یک روز پس از ابلاغیه ارزی معاون اول رئیس‌جمهور و دستور بانک مرکزی برای ورود بانک‌ها به چرخه تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان، بازار آزاد ارز برخلاف انتظارها شاهد افزایش قیمت فروش نقدی دلار آمریکا بود که با روندی افزایشی مواجه شد و هر دلار ۳۹۲۳ تومان قیمت خورد.

اين در حالي است كه سامانه سنا ميانگين نرخ خريد و فروش دلار آمريكا در صرافي‌هاي مجاز را 3870تومان تا ساعت 17ديروز اعلام كرده است.ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي كه نرخ واقعي دلار را 3600تومان اعلام كرده است، ديروز در همايش بانكداري الكترونيك و نظام‌هاي پرداخت با اشاره به بخشنامه اخير بانك مركزي به نظام بانكي كه براساس آن شفافيت لازم نسبت به گشايش اعتبارات اسنادي بانكي ايجاد شده است، گفت:

براساس اين بخشنامه در لحظه گشايش اعتبار ۱۰درصد به‌صورت ريالي طبق نرخ علي‌الحساب ۳۶۰۰تومان براي هر دلار پيش پرداخت صورت مي‌گيرد كه تا زمان معامله اسناد نزد بانك گشايش‌كننده اعتبار به‌عنوان پيش‌پرداخت باقي مي‌ماند. وي تصريح كرد: در زمان معامله اسناد 2نرخ درنظر گرفته مي‌شود؛ يكي نرخ بازار آزاد در زمان گشايش اعتبار و ديگري نرخ بازار آزاد در زمان معامله اسناد. هر كدام كمتر بود مبناي محاسبه و تسويه حساب قرار مي‌گيرد. به اين ترتيب يك حاشيه امن براي گشايش‌كننده اعتبار ايجاد و دامنه ريسك محدود مي‌شود.

رئيس شوراي پول و اعتبار با تأكيد بر اينكه روند كاهشي قيمت ارز در بازار برقرار است، گفت: نرخ دلار از حداكثر سقف متداول فصلي گذشته و هم‌اكنون روندي كاهشي را در پيش گرفته و بازار در اين مسير به ثبات رسيده و روند فعلي بازار ارز براي فعالان اقتصادي و بازرگانان طبيعي و عادي است و هيچ مشكلي وجود ندارد.اين در حالي است كه حسن روحاني، يكشنبه شب در يك گفت‌وگوي زنده تلويزيوني اعلام كرد: مردم مطمئن باشند كه قيمت ارز افزايش نخواهد يافت.