پس از آنکه تغییرات دروس و ضرایب برخی رشته‌های آزمون کارشناسی ارشد اعلام شد، جمعی از داوطلبان نسبت به این تغییرات اعتراض دارند و مسئولان سازمان سنجش هم می‌گویند به ما ربطی ندارد و شورای سنجش باید پاسخگو باشد.

مشاور عالي سازمان سنجش در پاسخ به اعتراض داوطلبان كارشناسي ارشد به حذف برخي رشته‌ها و ضرايب دروس اين آزمون به ايسنا گفت: «سازمان سنجش در اين زمينه تصميم‌گيرنده نيست. عناوين رشته‌هاي تحصيلي و گرايش‌هاي هر رشته پس از بررسي و تأييد دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم، رسما به ما اعلام مي‌شود.» حسين توكلي با بيان اينكه عناوين دروس تحصيلي هر يك از رشته‌ها و ضرايب آنها، براساس مصوبات شوراي سنجش و پذيرش تحصيلات تكميلي در دفترچه ثبت‌نام آزمون منتشر مي‌شود، تأكيد كرد: سازمان سنجش و آموزش كشور فقط مجري مصوبات مراجع قانوني تصميم‌گيرنده است و نقشي در تغيير ضرايب يا حذف برخي رشته يا گرايش‌ها ندارد.

  • معترضان چه مي‌گويند؟

به گفته برخي داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد براساس دفترچه جديد، در بيش از ١٥ رشته و گرايش، درس‌هاي امتحاني و ضرايب آنها تغييرات زيادي داشته است كه حتي با متن مصوبه مجلس هم سازگاري ندارد. براساس مصوبه مجلس در فروردين امسال، شوراي سنجش و پذيرش دانشجو مي‌تواند هر 3سال يك‌بار نسبت به اضافه كردن معيارهاي ديگر و تعديل حداكثر 10درصد معيارهاي موجود اقدام كند. زمان اعمال اين تغييرات حداقل يك سال پس از اعلام عمومي آن است. اما دانشجويان مي‌گويند، اين تغييرات در برخي از رشته‌ و گرايش‌ها بيش از ١٠‌درصد است و مهم‌تر اينكه اين موضوع در فاصله اندك ٤ماه مانده به آزمون اعلام شده كه اجحاف درحق آنهاست. آنها درخواست دارند تا امسال اين تغييرات به حالت سابق برگردد.

  • چه‌كسي مسئول است ؟

اظهارات سخنگوي سازمان سنجش درخصوص مسئول نبودن اين سازمان، اگر چه از يك منظر كاملا صحيح است و بايد شوراي سنجش و پذيرش دانشجو پاسخگوي اين وضعيت باشد، اما اگر بدانيم رئيس شوراي سنجش و پذيرش دانشجو وزير علوم و دبير اين شورا هم شخص رئيس سازمان سنجش است، اوضاع تغيير خواهد كرد. دفتر گسترش آموزش عالي هم يكي از زير مجموعه‌هاي وزارت علوم است، حالا چه‌كسي بايد پاسخ دهد، شوراي سنجش يا وزارت علوم؟