تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۱

سعید بی‌نیاز*: به جای حرص‌خوردن و شک‌کردن به نزدیکان‌تان، حساب شده برخورد کنید.

بد نیست  اول بپذیریم که مزاحم هست و باید با آن کنار آمد؛  بعد حواسمان باشد که با گمان‌ها و رفتار خودمان، مزاحم را به هدفی که داشته یعنی خردکردن اعصاب‌مان  نرسانیم.

خودی‌ها را مقصر ندانید

گام اول این است که به اعضای خانواده‌تان اطمینان کنید. حتی اگر مزاحم تلفنی در واقع کسی است که با دختر خانم شما رابطه دارد، تا جو اعتماد در خانواده حاکم نباشد، هیچ‌گاه دخترتان این قضیه را به شما نمی‌گوید.

دعواهای قدیمی ‌را زنده نکنید. مزاحمت کار مزاحم است و نه اعضای خانواده.  شما یک خانواده‌اید و باید این مشکل را با هم حل کنید و نه بر ضد هم.

مزاحمت را جار نزنید

قرار نیست تا 7 فامیل دورتر و 7 کوچه آن‌طرف‌تر خبردار شوند که به سلامتی خانه شما مزاحم تلفنی دارد. همه که مثل شما دلشان برای آبروی خانوادگی‌تان نمی‌سوزد؛ عده‌ای ممکن است از همین آب گل آلود استفاده کنند و با هر کدام از اعضای خانواده شما، از طریق شایعه‌پراکنی در مورد همین مزاحمت، تسویه حساب  کنند.  توافق کنید که موضوع به بیرون درز نکند.

عصبانی نشوید

گام سوم این است که هیچ به روی خودتان نیاورید که برای شما مزاحمت ایجاد شده است. چه مزاحم بخواهد هیجان‌جویی مرضی کند، چه بخواهد از شما انتقام بگیرد و چه اختلال شخصیتی یا جنسی داشته باشد، از عصبانیت شما لذت می‌برد. خیلی محترم جواب تلفن را بدهید و اگر فهمیدید مزاحم است، موقتا خشم خودتان را کنترل و تلفن را قطع کنید.

نوع مزاحمت را بشناسید

این یکی به کمی ‌زیرکی احتیاج دارد.  اگر مزاحم تلفنی شما، هم به خانه شما، هم به گوشی‌تان، هم به گوشی همسر و فرزندتان زنگ زد، مطمئن باشید  آشناست. در این موارد بهتر است که  ‌اقدام قانونی برای ردیابی مزاحم را به تاخیر بیندازید. ممکن است واقعا یکی از دوستان قدیمی‌که بلد نیست شوخی بهتری کند، با این مزاحمت‌ها چند روز سر کارتان بگذارد. اما اگر مطمئن شدید طرف واقعا مرض دارد گام‌پنجم را اجرا کنید.

اقدامات قانونی را برای ردیابی  انجام دهید

آخرین گام ـ تاکید می‌کنیم آخرین گام ـ توسل به قانون است. وقتی دیدید مزاحم، تنها زمانی که مطمئن شد جنس مخالفش تلفن را برداشته، صحبت می‌کند و حرف‌های  وقیحانه می‌زند، وقتی که مزاحم صبح و عصر و شب و نیمه شب زنگ می‌زند، وقتی که صدای عربده‌های یک جمع همراه با صدای مزاحم به گوش می‌رسد، به احتمال زیاد در بهترین حالت با یک جوان یا نوجوان هیجان‌جو و در بدترین حالت با یک بیمار روبه‌رو هستید. پس معطل نکنید و  از راه‌های قانونی وارد شوید. اما چه بهتر که قبل از رسیدن به این گام آخر، مسئله را حل کرده باشید.

*کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی