با وجود تكاليف تازه وزارت صنعت و شركتهاي خودروسازي براي بهبود كم و كيف خدمات پس از فروش خودرو بر مبناي آييننامه اجرايي جديد قانون حمايت از حقوق مصرفكنندگان خودرو كه از ارديبهشتماه امسال ابلاغ شده است، تازهترين گزارش رسمي وزارت صنعت (شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران) حاكي از نبود اختلاف معنادار و بهبود فقط 6نمرهاي كيفيت خدمات پس از فروش خودروهاي سبك سواري (0.9درصد) طي6ماه نخست امسال نسبت به 6ماه دوم سال گذشته است.
براساس اين گزارش سطح نمرات شركتهاي عرضهكننده خدمات پس از فروش خودروهاي سبك سواري از 683امتياز در نيمه نخست و 685 امتياز در نيمه دوم سال گذشته به 691امتياز از 1000نمره طي نيمه نخست امسال رسيده و هنوز عرضهكنندگان خدمات پس از فروش اين خودروها فاصله زيادي با جلب رضايت مشتريان دارند.
اين در حالي است كه انتظار ميرفت با ابلاغ دستورالعملها و ضوابط جديد و بهبود روند تأمين قطعات، وضعيت خدمات پس از فروش خودرو نيز بهبود يابد اما بر مبناي اين گزارش هنوز هم كمبود يا نبود قطعات يدكي ريشه اصلي نارضايتي مشتريان از خدمات پس از فروش خودروهاي سواري سبك در نيمه نخست امسال است و علاوه بر آن هزينهتراشي بيمورد، عدمانجام كار و رفع ايراد، كمبود تعداد نمايندگيهاي مجاز و كيفيت پايين قطعات، خدمات و تعميرات از ديگر محورهاي انتقاد مشتريان خودروهاي سبك از كم و كيف خدمات پس از فروش در 6ماه نخست امسال بوده است.
براساس اين گزارش، ايرتويا، ارائهدهنده خدمات پس از فروش خودروهاي تويوتا، با امتياز 767رتبه نخست و بم خودرو (كرمانموتور) با ۶۵۸ امتياز از مجموع ۱۰۰۰ امتياز رضايتمندي مشتريان در رتبه آخر اين ردهبندي در بين شركتهاي عرضهكننده خدمات پس از فروش خودروهاي سواري با بيش از 10نمايندگي فعال را بهدست آوردهاند. در بين شركتهاي عرضهكننده خدمات پس از فروش خودروهاي سواري با كمتر از 10نمايندگي نيز شركت گلرنگ موتور، ارائهدهنده خدمات پس از فروش خودروهاي هوندا، با امتياز 780رتبه نخست اين ردهبندي و شركت سازههاي خودرو ديار با بهدست آوردن ۵۶۱ از ۱۰۰۰ امتياز، كمترين امتياز و ميزان رضايتمندي را از نظر مشتريان خودروهاي سبك سواري طي نيمه نخست امسال داشتهاند.
نتايج گزارش اندازهگيري رضايت مشتريان در نيمه نخست امسال با تحقيق و مصاحبه با 562هزار و 328نفراز مشترياني كه به نمايندگيهاي مجاز خدمات پس از فروش 22شركت عرضهكننده خدمات پس از فروش خودروهاي سواري مراجعه كردهاند، بهدست آمده و نشان ميدهد كه ميزان رضايت مشتريان در نيمه نخست امسال در مقايسه با 6ماه دوم سال گذشته، تنها حدود 0.9 درصد افزايش يافته و متوسط افزايش رضايتمندي مشتريان اختلاف معنيداري با دوره قبل نداشته است.