به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکید دارد که آلودگی هوا یکی از معیارهای مهم تاثیرگذار بر سلامت افراد است.
از سوی دیگر آژانس اروپایی محیط زیست اعلام کرده ۹۰ درصد جمعیت شهری در اروپا در معرض آلایندههایی قرار دارند که غلظت آنها بسیار بالاتر از استانداردها است. ذرات بسیار ریز موجود در هوا دلیل این آلودگی است.
لیونل گسپن، کارشناس هواشناسی میگوید: قسمتی از این آلودگی هوا به انتشار بیش از حد مواد آلاینده به دلیل سردیِ هوا صورت میگیرد. در این شرایط استفاده از شوفاژ افزایش زیادی مییابد. ترافیک و فعالیتهای صنعتی نیز دیگر منابع مهم آلودگی هوا هستند.
اتحادیه اروپا برای مقابله با این خطر تلاش می کند. لایحه مربوط به تعیین محدودیت برای تولید آلایندهها از جمله اکسید ازت برای کشورها از جمله تدابیر این اتحادیه است.
در سطح ملی هر کشور عضو اتحادیه اروپا تدابیر اضطراری را برای محدود کردن تاثیرات مخرب آلودگی هوا در دستور کار قرار داده است.
بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه حداکثر سرعت مجاز در بسیاری از شهرها را از ۵۰ به ۳۰ تقلیل دادهاند که هدف تشویق مردم به استفاده از دوچرخه بعنوان وسیله نقلیه است.
تعیین طرح زوج و فرد برای تردد خودروها از دیگر تدابیری است که هجوم مردم به متروها را سبب شده است.
یک شهروند در فرانسه میگوید: این طرح خوبی است اما در عین حال مشکل آفرین است. مثل امروز که مترو مجانی است، مردم از اتومبیلهای خود استفاده نمیکنند و در نتیجه با ازدحام جمعیت روبرو هستیم.
ممنوعیت برای تردد خودروهایی که میزان آلایندگی آنها بالاست از دیگر تدابیر دولتها است. تخطی افراد تحت تعقیب قرار میگیرد و آنها را با پرداخت جریمه روبرو میکند. در آلمان مبلغ جریمه تا رقم ۴۰ یورو میرسد. در سوئد نیز ۱۱۳ یورو است و در لندن مبلغ جریمه به ویژه برای وسایل نقلیه سنگین میتواند به 1000 پوند معادل هزار و ۲۰۵ یورو برسد.
به گزارش یورونیوز، تا زمانی که اجرای این تدابیر تاثیر خود را نشان دهد شهروندان اروپایی با استفاده از ماسکها در شهرهای بزرگ خود را از خطر آلودگی هوا حفظ میکنند.