به گزارش مهر ، محمدباقر قالیباف صبح دوشنبه 13 دي، طی سخنانی در مراسم بهره برداری از ۶۵ دستگاه واگن و لوکوموتیو برقی مترو تهران و حومه با بیان اینکه موضوع تحریم اثر جدی در حوزههای مالی، فنی و اعتبارات برای مترو داشت، تصریح کرد: همین مشکلاتی که برای بقیه کشور بوده، برای مترو تهران هم وجود داشته است، اما شاهد هستیم نه تنها تحریم هیچ اثری در توسعه مترو، بهره برداری و واگن سازی نگذاشت بلکه این حوزه ها رونق هم پیدا کرد و خودکفایی پیش آمد.
وی افزود: نگاه به درون، توجه به سرمایه و امکان مالی داخلی، نیروی انسانی ایرانی و اعتماد کردن و تکیه به ظرفیتهای داخلی از مهمترین ویژگیها و رویکردهایی بود که اتفاق افتاد.
شهردار تهران تصریح کرد: امروز خیلی از کارهای شبیه مترو یا به تعطیلی کشیده شده و یا به ندرت کارهای محدودی را انجام میدهند، اما اینجا با دو شیفت کار میکند. در این میان اگر ظرفیت مالی و بخش توسعهای اتفاق بیفتد، این مجموعه به صورت ۲۴ ساعته کار خودش را ادامه میدهد.
قالیباف با تاکید بر ضرورت توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی، ابراز داشت: منظور از رویکرد اقتصاد مقاومتی این نیست که ارتباط با بقیه دنیا را قطع کنیم، زمانی میتوانیم با بقیه بخشهای صنعتی دنیا محکم صحبت کنیم که این ظرفیت فنی، مدیریتی و مالی در داخل وجود داشته باشد، در این شرایط راحتتر و محکمتر میتوانیم با بقیه دنیا صحبت کرده و امورات خود را پیگیری کنیم.
- حمایتهای لازم دولتها را در ایجاد مترو نداشتیم
وی یادآور شد: امروز تلاش شما در مجموعه مترو نشان داد که میشود اینگونه کار کرد؛ این در شرایطی بوده که ما حمایتهای لازم دولتها را پای این کار نداشتیم و دهها دلیل هم داشتیم که کار را انجام ندهیم، اما هرگز اینگونه رفتار نکردیم و با تکیه بر توان شما عزیزان این اتفاق را در مترو رقم زدیم.
شهردار تهران تصریح کرد: چرخ مترو به بهترین شکل ممکن چرخید و تعداد ایستگاههای ما از ۳۴ ایستگاه ساخته شده در طول ۲۰ سال گذشته، امروز به ۱۲۰ ایستگاه آن هم طی ۱۰ سال رسیده است، این نشان میدهد بازدهی کاری با چه سرعت و کیفیتی بوده که این خدمات را انجام میدهد.
قالیباف در ادامه با تاکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع آلودگی هوا گفت: اگر میخواهید به مردم شهر خدمت کنید و برای مردم شهر ارزش و کرامتی قائل هستید و اگر به حقوق شهروندی اعتقاد دارید برای توسعه مترو و رفع آلودگی هوا فکری بکنید. باید توجه داشته باشیم که شرط حیات، زندگی و سلامت از ابتدایی ترین حقوق شهروندان است. این در حالی است که امروز بدون شک آلودگی هوا شرایط زندگی و سلامت مردم را به خطر انداخته است.
وی اظهار داشت: اگر به حقوق شهروندی قائل هستیم، اولین وظیفه ما آن است که این کار را انجام دهیم. طبیعی است مهمترین عنصر و اقدامی که میتواند جریان آلودگی هوا را در شهر حل کند، توسعه حمل و نقل عمومی است؛ اگر به این بیتوجهی شود یعنی احترامی برای حقوق شهروندی قائل نیستیم.
شهردار تهران تاکید کرد: تنها با سخن گفتن و حلوا حلوا گفتن دهان کسی شیرین نمیشود، باید اقدامی صورت گیرد تا مردم بتوانند در این شهر به راحتی و در سلامت زندگی کنند.
قالیباف با تاکید بر اینکه ناکارآمدی، سوء مدیریت و عدم حمایت مردم را از این کار محروم کرده است، گفت: ما این همه زیرساخت را با هزینههای گزاف آماده کردهایم. در این شرایط تنها با اضافه کردن واگن به مترو، ظرفیت جا به جایی در حوزه ریلی شهر به دو برابر میرسد؛ امروز اگر بیش از سه میلیون مسافر را با مترو جا به جا میکنیم، با اضافه کردن هزار واگن مترو میتوانیم این تعداد را به شش میلیون نفر برسانیم و این به معنی برداشتن گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هواست.
