شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از ۳ پروژه عمرانی پایتخت چالش نخست تهران را درگیری با انواع آلودگی آب، خاک و هوا دانست.

محمدباقر قاليباف در مراسم افتتاح پروژه‌هاي تقاطع‌هاي غيرهمسطح كاروانسراي سنگي يك و 2 در غرب تهران و پل شرق به شمال تقاطع بزرگراه‌هاي نيايش و شهيد چمران اين مطلب را اعلام كرد و افزود: افتتاح تقاطع‌هاي كاروانسراي سنگي يك و 2گره‌گشاي بخش قابل توجهي از ترددهاي صورت گرفته به سمت شهرهاي اطراف تهران و حتي استان‌هاي دوردست در غرب كشور است.

وي درباره چالش‌هاي شهر تهران به آلودگي آب، هوا و خاك اشاره كرد و اظهار داشت: چندين سال است كه اولويت نخست شهرداري تهران حل اين چالش‌ها با توسعه بزرگراه‌ها و توسعه حمل‌ونقل عمومي با محوريت مترو است كه در مقايسه با گذشته شهر تهران و حتي شهرهاي ديگر دنيا بدون شك رشد و پيشرفت تهران درحوزه زيرساختي كم نظير بوده است.

قاليباف دراين باره تنها به يك آمار بسنده كرد و گفت: در طول 25سال تنها 35ايستگاه مترو احداث شد اما در 10سال گذشته تعداد اين ايستگاه‌ها به 106 رسيد كه البته ظرف 3‌ماه آينده درنظر داريم تعداد ايستگاه‌هاي مترو را به 120 برسانيم. قاليباف برخي اظهارات صورت گرفته مبني بر اين كه اقدامات شهرداري تهران براساس اولويت‌ها و ضرورت‌ها نبوده را اشتباه خواند و گفت:

شهرداري تهران دقيقا براساس ضرورت‌ها و اولويت‌ها كار انجام داده است چون ما معتقديم كه هم نيازمند احداث تونل مترو هستيم و هم تونل‌هاي شهري و جمع‌آوري آب‌هاي سطحي؛ بنابراين براساس يك برنامه مدون و مطالعات دقيق نمي‌توانستيم فقط يك موضوع را دنبال كنيم.

شهردار تهران خدا را شكر كرد كه با وجود همه تحريم‌هاي خارجي و مشكلات داخلي، هيچ‌گاه عمليات عمران شهري در حوزه زيرساختي متوقف نشد. وي گفت: از دوشنبه هفته قبل تا امروز (شنبه) درعرض كمتر از يك هفته تنها 620ميليارد تومان پروژه در حوزه حمل‌ونقل افتتاح كرديم؛ البته نمي‌دانيم بالاخره پايه پولي ريال است يا تومان چون وقتي پروژه‌ها را افتتاح مي‌كنند عدد آن را به ريال مي‌گويند كه مثلا بشود 6هزار ميليارد ريال! اما قدرمسلم سر سفره مردم فعلا نه ريال اثر دارد نه تومان بلكه بالا و پايين رفتن ارز است كه مايحتاج زندگي مردم را گران مي‌كند.

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود از كاهش محدوده شهرتهران از 750به 640كيلومتر مربع سخن گفت و افزود: با وجود تعيين مرزهاي تهران اما چالش آب، هوا و خاك تنها در تهران خلاصه نمي‌شود و همه دشت تهران از غرب (گرمدره، وردآورد و شهريار) تا شرق (پاكدشت و ورامين) با جمعيتي حدود 18ميليون نفر همه سرنوشت‌شان به‌هم گره خورده است و به همين دليل نيازمند طرح جامع درحيطه مسائل فرهنگي، اجتماعي، محيط‌زيستي، اقتصادي و حمل‌ و نقلي براي دشت تهران هستيم كه حدود 23درصد جمعيت كشور را در 5. 1درصد از مساحت خود جاي داده است.

شهردار تهران با اشاره به اينكه روزانه تنها 2هزار خودرو در شهر تهران و شهرهاي اطراف آن شماره مي‌شود و 3ميليون نفر در روز از اطراف به شهر تهران تردد مي‌كنند، گفت:‌ از اين‌رو نمي‌توانيم بحث حمل‌ونقل تهران و شهرهاي اطراف آن را پيوسته نكنيم؛ به همين دليل در حوزه زير‌ساخت‌ها اين برنامه‌ريزي صورت گرفته است تا با احداث پل كاروانسراي سنگي مجموعه بزرگراه همت، حكيم، آزادراه‌كرج، جاده مخصوص با اين دوپل باهم ارتباط برقرار كنند و متعاقب آ‌ن با حل تمامي گره‌هاي ورودي به شهر تهران و نقاط كور ترافيكي كاري كنيم كه ديگر مردم در صف ورود به تهران نمانند.

