همشهری آنلاین: رییس انجمن مامایی کشور از ارائه خدمات سلامت زنان و مامایی در حاشیه شهرها انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر سلامت زنان و مادران باردار در پایگاهها و مراکز جامع سلامت بدون متولی است.

به گزارش ايسنا، ناهید خداکرمی در خصوص وضعیت ارائه خدمات سلامت زنان در شبکه‌های بهداشت و حاشیه شهرها گفت: گرچه جامعه مامایی همواره از این طرح پشتیبانی کرده است، ولی در برنامه‌ وزارت بهداشت که در حاشیه شهرها در حال اجرایی شدن است و هدف آن ارائه خدمات پایه سلامت به ساکنین این مناطق است، نحوه ارائه خدمات در حوزه سلامت زنان، باروری، دختران و مادران باردار کاملا نامشخص و دارای چالشهای بسیار زیادی است.

وی ادامه داد: تا یک سال قبل در تمام مراکز بهداشتی شهری، واحدی به نام تنظیم خانواده و بهداشت مادر و کودک وجود داشت و هر زن و کودکی که به این سه واحد مراجعه می‌کرد، بر حسب نیاز می‌توانست خدمات خود را به صورت رایگان از ماما یا کارشناس بهداشت خانواده دریافت کند. اما در طرح تحول بهداشت، هر سه واحد حذف شدند و علاوه بر پایگاههای سلامت، این امر به مراکز جامع سلامت نیز تسری یافت؛ به طوری که دیگر واحدی به نام مامایی، سلامت باروری یا مادر باردار در مراکز بهداشتی تعریف نشده است .

خداکرمی همچنین بیان کرد: در تمام مدل های ارایه مراقبت‌های بهداشتی اولیه در جهان، همواره ماما به عنوان فردی که در سطح یک کلیه خدمات مربوط به سلامت باروری، به خصوص مادران باردار را ارایه می کند، شناخته شده است. در صورتی که نمی دانیم اصرار معاونت بهداشتی بر خلط خدمات مورد نیاز مادران باردار با خدمات پایه ای سلامت به چه دلیل و بر مبنای کدام مطالعه میدانی یا مدل مترقی جهانی است؟

  1. سلامت زنان و مادران باردار به صورت ویژه دیده شود


خداکرمی این تغییر را یک عقب گرد به طرح بهورزی که شروع آن به قبل از انقلاب بازمی گردد و به دلیل کمبود نیروی انسانی بهداشت، مامایی و پزشکی طراحی شده بود دانست و ادامه داد: با طرح چندپیشگی مراقب سلامت می تواند شناسایی خانواده ها و غربالگری اولیه را انجام دهد و تمام زنان و مادران باردار به کارشناس مامایی ارجاع داده شوند؛ چرا که در هر مرکزی ماما در دسترس است و در شرایط فعلی کشور باید سلامت زنان و مادران باردار در طرح مراقبت های اولیه به صورت ویژه دیده شود.

رییس انجمن علمی مامایی تاکید کرد: برای ترویج زایمان طبیعی ماما باید از دوران بارداری با مادر همراه باشد . متاسفانه در حال حاضر ، هرکاردان یا کارشناسی که در مراکز پایه سلامت حضور دارد می‌تواند خدمات مادران و زنان را نیز ارائه دهد و این اقدام بی توجهی ناخواسته به نیازهای زنان و بی احترامی آشکار به زنان باردار است؛ چون می تواند سبب افت کیفیت خدمات و بروز عوارض جبران ناپذیر وحتی افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان شود در هیچ شرایطی نمی توان مادر باردار را به مراقب سلامت سپرد.