سعيد متصدي ديروز به گزارش روزنامه همشهري كه با تيتر «آلودهترين ديماه در 3سال اخير» منتشر شد نيز واكنش نشان داد. وي تلاش كرد تا از بهتر شدن هوا در تهراني بگويد كه اين روزها آلودهترين شرايط هوايي را سپري ميكند.
اين مقام مسئول در سازمان محيطزيست در بخش ديگري از سخنان خود با تأييد خبر همشهري درخصوص آلودگي مؤثر كاميونهاي فرسوده در ترددهاي شبانه گفت: بررسيها نشان ميدهد تردد شبانه كاميونهاي فرسوده كه نخالههاي ساختماني و مصالح را جابهجا ميكنند باعث تشديد غلظت آلايندهها ميشود.
11ميليون موتورسيكلت در كشور تردد دارند و حدود 3.5ميليون موتور سيكلت در تهران هستند اگر ميزان توليد آلودگي هوا را كه توسط اين موتور سيكلتها توليد ميشود محاسبه ميكنيم معادل 45ميليون دستگاه خودرو توليد آلودگي ميكنند و اين در حالي است كه در كشور 18ميليون خودرو وجود دارد.
متصدي اظهار داشت: اولويت گذاشتن موضوع موتورسيكلتها از سال گذشته اتفاق افتاد و از ابتداي مهر سالجاري توليد موتورسيكلتهاي كاربراتوري متوقف شد. اين سخنان متصدي در حالي است كه سالهاست بهرغم تمام وعدهها هيچ اقدامي براي كاهش آلايندگي موتورهاي كاربراتوري موجود صورت نميگيرد.
موضوع مورد اشاره ديگر متصدي موضوع معاينه فني و سامانه سيمفايي بود كه يكسال و نيم بود كه در انتظار اجرا مانده و از ارديبهشت امسال عملي شد. وي با بيان اينكه كاهش مدت زمان معاينه فني خودروها از 5 سال به 2سال در انتظار تصويب مجلس است، گفت: امروز شاهد بهرهبرداري از سيستم سيمفا هستيم و 440مركز به اين سيستم وصل هستند. اين ساختار ايجاد شده است اما عملكرد نيز بايد مطابق با ساختار اصلاح شود. وي افزود: پيشنهاد ما اين است كه مدت معاينه فني خودروها براي خودروهاي عمومي يكسال و براي خودروهاي شخصي نيز از 5 سال به 2سال كاهش پيدا كند كه درصورت تصويب مجلس اين موضوع نيز نهايي خواهد شد.
نوسازي تاكسيهاي فرسوده كه توسط وزارت كشور انجام شده، موضوع ديگر متصدي براي اعلام بود كه در اينباره گفت: 12هزار و 500 تاكسي فرسوده در تهران جايگزين شدند و براي 2500دستگاه نيز مشكلاتي وجود داشت كه بهدنبال گرفتن مصوبه براي تعويض آنها هستيم. ناگفته نماند كه بهرغم نوسازي 12500تاكسي، امسال آلودگي هوا در تهران به وضوح افزايش يافته و دورههاي متعدد 6روزه، 8روزه و 12روزه آلودگي هوا طي 4ماه اخير رقم خورده است.
- سهم اندك آلودگي كارخانهها
متصدي همچنين از معرفي 145واحد صنعتي آلاينده به دادگاه و پلمب 36واحد صنعتي آلاينده هوا سخن گفت. در اينباره بايد دانست كه اگر همه كارخانههاي آلاينده تهران نيز پلمب شوند، تنها 10درصد در كاهش آلودگي هوا اثر دارد. وي افزود: در بحث پرداخت عوارض آلايندگي از سوي صنايع آلاينده كشور، پيشبيني ميكنيم سالانه بين 3 تا 5 هزار ميليارد تومان عوارض آلايندگي پرداخت شود اما بحثي كه تاكنون محقق شده در سال گذشته 700ميليارد تومان بوده است. وعده ديگر متصدي اين بود كه تا اواسط سال آينده 70درصد كشور تحت پوشش بنزين يورو4 قرار ميگيرد. در اين زمينه دولت امسال تصويب كرد كه درصورت تردد خودروهاي فرسوده 50هزار تومان جريمه براي آنها درنظر گرفته شود اما به هيچ وجه سازوكاري براي جريمه آن توسط پليس راهور انديشيده نشد تا اين مصوبه نيز مانند انبوه مصوبات ديگر بر زمين بماند.
- محور نادرست موتورخانه
موضوع ديگر كه طي سالهاي اخير مورد علاقه متصدي بوده، معاينه فني موتورخانهها بود كه در اينباره گفت: معاينه فني موتورخانهها نقش زيادي در كنترل آلودگي هوا دارد. اين بحث طي 3سال اخير همواره از سوي وي و سازمان محيطزيست مطرح شده اما مطالعات فراواني هست كه نشان ميدهد اين منابع درصورت آلايندگي، كمتر از 3درصد در آلودگي هوا مؤثرند و اين يعني تقريبا هيچ! وي درخصوص تعداد روزهاي هواي سالم در تهران هم گفت: تعداد روزهايي كه در سال92 شاخص آلودگي هوا بالاي 100 بود 160روز محاسبه شدهاند كه امروز اين آمار به 63 روز رسيده است و اين نشان ميدهد كه در شهر تهران بالغ بر 3ماه وضعيت بهتر شده است. بهرغم اين گفته متصدي، بررسي آمار روزهاي گذشته از ديماه 3سال اخير نشان ميدهد در آلودهترين ديماه تنفس ميكنيم و هوا به هيچ وجه در مدت مشابه بهتر نشده است.