره است، گفت: در بازار مشتقه سرمايه‌گذار در شرايط نزولي مي‌تواند سود كسب كرده و در بازار رو به بالا، ريسك‌هايش را مديريت كند.حسن قاليباف‌اصل با بيان اينكه معاملات آپشن براي نخستين‌بار از سال1387 در بازار سرمايه كليد خورد و تقريبا يك دهه زمان برد تا اين فرايند تكميل شود، ادامه داد: معاملات آپشن آغاز يك راه طولاني است.