رئیس سازمان سنجش با انتقاد از طرح مجلس برای حذف کنکور گفت شانس قبولی داوطلبان مناطق محروم باحذف کنکور کم می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه تغییرات طرح کنکور مجلس به هیچ عنوان در کنکور سال 87 اعمال نمی‌شود، اظهار کرد: موارد این طرح به تدریج از کنکور سال 88 اعمال خواهد شد.

دکتر عبدالرسول پورعباس در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه درصورت تایید نهایی، طرح مجلس از سال 90 اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: براساس طرح مجلس، از سال 90 تنها سوابق تحصیلی داوطلب ملاک پذیرش در دانشگاه خواهد بود.

این در حالی است که به دلیل شرایط و امکانات آموزشی میانگین معدل داوطلبان استان‌های محروم و کم‌برخوردار پایین‌تر از استان‌های برخوردار است.

کاهش شانس قبولی مناطق محروم

وی با بیان اینکه کمبود امکانات آموزشی در مناطق محروم در کنکور از طریق سهمیه مناطق تا حدودی جبران می‌شود، اظهار کرد: برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که تا سال 90 یعنی سال اجرای طرح کنکور، در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی مناطق محروم اقدام کنند، چرا که از سال 90 معدل و سوابق تحصیلی داوطلبان تنها ملاک پذیرش در دانشگاه خواهد بود و بنابراین شرایط نسبتا عادلانه‌ای باید در کلیه مناطق کشور ایجاد شود، در غیر این صورت درصد قبولی داوطلبان استان‌های کمتر برخوردار بسیار پایین خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در فرصت باقی مانده فاصله امکانات و خدمات آموزشی و پرورشی در مناطق مختلف کشور را به حداقل 20 درصد برساند، تصریح کرد: در آینده ملاک پذیرش ریزنمرات داوطلبان متناسب با رشته انتخابی آنان خواهد بود البته ریز نمرات امتحانات سراسری، نهایی، استاندارد آموزش و پرورش.

به گفته پورعباس، در زمان برگزاری صرف کنکور برای پذیرش دانشجو، خطر زیر سؤال رفتن آموزش‌های دوره دبیرستان و شأن معلم وجود داشت، ولی در طرح کنکور مجلس یعنی لحاظ تنها سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشجو باعث می‌شود تا دانش آموزان در سال دوم به فکر ارتقای نمره و معدل خود باشد و تنها فکر و ذهن آنها به سمت و سوی مسائل علمی برود و به دنبال آن، تربیت و پرورش دانش آموزان به فراموشی سپرده شده و آموزش و پرورش مجددا دچار چالش جدیدی می‌شود.

آزمون در کنار سوابق تحصیلی

به اعتقاد رئیس سازمان سنجش، حد اعتدال آن است که در کنار سوابق تحصیلی، آزمون سراسری برای جبران سوابق تحصیلی داوطلبان برگزار شود. در این صورت داوطلب علاوه بر توجه به سوابق تحصیلی خود از طریق کنکور یا آزمون سراسری امیدی برای جبران سوابق تحصیلی خود دارد.

وی با اشاره به مساله جبران نمرات داوطلبان در طرح مجلس تصریح کرد: از لحاظ فنی داوطلب تنها یک مرتبه و در همان سال می‌تواند نسبت به جبران سوابق تحصیلی خود اقدام کند.

به عنوان مثال نمرات امتحانات خرداد ماه باید در مرداد یا شهریور همان سال جبران شود.

به عبارت دیگر در صورتی که داوطلب جبران نمرات خود را به پایه تحصیلی بالاتر موکول کند به دلیل افزایش سطح آگاهی داوطلبان شرایط عادلانه‌ای برقرار نخواهد بود، چرا که از لحاظ فنی یک دانش‌آموز پایه سوم دبیرستان نباید نمرات سال دوم خود را جبران کند. 

وی با اشاره به اعمال 15 درصدی معدل داوطلبان در نمره کل آزمون در کنکور 86 اظهار کرد:‌ در آزمون امسال افرادی مشاهده می‌شدند که با معدلی بالا ولی نمره‌ای پایین‌تر از نمره افرادی با معدل پایین در رتبه بالاتر و رشته مطلوبتر پذیرفته شده است و این نشان دهنده تاثیر معدل در پذیرش دانشجو است. 

وی با بیان اینکه تاثیر معدل تا سطح 60 یا 70 درصد نیز می‌تواند افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: با این حال در صورت اعمال درصدی بالاتر از 70 تاثیر آزمون سراسری خنثی می‌شود، با این حال در شرایط اعمال 60 درصد سوابق تحصیلی و 40 درصد آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو تعادل برقرار خواهد شد.

دروس تأثیرگذار در کنکور سال آینده 

از سوی دیگر معاون نظری و مهارتی آموزش و پرورش گفت: در کنکور سال آینده تنها نمرات 10‌درس سوم دبیرستان که به صورت نهایی برگزار می‌شود، تأثیر خواهد داشت.

پرویز آژیده در گفت‌وگو با فارس افزود: سال گذشته معدل کتبی دروس نهایی سال سوم متوسطه دانش‌آموزان به سازمان سنجش ارائه شد که امسال بر اساس تصمیم کمیته مطالعات کنکور مقرر شد به جای معدل این دروس، نمرات به سازمان سنجش ارائه شود.

وی اضافه کرد: این تصمیم برای ما هیچ تفاوتی نمی‌کند چرا که معدلی که سال گذشته ارائه شد از همین 10 درس بود.