با گذشت بيش از 20سال از ورود شبكه تلفن همراه به كشورمان، علاوه بر شكايات مشتركان از كمفروشي اينترنت اپراتورهاي موبايل، وضعيت آنتندهي اپراتورهاي مختلف چنگي به دل نميزند. وعدههاي مختلف وزارت ارتباطات و اپراتورهاي تلفن همراه براي تقويت آنتندهي و رفع اين اختلالات يا اجراي برخي طرحهاي شكستخورده و نيمبند مانند ترابردپذيري شبكههاي موبايلي (انتقال مشتركان به شبكههاي اپراتورهاي مختلف تلفن همراه) نيز توفيقي براي رفع اين مشكلات نداشته است. در اين شرايط اكنون برخي دستگاههاي نظارتي از احتمال عمدي بودن اين اختلالات براي كسب درآمدهاي بيشتر اپراتورهاي شبكه مكالمات تلفن همراه، دريافت شكاياتي در اين زمينه و در دستور كار قرار گرفتن بررسي اين شكايتها خبر ميدهند.
- آمار رسمي توفيق مكالمات موبايل
گلايههاي مشتركان از كم و كيف تماسهاي موبايلي در حالي ادامه دارد كه آخرين آمارهاي رسمي حاكي از توفيق بيش از 90درصدي اين مكالمات است. با استناد به اين آمارها تا پايان شهريورماه امسال ميزان برقراري موفقيتآميز مكالمات (ASR) اپراتور همراه اول ۵۰.۴۱ درصد و ميزان موفقيتآميز بودن مكالمه (CSSR) در شبكه اين اپراتور ۹۸.۷۶ درصد بوده است. آماري كه در مورد اپراتور دوم ارتباطي (ايرانسل) طي مدت مذكور در زمينه ميزان موفقيت مكالمات (ASR) به ميزان۴۸.۱۶ درصد و در مورد متوسط ميزان برقراري موفقيتآميز مكالمه (CSSR)۹۸.۷۳ درصد بوده است. اما در اپراتور سوم ارتباطي يا رايتل متوسط ميزان برقراري موفقيتآميز مكالمه (CSSR) ۹۵.۵۹ درصد و درصد مكالمات قطع شده اين اپراتور ۰.۴۵ درصد اعلام شده است.
- رد درآمدزايي با اختلال مكالمات موبايل
معاون امور مشتريان مخابرات ايران با رد احتمال درآمدزايي اپراتورهاي تلفن همراه از محل اختلال مكالمات تلفني به خبرنگار ما اعلام كرد، آنچه مسلم است هيچ اپراتوري در دنيا خواستار سرويسدهي به مشتريان به شيوهاي نيست كه مشتري ناراضي باشد. وقتي هزينه مكالمات تلفني از طريق موبايل براساس ثانيه محاسبه ميشود دليلي وجود ندارد اپراتور سيستم خود را بهگونهاي تعريف كند كه مشترك ناچار به چندبار تماس باشد.
داوود زارعيان، اشكالات مكالمه تلفني با موبايل را ناشي از انبوه ترافيك موقت، اختلال بينشهري بهدليل سرعت بالاي خودروها يا بازسازي، تعميرات و نوسازي سيستمهاي اين اپراتورها دانست و اعلام كرد كه مدت زمان كمتر از 3 تا 4ثانيهاي برقراري و قطع ارتباط از طريق مكالمات موبايلي درآمد چنداني را به دنبال ندارد، همچنين هيچ اپراتوري خواستار ناراضي بودن مشتري با اين درآمد حداقلي نيست.
به گفته وي محاسبه هزينه ميزان تماسهاي تلفني با تلفن همراه بر مبناي ثانيه، احتمال صرفنظر مشتركان از ادامه مكالمات طولاني يا تغيير اپراتور براي انجام مكالمه از موضوعاتي است كه رد اين احتمال را تقويت ميكند. وقتي براساس گزارش وزارت ارتباطات بيش از 98درصد مكالمات با تلفن همراه موفقيتآميز بوده است درآمد ناشي از تماس مجدد در حدود 2درصد مكالمات نميتواند انگيزه مناسبي براي اپراتورها در كسب درآمد به اين شيوه باشد. مجموع درآمد ناشي از انجام اينگونه مكالمات چندان قابل توجه نيست و در صورتي كه اين كار بهصورت عمدي صورت گيرد، هزينه تحميل آسيب ناشي از آن با بياعتمادي مشتركان به يك برند بهمراتب بيش از درآمد آن است.
- پيگيري سازمان حمايت
رئيس سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان از طرح شكايات مشتركان در مورد تحميل هزينه تعمدي ناشي از اختلالات موبايل و تماس دوباره مشتركان خبر ميدهد. محمود نوابي اعلام كرد كه براي تماس تلفني با گوشيهاي تلفن همراه نيز گزارشهايي رسيده كه براساس آنها احتمال تقلب يا تخلف اپراتورهاي تلفن همراه وجود دارد بهگونهاي كه مشتريان براي يك تماس 2بار بايد با تلفن همراه خود سعي كنند تا ارتباطي را برقرار كنند، اما در مرحله نخست صدا بهصورت يكطرفه شنيده ميشود و دقيقا چند ثانيه بعد از آن با تماس دوم مشكل تبادل صدا حل ميشود. وي تأكيد كرده است كه اين مسئله نشاندهنده آنتندهي يا مشكل در اين زمينه نيست و بهنظر ميرسد تقلبي جديد صورت گرفته و با اين شيوه مشتركان بار هزينه مكالمه را پرداخت ميكنند.