معاون رئیس‌جمهور قول مساعد داده تا بخشی از مطالبات شهرداری تهران از دولت معادل ۵ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان و یک میلیارد دلار مصوب اسفندماه سال۸۸توسط مجلس شورای اسلامی تا پایان سال پرداخت شود.

اين خبر را روز گذشته قدرت گودرزي، معاون مالي و اقتصاد شهر شهردار‌ تهران در نشست خبري خود با اصحاب رسانه اعلام كرد. سابقه بدهي‌هاي دولت به مديريت شهري موضوعي است كه بارها از سوي مديريت شهري مورد توجه قرار گرفته است اما دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم توجه چنداني به اين موضوع نداشته‌اند.

اين در حالي است كه قانونگذار تكاليف قانوني مشخص و معيني را در حوزه حمل‌ونقل عمومي مصوب كرده است. همچنين عوارض پرداخت نشده مربوط به خدمات شهري نيز رقم قابل توجهي را در بر مي‌گيرد. قدرت گودرزي، ديروز درباره جلسه اخير محمدباقر قاليباف، شهردار تهران با محمدباقر نوبخت، معاون رئيس‌جمهور اظهار داشت: شهردار پايتخت در اين جلسه اعلام كرد كه با توجه به اينكه دولت از سال 85پولي به شهرداري تهران نداده است اما شهرداري توانسته است خدمات‌دهي به شهر و شهروندان را با تمام قوا انجام دهد.

معاون مالي و اقتصاد شهر شهردار‌ تهران با تشكر از حمايت نوبخت، معاون رئيس‌جمهور و تلاش وي براي پرداخت بخشي از بدهي‌هاي دولت به شهرداري گفت: در اين جلسه عنوان كرديم كه دولت بودجه عمومي شهرداري‌ها از سال62 را قطع كرده است و اين باعث سوق دادن شهرداري‌ها به سمت ساخت‌وساز‌ ‌ مي‌شود. اما از دوره مديريت آقاي قاليباف و با تصويب لايحه درآمدهاي پايدار در شوراي شهر تلاش بر اين شد كه‌ به سمت درآمدهايي به غير از فروش تراكم و ناپايدار توجه شود.

وي همچنين با اشاره به تعهد معاون رئيس‌جمهور به پرداخت بخشي از بدهي‌هاي دولت به شهرداري گفت: آقاي نوبخت قول داد كه بخشي از بدهي‌هاي دولت به شهرداري به مبلغ 5هزار و 123ميليارد تومان به اضافه يك ميليارد دلار تا پايان سال پرداخت شود. گودرزي با تشكر از قول مساعد نوبخت گفت: معاون رئيس‌جمهور اعلام كرد كه 80درصد از ‌يارانه بليت اتوبوس و مترو را نيز تا چندماه آينده به شهرداري پرداخت خواهند كرد. همچنين سهم 60درصدي شهرداري تهران از محل جرايم رانندگي نيز كه از سال86پرداخت نشده است قرار است پرداخت شود.

‌قدرت گودرزي در بخش ديگري از نشست خود با اصحاب رسانه با بيان اينكه شوراي اسلامي شهر تهران در سال 86مصوبه درآمدهاي پايدار براي پايتخت را به تصويب رساند، گفت: در آن سال بين 11تا 15درصد از درآمد شهرداري از محل درآمدهاي پايدار بود اما خوشبختانه امروز و طي 9‌ماه گذشته از امسال اين رقم به حدود 43درصد رسيده است. وي با اشاره به اينكه توجه به درآمد پايدار و عدم‌اتكا به درآمدهاي غيرپايدار از نقاط قوت مديريت شهري در سال‌هاي گذشته بوده است، افزود:

سال 86ميزان درآمدهاي ناپايدار 80درصد بوده است. اين درآمدها هم‌اكنون به 49درصد رسيده است. به گفته وي هم‌اكنون از ميزان اتكا به درآمدهاي ناپايدار كاسته شده است. اين در حالي است كه امسال نسبت به سال گذشته نيز حدود 9درصد از روند صدور پروانه ساختماني در شهر تهران كاسته شده است.
معاون مالي و اقتصاد شهري شهردار‌ تهران همچنين با اشاره به پرداخت 2هزار و 700ميليارد تومان از ديون طلبكاران در يك سال گذشته گفت: كل ديون شهرداري زير 5هزار ميليارد تومان است و مطالبات زير 300ميليون تومان را نقدا و طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده پرداخت مي‌كنيم. وي افزود: رقم ديون‌ بالاتر نيز به‌صورت 30درصد نقد و 70درصد غيرنقد پرداخت مي‌شود.

  • رقم دقيق بدهي‌ها چقدر است

18خردادماه امسال بود كه عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در دويست و شصت و سومين جلسه رسمي چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران درخصوص ميزان مطالبات شهرداري تهران از دولت گزارش كاملي را ارائه كرد. در آن جلسه عنوان شد كه مطالبات شهرداري فقط مربوط به دولت يازدهم نيست و اين مطالبات از تاريخ 1/1/1385تا31/6/1394محاسبه شده است و اين مطالبات شهرداري از دولت مربوط به دولت‌هاي ‌نهم، دهم و يازدهم است كه جمع آن رقم 14هزار ميليارد تومان را شامل مي‌شود.

دبير در آن جلسه تأكيد كرد كه ميزان بدهي دولت به شهرداري براساس مفاد قانوني است. وي همچنين به 2سابقه از نامه‌نگاري‌هاي صورت گرفته بين رئيس شوراي شهر تهران و نهادهاي دولتي براي وصول مطالبات شهرداري تهران از دولت نيز اشاره كرد. رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر همچنين برخي از مهم‌ترين مطالبات شهرداري از دولت را مطابق جدول زير در جلسه شوراي شهر اعلام كرد: