نواب حسينيمنش با اشاره به اينكه اعمال قانون براي خودروهاي فاقد معاينه فني به واسطه اجراي طرح كاهش محقق شد، گفت: اين عملي بود كه بايد از ساليان گذشته اجرا ميشد اما بستر كار فراهم نبود كه هماكنون خوشبختانه بهخاطر ايجاد هماهنگي بين پليس، مراكز معاينه فني كشور و سازمان راهداري و اتصال و يكپارچگي اين بخشها به يكديگر، اين فرصت فراهم شد تا بتوانيم توسط اين بانك اطلاعاتي خودروهاي فاقد معاينه فني را شناسايي كنيم.
وي با بيان اينكه بالغ بر 350دستگاه دوربين در تهران در فاز اول در محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافيك مجهز به كد تخلف معاينه فني شدند، اظهار كرد: هر خودرويي كه وارد اين محدوده شود و معاينه فني نداشته باشد هر 24ساعت يكبار اعمال قانون ميشود. اگر خودرو در عرض 24ساعت چندبار از جلوي دوربين رد شود فقط يكبار اين خودرو را استعلام ميكنيم و درصورت نداشتن معاينه فني اعمال قانون خواهد شد. مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اينكه اين مرحله از اول ديماه بنا به مصوبه شورايعالي ترافيك وزارت كشور در كل شهر تهران بايد اجرايي ميشد، گفت: بالغ بر 1300دستگاه دوربين در كل سطح شهر تهران مجهز به كد تخلف معاينه فني ميشوند و تمام خودروها اعم از خودروي سبك و سنگين كه تردد ميكنند، ملزم به داشتن معاينه فني هستند، اگر معاينه فني آنها محرز نشود اعمال قانون شده و روزي 50هزار تومان جريمه خواهند شد. حسيني منش در ادامه با تأكيد بر اينكه امسال در معاينه فني بسياري از ركوردها را شكستيم، گفت: بزرگترين دستاورد طرح كاهش اين بود تا قبل از سرد شدن هوا مردم را دعوت كنيم كه معاينه فني را انجام دهند كه اين اتفاق افتاد.
- كاهش عمر معافيت معاينه فني
حسينيمنش با بيان اينكه در سال آينده با همت همه دست اندركاران و مسئولان پيگير اين موضوع خواهيم شد كه اجازه ورود خودروهاي بيش آلاينده را ندهيم، گفت: طرح كاهش يك طرح بلندمدت، مشخص و قابل پيشبيني است. اينطور نيست كه تيري در تاريكي رها كنيم و ببينيم كه چه اتفاقي خواهد افتاد. اين طرح براساس مشخصات خودروها شامل سن و ميزان آلايندگي آنهاست كه همه اين اطلاعات، در معاينه فني وجود دارد. اميدواريم با تصويب لايحه هواي پاك در مجلس شوراي اسلامي و قانوني شدن كاهش مدت زمان معاينه فني از 5سال به 2سال بتوانيم سبد بررسي معاينه فني را گسترش دهيم. براساس آمار، 3ميليون و 500هزار خودروي پلاك تهراني داريم، اما ما يك ميليون و 800هزار خودرو را كنترل ميكنيم. از اين تعداد كه بالاي 5سال عمر دارند صرفا يك ميليون و 100هزار خودرو به تهران مراجعه كردند، پس هنوز سبد نظارتي ما كوچك است. هر قدر وسعت اين سبد را بيشتر كنيم با دقت بيشتر و توانمندي بيشتر ميتوانيم اجراي طرح كاهش را رسمي كنيم.