به گزارش همشهري در پايان سخنان شهردار تهران طي مراسمي امام جمعه و اعضاي شوراي اسلامي شهر قدس با اهداي لوح يادبودي از خدمات محمدباقر قاليباف به‌منظور احداث پل‌هاي تقاطع‌هاي غيرهمسطح كاروانسراي سنگي تقدير كردند.
بنابراين گزارش محمدباقر قاليباف در حاشيه مراسم افتتاح تقاطعات غيرهمسطح كاروانسراي سنگي با حضور در جمع خبرنگاران از اتمام تونل 2كيلومتري شهداي غزه در كنار پروژه ادامه اتوبان شهيد حكيم تا پايان امسال خبر داد. شهردار تهران در پاسخ به سؤالي درباره مشكلات ايجاد شده حين اجراي كارهاي عمراني گفت: مشكلات براي مسئولان است و نبايد مشكلات را براي مردم بيان كنيم، مردم بايد نتيجه حل مشكل را ببينند.

قاليباف در صحبت خود با اصحاب رسانه از افتتاح تقاطعات غيرهمسطح كاروانسراي سنگي به‌عنوان تحول در پل‌سازي‌ شهرتهران نام برد و آن را مايه افتخار مديريت شهري دانست و گفت: البته حين اجراي ساخت اين تقاطعات با هماهنگي صورت‌گرفته با پليس راهور عبور و مرور برقرار بود. وي در پاسخ به سؤالي درباره كمك‌هاي دولت به‌منظور تكميل 55پروژه باقيمانده پايتخت، تصريح كرد: زماني كه قولي به مردم مي‌دهيم؛ ديگر نمي‌توانيم بهانه بياوريم، البته هميشه توقع بوده كه دولت به ما كمك كند تا از ظرفيت‌هايي كه وجود دارد به خوبي استفاده كنيم اما برنامه‌ريزي ما اينگونه است كه وقتي قول مي‌دهيم، آن ‌را با تمام وجود انجام دهيم.

شهردار تهران تصريح كرد: در مترو هم مشكلاتي درباره عدم‌حمايت دولت و همچنين مشكلات تحريم‌ها داشتيم اما اجازه نداديم اين كار متوقف شود. از اين‌رو اگر دوستان ما در دولت به ما كمك كنند، حتما اين كار با سرعت بيشتري پيش مي‌رود و مي‌توانيم اين زمان را كوتاه‌تر كنيم. قاليباف همچنين درباره پل ورودي شهر قدس نيز تأكيد كرد:

وزارت راه و شهرسازي مسئول اين كار است اما آن پروژه هم به پروژه ما گره خورده است. به همين جهت تصميم‌گيري‌ها و هماهنگي براي اين پروژه انجام شد تا در زمانبندي صورت گرفته بتوانيم اين كار چندين ساله را طي ماه‌هاي آينده حل و فصل كنيم. وي در پاسخ به سؤالي درباره قصد خود از حضور در انتخابات رياست‌جمهوري تصريح كرد: ما هميشه گفته‌ايم وظيفه داريم كار كنيم و جايش مهم نيست كه كجاست.

  • توجه 4برابري به عمران تهران نسبت به 11سال قبل

عليرضا جاويد، معاون فني و عمراني شهرداري تهران در مراسم بهره‌برداري از 3پروژ عمراني شهر گفت: 3بزرگراه تهران را با يك رمپ نيايش در مسير شرق به غرب به بزرگراه شهيد چمران متصل كرديم و از آنجا به واسطه زيرگذر سئول به بزرگراه يادگار جنوب مي‌رسيم. بنابراين كساني كه قبلا مجبور بودند از نيايش با طي مسير طولاني به سعادت‌آباد برسند به‌سادگي از اين مسير مي‌توانند استفاده كنند.

جاويد با اشاره به تقاطعات غيرهمسطح كاروانسراي‌سنگي 1 و 2 گفت: ساماندهي ترافيكي در محل تقاطع بزرگراه فتح و بزرگراه شهيد لشكري را بايد از عملكردهاي اصلي اين پروژه‌ها اعلام كرد. به هرحال تقاطع فتح و جاده مخصوص و بزرگراه حكيم بسيار پرتردد هستند و كار انتقال ساكنان شهر قدس، شهريار و ساير شهرهاي اطراف به تهران را برعهده دارند كه حالا با يك تقاطع چندوجهي به هم متصل مي‌شوند.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: قريب 11سال است كه اين دوره مديريت شهري براي ارتقاي كيفيت زندگي در شهر رشد و توسعه زيرساخت‌هاي عمران شهري را دنبال كرده است تا جايي كه 80درصد توسعه بزرگراه‌ها در اين دوره صورت گرفته است؛ يعني طول بزرگراه‌ها از 340كيلومتر به 540كيلومتر رسيده است. همچنين 113درصد رشد تقاطعات غيرهمسطح داشتيم و تونل‌هاي شهري 20برابر شده‌اند ضمن اينكه 3 تونل شهري ديگر به نام‌هاي شهداي غزه، آرش- اسفنديار و ضربعلي‌زاده نيز تا پايان سال به تونل‌هاي شهري اضافه خواهند شد.

