به گزارش ایسنا؛ نمایشگاه «نگارههای بارون» با آثاری از احمد جعفری و مهرشید مظفریان افتتاح شده است. در این نمایشگاه ۲۰۰ اثر که دربرگیرنده آثاری با تکنیک لعاب روی سفال و آبرنگ، پاستل و رنگهای مختلف روی چوب کار شدهاند، در معرض دید علاقهمندان قرار گرفته است.
در این آثار موتیفهایی همچون الهه خورشید و نقشمایههای بز، سفالینهها کهن ایرانی روی کاشیهایی که دیگر شکل کاربردی ندارند و بیشتر جنبه هنری آنها مورد توجه قرار گرفتهاند، ارائه شدهاند تا فضایی را برای خوانش هنرهای سنتی ایران برای احیای دوباره این موتیفها در هنر امروز ایجاد کنند.
احمد جعفری - استاد دانشگاه در رشتههای گرافیک و نقاشی - درباره آثار نمایشگاه «نگارههای بارون» اظهار کرد: باید تلاش کرد تا هنرهای سنتی ایران در ظرفیتهای امروزی هنر و معماری رواج پیدا کند. بر همین اساس، ما آثار این نمایشگاه را با همین رویکرد ارائه کردیم.
او ادامه داد: در حال حاضر بهدلیل اینکه فضاهای زندگی نسبت به گذشته کوچکتر شده است، راحتتر میتوان از سفال برای تزیین فضاهای داخلی منازل استفاده کرد. به این ترتیب تنوع دیدی که به وسیله سفال در فضاهای کوچک ایجاد میشود باعث خواهد شد تا خستگی دید برای کسانی که در خانههای کوچک زندگی میکنند، کمتر شود.
این دانشآموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران درباره جایگاه هنر سفال در عرصه هنرهای تجسمی، گفت: هنر سفال در کشور ما، عقبه تاریخی بسیاری دارد و در حال حاضر نیز این هنر در برخی از مناطق شمالی کشور و شهرهای دیگر همچون همدان، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان به شکلی جدی انجام میشود. نکته مهمتر اینکه منشأ بروز و ظهور نقوش هنرهای تجسمی از سفالهای کشفشده از زمان مادها بوده است. بنابراین طرح این سوال که هنر سفال در حال حاضر چه تاثیری در هنرهای تجسمی دارد نیز پاسخی بدیهی دارد.
این هنرمند همچنین درباره اینکه چرا در برخی آثار این نمایشگاه تلاش شده تا از موتیفهای قدیمی در هنر سفال و کاشیکاری استفاده کنند، اظهار کرد: دلیلش این است که این موتیفها بسیار درست و بجا روی آثار سنتی ایرانی استفاده شده و بهره گرفتن از آنها در طول زمان جا افتاده است. همچنین این موتیفها به قدری دارای جنبههای زیباشناختی قوی هستند که ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ نقش مدرنی نمیتواند به این قدرت مفهوم اصلی را منتقل کند.
جعفری با بیان اینکه باید کاری کنیم تا هنر سفال در ظرفیتهای امروزی هنر بیشتر رواج پیدا کند، گفت: یکسری ظروف سرامیکی که در حال حاضر در جامعه باب شده است، در اصل کار کاشی و لعاب بوده که اکنون به این مرحله رسیدهاند. بنابراین هنر سفال چه در لوازم مصرفی همچون ظروف و چه در معماری قابلیت بهرهگیری بسیار بالایی دارد. مضاف بر اینکه بهعنوان یک هنر موزهای هم به وفور از این هنر استفاده میشود.
مهرشید مظفریان - دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه - نیز اظهار کرد: ما در حال حاضر شاهد آثار بسیاری در قالبهای مختلف از هنر سفال هستیم و اتفاقا این آثار با استقبال خوبی هم مواجه میشوند، اما چون تا کنون کمتر شاهد هنر سفال به شکل تابلو و اثر هنری نبودهایم، تصمیم گرفتیم سفال را به شکل تابلو و نقشهای روی دیوار ارائه کنیم.
او با اشاره به استفاده از موتیفهای قدیمی و نقشهای مدرن در برخی از آثار این نمایشگاه، اظهار کرد: موتیفهای قدیمی جایگاه و طرفداران خاص خود را دارند و حسهای قدیمی و سنتی یکی از جلوههایی است که طرفداران بسیاری دارد، اما با این حال ما فقط به این موتیفها نپرداختهایم، چراکه علاقهمند بودیم تا هم کارهای قدیمی و سنتی را داشته باشیم و هم آثار مدرن و نیمه مدرن، بنابراین تصورم این است که در این نمایشگاه توانستهایم به سلیقههای متفاوت پاسخ دهیم.
این هنرمند همچنین بیان کرد: تصور میکنم با برگزاری این نمایشگاه توانستیم این موضوع را ثابت کنیم که هنر سفال میتواند وارد عرصه هنرهای معاصر شود، به این دلیل که بسیاری از طرحهایی که برای مخاطبان بسیار چشمگیر و جذاب بوده، جزو طرحهای مدرن و معاصر بودهاند.
نمایشگاه «نگارههای بارون» تا ۲۹ دیماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «شکوه» به نشانی خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ میزبان علاقهمندان است.