مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست از پایش و ردیابی آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی برای نخستین‌بار در سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد.

شينا انصاري درباره ميزان مصرف سموم در مناطق كشور گفت: براساس بررسي‌هاي به عمل آمده 3استان شمالي گيلان، گلستان و مازندران بيشترين سرانه مصرف سموم شيميايي به ازاي هر نفر بر ليتر را دارند كه اين موضوع با توجه به شرايط خاص اقليمي اين استان‌ها و ميزان بالاي رطوبت، همچنين بالا بودن سطح آب‌هاي زيرزميني بسيار قابل تامل است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط‌زيست، وي با اشاره به استفاده روزانه عموم مردم از محصولات كشاورزي گفت: سازمان حفاظت محيط‌زيست از سال 1393با توجه به جايگاه نظارتي خود در موضوع آلودگي منابع آب و خاك و به تبع آن محصولات كشاورزي، اقدام به تهيه و تجهيز زيرساخت‌ها در بخش‌هاي آزمايشگاهي مرتبط با اين حوزه كرده است.

وي ادامه داد: پس از تجهيز آزمايشگاه‌ها و بررسي و پايش محصولات از نظر آلودگي به «فلزات سنگين، نيترات و فسفات» طي سال‌هاي 93و 94، گزارش پايش‌هاي انجام شده روي تعدادي از محصولات كشاورزي پرمصرف به مبادي ذي‌ربط اعلام شد.

انصاري با بيان اينكه انتخاب ميوه‌ها و سبزي‌ها براي پايش بر مبناي محصولات پرمصرف عموم مردم در طول سال صورت گرفته، اظهار كرد: با توجه به آنكه پايش و رديابي آلاينده‌ها در محصولات كشاورزي براي نخستين‌بار در سازمان حفاظت محيط‌زيست انجام مي‌شد، دستورالعمل‌هاي آماده‌سازي‌ و هضم آناليز محصولات موردنظر براساس منابع داخلي و خارجي تهيه و تدوين شد.

به گفته اين مقام مسئول، پس از پايش پارامترهايي همچون فلزات سرب، كادميوم، نيترات و فسفات در محصولات منتخب، نتايج آزمايش‌ها با استانداردهاي ملي، همچنين استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني و فائو مقايسه و نتايج اعلام شد.

وي با تأكيد بر اينكه براساس چند نوبت آناليز شاخص‌هاي تعيين شده، امكان اظهارنظر قطعي درخصوص وجود يا نبود آلودگي و تعميم آن به تمامي محصولات كشاورزي وجود ندارد، تصريح كرد: اين موضوع نيازمند پايش مستمر در بازه‌هاي زماني منظم است. از اين رو، ضروري است نتايج اين پايش‌ها در كنار نتايج حاصل از بررسي‌ها و اندازه‌گيري‌هاي ساير بخش‌هاي تخصصي ذيربط همچون سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت قرار گيرد تا بتوان نتايج قابل‌قبولي از پايش‌ها ارائه داد.

وي پيگيري براي شناسايي محل كشت و منبع آلودگي در مواردي كه نتايج پايش شاخص‌ها بالاتر از حد استاندارد بود را ازجمله دستاوردهاي مهم پايش‌هاي انجام شده برشمرد و افزود: نخستين گام براي كاهش مصرف سموم، همچنين كاهش ميزان باقيمانده سموم و آلاينده‌هاي ناشي از كودهاي شيميايي در محصولات كشاورزي، شناسايي محل كشت محصولاتي است كه ميزان آلاينده‌هاي آنها بيشتر از حد مجاز است يا در توليد و كشت آنها از سموم غيرمجاز استفاده شده است.

  • حذف يارانه سموم و كودهاي شيميايي مهم‌ترين راهكار براي كاهش آلودگي

مديركل دفتر پايش فراگير سازمان حفاظت محيط‌زيست، حذف يارانه بر نهاده‌هاي شيميايي به‌خصوص سموم و كودها را ازجمله مهم‌ترين راهكارهاي مديريتي كاهش آلاينده‌ها در محصولات كشاورزي دانست و خاطرنشان كرد: با اين اقدام مي‌توان تا حد قابل ملاحظه‌اي ميزان مصرف تركيبات شيميايي در محصولات كشاورزي را كنترل كرد. انصاري گفت: اجرايي شدن طرح رديابي و شناسنامه‌دار كردن محصولات كشاورزي در سطح ملي از ديگر اقدام‌هاي ضروري به‌منظور جلوگيري از توزيع محصولات داراي باقيمانده سموم و فلزات سنگين بيش از حد مجاز است.