به گفته جاويد، با وجود عدم‌همراهي دولت‌ها در دوره‌هاي مختلف اما شهرداري تهران موفق شد به شاخص نرخ تورم سال‌جاري 23هزار ميليارد تومان هزينه عمراني در شهر تهران انجام دهد كه به نسبت 11سال قبل 4برابر به عمران و آباداني تهران توجه بيشتري شده است.

درطول اين 10سال در مجموع 23هزار ميليارد تومان هزينه زيرساخت‌هاي عمراني شهر اعم از شبكه بزرگراهي، تونل آب، تونل شهري، تقاطعات غيرهمسطح و مقاوم‌سازي‌ تقاطعات و پل‌ها شده است. جاويد با بيان اينكه 106پروژه بزرگ عمراني از مهرماه سال 84 تا ابتداي سال 94 به بهره‌برداري رسيده است، گفت: به‌طور ميانگين در 10سال گذشته ماهي يك افتتاح پروژه بزرگ عمراني در شهر تهران داشته‌ايم كه عمده اينها اختصاص به مناطق محروم جنوب شهرداشت.

  • كاروانسراي سنگي شاهكار راهسازي

ديروز محمد محمودي، نماينده مردم شهريار، ملارد و شهر قدس در مجلس شوراي اسلامي نيز در مراسم افتتاح پروژه‌هاي كاروانسراي‌سنگي 1و 2 از اين اقدامات عمراني به‌عنوان شاهكار راهسازي نام برد و گفت: با افتتاح اين دو پروژه بخش مهمي از ترافيك غرب تهران كاسته خواهد شد. به همين دليل از شهرداري تهران، قرارگاه شهيد رجايي و خاتم‌الانبيا تقدير مي‌كنم و معتقدم فارغ از مسائل سياسي شهردار تهران واقعا مي‌تواند براي ساير مديران شهرهاي كشور الگو باشد.

وي با بيان اينكه شاهد انديشه، خلاقيت، به‌كار‌گيري ايده نو و تكنولوژي روز در اين دو پروژه هستيم، تصريح كرد: با افتتاح اين دو تقاطع مشكل تاريخي ترافيك محله قدس و قلعه‌حسن‌خان برطرف شد. اين نماينده مجلس از روحيه شجاعت، ريسك‌پذيري، پاك‌دستي و انقلابي محمدباقر قاليباف قدرداني كرد و گفت:‌ اين تقاطعات به‌عنوان يادگاري بزرگ از دوران خدمت ايشان براي مردم باقي خواهد ماند.

محمودي گفت: من خجالت مي‌كشم كه بگويم 7سال است كه پل ورودي شهرك قدس كه دستگاه‌هاي ديگر متولي ساخت آن هستند، معطل مانده است. كساني كه چشم ندارند خدمات انجام شده در تهران را ببينند، خوب است از توانمندي مديريت شهري تهران درس بگيرند و اين پل را به نتيجه برسانند.

  • تقاطع غيرهمسطح كاروانسراي سنگي يك

با افتتاح تقاطع غيرهمسطح كاروانسراي سنگي شماره يك در غرب تهران ضمن ارتباط بين ادامه بزرگراه شهيد حكيم با فتح يك نقطه حادثه‌خيز ترافيكي در سه‌راه كاروانسراي سنگي حذف شده و به روان‌سازي‌ و ساماندهي ترافيكي در محل تقاطع بزرگراه‌هاي فتح و شهيد لشگري منجر شده است.

  • تقاطع غيرهمسطح كاروانسراي سنگي  2

تقاطع غيرهمسطح كاروانسراي سنگي شماره 2 درمحل تقاطع آزاد راه تهران -كرج با ادامه بزرگراه شهيد حكيم قرارگرفته است. اين تقاطع مي‌تواند علاوه بر انتقال ترافيك از سه‌راه كاروانسراي‌ سنگي به سمت تهران و كرج گزينه مناسبي براي دسترسي به جاده قديم و جاده مخصوص كرج باشد.

  • پل شرق به شمال تقاطع نيايش و چمران

مجموعه پل‌هاي ولايت در تقاطع بزرگراه نيايش با شهيد چمران ازگذشته فاقد رمپ راستگرد شرق به شمال بود كه با بهره‌برداري از اين پل علاوه بر روان‌سازي‌ بار ترافيك در مسير شرق به غرب بزرگراه نيايش، شاهد كاهش محسوس ترافيك در محدوده سعادت‌آباد و خيابان سئول خواهيم بود.