وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اينباره گفت: در همه دنيا كيفيت سوخت توزيعي بر آلودگي توليدي خودروها نقش بسزايي دارد اما درصورت وجود كيفيت سوخت، مشخص ميشود كه آلودگي هوا ريشه در بنزين و گازوئيل توزيعي ندارد. شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين زمينه پارامترهاي مؤثر سوخت بر آلودگي خروجي از خودروها را بهصورت فصلي مورد آزمايش و بررسي قرار ميدهد. نمونههاي سوخت پس از برداشت به آزمايشگاههاي معتبر ارسال شده و پارامترهاي مؤثر بر آلودگي از سوخت خودروها مورد آناليز قرار گرفته و در نهايت گزارشهاي آن در اختيار عموم مردم و كارشناسان قرار ميگيرد.
به گفته حسيني، نتايج حاصل از «پروژه پايش كيفيت سوخت شهر تهران» در پاييز 1395مشخص كرده كه در سوخت بنزين عدد اكتان پايين، محتواي گوگرد و بنزن بالا و در سوخت ديزل عدد ستان پايين و محتواي گوگرد بالا از موارد قابل تأمل هستند كه تأثير بسزايي بر آلودگي هواي شهر دارند.
در اين پروژه طي نمونهبرداريهاي انجام شده در فصل پاييز سال 1395در مقايسه با بهار و تابستان، 10نمونه سوخت بنزين با نمونهبرداري مستقيم از جايگاههاي سوخترساني سطح شهر تهران جمعآوري و براي آناليز به يك آزمايشگاه داخلي معتبر فرستاده شد. اين جايگاهها شامل نازلهاي بنزين يورو4و بنزين سوپر در سهروردي، مفتح، شريعتي بهار، شريعتي معلم و خرمشهر بود كه در مجموع 10نمونه را تشكيل ميداد.
نتايج بررسي بنزين توزيعي نشان داد در همه نمونههاي بنزين، از نظر محتواي بنزن و عدد اكتان در محدوده استاندارد است(كمتر از يك در يك ميليون قسمت). در 2فصل بهار و تابستان امسال نيز نمونههاي سوپر از لحاظ عدد اكتان مقدار مطلوبتري را دارا بودهاند و همگي آنها بالاتر از حد استاندارد بودند.
همچنين نتايج آناليز محتواي گوگرد و عدد ستان در نمونههاي توزيعي پاييز در جايگاههاي منتخب ديزل شامل پايانههاي آزادي، تهرانسر، شركت واحد، شرق و فتح نشان داد محتواي گوگرد در محدوده نزديكي به استاندارد است.