فریبا خانی: این‌روزها در نگارخانه‌ی ماه، نمایشگاه «درخت‌ها و کلاغ‌ها»ی رضا امیریاراحمدی، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز برپاست. این هنرمند دستی درمعماری هم دارد.

 

 

درخت‌هاي فلزي با حجم‌هايي از كلاغ‌ها، حركت‌‌ آن‌ها، قارقاركردنشان و پيوندشان با درخت‌ها در فصل‌هاي گوناگون پاييز و زمستان و... موضوع جذابي است. رضا اميرياراحمدي اهل بروجرد است و در سال 1338 خورشيدي به دنيا آمده است.

رد دوره‌هاي جست‌وجوگرانه‌ را مي‌توان در بسياري از كارهايش پيدا كرد. مجسمه‌هاي گاو‌هاي او مجسمه‌هاي فلزي زيبايي هستند كه من بسيار دوستشان دارم. آدم‌هاي او با نيم‌تنه‌هاي بلند و پاهاي كوتاه و درخت‌ها  و كلاغ‌هايش.

با او درباره‌ي كارهايش حرف زديم.

 

  • چرا كلا‌غ‌ها و درخت‌ها؟

من در هرشرايطي كه باشم شرايط و وضعيت جغرافيايي بر من اثر مي‌گذارد. من اين‌روزها در لواسانم و چشم‌انداز من در فصول مختلف درخت‌ها و كلاغ‌ها هستند. در مجسمه‌اي كه مي‌بينيد درخت با يك عالم كلاغ در هم پيچيده شده، صداي كلاغ‌ها هم حس مي‌شود.

من كلاغ‌ها را دوست دارم. كلاغ سياه وقتي در آسمان پرواز مي‌كند، خطي جدا كننده را در آسمان ايجاد مي‌كند. 25 سال پيش من با دوربين از تهران تا تبريز مسير مهاجرت كلاغ‌ها را دنبال كردم و بسيار از آن‌ها عكس گرفتم. به‌نوعي روي آن‌ها مطالعه كردم.

در زنجان در يك گندم‌زار كه گندم‌هايش را درو كرده بودند،  روي درخت سه كلاغ را ديدم؛ اين سه كلاغ هشدار دهنده بودند و به كلاغ‌هاي مشغول دانه‌خوردن، پيام مي‌دادند تا متوجه خطر شوند. به نظر من كلاغ‌ها پرنده‌هاي باهوش و عجيبي هستند و قابل تأمل‌‌اند.

 

  • چه قدر طول مي‌كشد كه يك كار حجمي‌ را تمام كنيد؟

من دوست دارم زود به نتيجه برسم. من سرعت را دوست دارم و دوست ندارم معطل كنم. دوست دارم زود به نتيجه برسم.

 

  • شما در دوره‌ي خودتان براي انتخاب رشته‌ي هنر مشكلي نداشتيد؟

كلاس نهم كه بودم در بيشه‌هايي در بروجرد مي‌رفتم درس بخوانم، اما به‌جاي درس‌خواندن گاوها را مي‌كشيدم و اين كارهاي حجمي گاو‌هايم از آن دوره ناشي مي‌شود.

دكتر عبدالحسين زرين‌كوب پسرخاله‌‌ي مادرم بود و پدرم خيلي او را قبول داشت. يك‌بار به پدرم گفت كه پسرهايت استعداد هنري دارند، آن‌ها را ببر تهران بگذار در هنرستان هنرهاي زيبا درس بخوانند.

پدرم با اين كه در بروجرد آدم سرشناسي بود، حرف او را شنيد و ما را به تهران آورد. خانه‌اي اجاره كرديم و ما به هنرستان رفتيم.

او خودش اسب‌هاي بي‌نظيري مي‌كشيد. فقط يك‌بار پدرم به من گفت كه نمي‌خواهي كنار هنر،كار ديگري هم داشته باشي؟ كه شايد نگران معيشت  من بود، اما ديگر دخالت نمي‌كرد.

 

  • شاخص‌ترين كارهايتان كدام‌ها هستند؟

 من علاوه بر نقاشي و مجسمه‌سازي، در پروژه‌هاي معماري هم شركت كرده‌ام. مثلاً در پروژه‌های وزارت مسکن (مجسمه، کتیبه، نقش برجسته) مانند بیمارستان شهید بقایی اهواز، بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان، بیمارستان زنان فداییان خرمشهر، میدان مولانای اهواز، ساختمان جدید کتاب‌خانه‌ي ملی تهران، مجلس شورای اسلامی تهران، موزه‌ي قرآن تهران،‌ بازسازی مجلس شورای ملی قدیم در میدان بهارستان تهران و...

 

آخر سر، اين هنرمند سخنش را با كلام مولانا تمام مي‌كند: «در اصبع عشقم چو قلم بیخود و مضطر/طومار نویسم من و طومار ندانم» و مي‌گويد كه هنر آمدني است و براي او بايد تلاش كرد. هنرجو بايد تلاش كند  و كار كند تا به نتيجه برسد.

نمايشگاه درخت‌ها و كلاغ‌ها تا 25 دي  در نگارخانه‌ي ماه برپاست. شماره‌ي تلفن اين نگارخانه 22045879 است.