شهردار تهران تصریح کرد: هم اکنون کارخانه، منابع و دانش فنی وجود دارد، در ادامه نیز حداقل اعتبار تعهد قانونی را میخواهد تا بتوانیم کار را دنبال کنیم. در این زمینه چندین سال است که یک میلیارد دلار برای مترو تهران تصویب شده است تا از صندوق ذخیره پرداخت شود که این حق مردم شهر است.
وی در ادامه عنوان داشت: نه تنها این حمایتها انجام نمیشود، بلکه متاسفانه گاهی اوقات آدرسهای غلطی هم داده میشود و جعل واژگانی هم صورت میگیرد، که در چند روز اخیر دیدید ترافیک ساختگی که به عقل جن نمیرسد. ترافیک ساختگی، به عقل جن هم نمیرسد. دیگر نمیشود گفت انسان، کسی میآید در این شهر ترافیک ساختگی درست کند؟ این سخن از همان مقولاتی است که وقتی قافیه کم میآید و حرفی نمیتوانند بزنند، از این نوع تهمتها و دروغها زده میشود که ترافیک ساختگی است!
شهردار تهران در ادامه به موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: ورود خودرو به شهر به راحتی اتفاق میافتد، حتی در شرایطی که حداقل وام برای کارهای تولیدی در زمینههای کلیدی و اساسی کشور و یا برای موضوعاتی مثل ازدواج نیست، آن وام به تولید خودرو داده شده و خودرو به شهر اضافه میکنیم، اما آن وام به مترو برای حمل و نقل عمومی داده نمیشود؛ این یعنی دارایی و ثروت خود را در جای ضروری خودش هزینه نمیکنیم و آن خودروی فرسوده از رده خارج نمیشود.
قالیباف در ادامه به آلودگی شدید موتورسیکلتها اشاره کرد و ابراز داشت: هر دستگاه موتورسیکلت به اندازه ۵ خودرو آلودگی تولید میکند. با این وجود مگر تبدیل کردن موتورسیکلتها به موتورهای برقی و فراهم کردن تسهیلات برای این موضوع کار سختی است؟ در طرحی که به عزیزان در دولت ارایه کردیم، به طور مشخص ابعاد این کار در بعد فنی، کیفی و هزینهها داده شده است.
شهردار تهران گفت: امیدواریم همه ما دست به دست هم دهیم و اولین حق شهروندی که حق حیات است را در حل مشکل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی رعایت کنیم.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات و تلاش کارکنان واگن سازی تهران، ابراز داشت: بر اساس وعدهای که به مردم شهر تهران دادهایم، امسال در هر فصل باید بتوانیم بر ظرفیتهای حمل و نقل عمومی اضافه کنیم.
وی گفت: امروز در همه بخشهای شهرداری تهران تلاشهای مضاعفی صورت میگیرد، همانطور که در حوزه خدمات شهری، مسایل عمرانی، فناوری اطلاعات، توسعه زیرساختها و... انصافا زحمات تمامی عزیزان قابل تقدیر و تشکر است؛ اما در مجموعه مترو این تلاش نسبت به دیگر بخشها مضاعفتر است.
شهردار تهران با اشاره به کار پرتلاش بهرهبرداری مترو، ابراز داشت: در حوزه بهرهبرداری خدمت رسانی به مردم با همه مشکلاتی که در پشت صحنه برای آماده سازی قطار و سرویس دهی وجود دارد، صورت میگیرد. این حوزه ۲۴ ساعته مشغول فعالیت است تا خدمات را از ۵ صبح تا پاسی از شب ارایه دهند؛ حتی در ساعت تعطیلی مترو نیز سرویسها برای خدمت به مردم آماده سازی میشود.
قالیباف در ادامه با اشاره به کارهای عمرانی شرکت مترو تهران به منظور توسعه خطوط ریلی، ابراز داشت: امروز اوج فعالیتها را در توسعه تونلها و ایستگاههای مترو شاهد هستیم، به نحوی که نزدیک به ۲۱ هزار نفر در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت در حوزه ساخت و ساز مترو هستند که این جزو کارهای کم نظیر در حوزه حمل و نقل در دنیا است.
وی با مقایسه ساخت و ساز مترو تهران با بقیه کلانشهرهای کشور، عنوان داشت: این حرکت به صورت جدی در تهران دنبال میشود تا بتوانیم با اجرای کار، تامین اعتبار و بحثهای مدیریتی و فنی کار را پیش ببریم.
شهردار تهران همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه واگنسازی اشاره کرد و گفت: امروز کار در حوزه واگنسازی را با همه سختیها و مشکلات، در دو شیفت کاری انجام میدهیم؛ اگر دوستان تعهد کار زمستانی برای تولید واگنهای مترو را بیشتر کنند، امیدواریم بتوانیم تقاضای سفر شب عید را پوشش دهیم.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم در دهه اول اسفند واگنهای زمستانی را آمادهسازی کرده و به خطوط تزریق کنیم تا مردم در ترددهای شب عید خدمت بیشتری را از مترو دریافت کنند.