تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵

همشهری آنلاین: شرکت‌های خودروسازی از دیر باز در تلاش بوده‌اند تا برف پاک کن را از خودرو حذف کنند.


شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام رانندگی در فصل بارندگی، وقتی که با بارش نم نم باران روبرو می‌شوید و برف پاک کن را روشن می‌کنید، گاهی اوقات با قطع و وصل شدن ناگهانی باران، ناچار شوید برف پاک کن را مدام خاموش و روشن کنید. امروزه بهترین راه حل برای حل این مشکل، استفاده از حسگر باران (Rain Sensor) در خودرو است.

وقتی شیشه با بارش نم نم باران خیس می‌شود، حسگر باران به برف پاک کن سیگنال ارسال می‌کند تا به طور اتوماتیک برف پاک کن فعال شود و شیشه را پاک کند. در ادامه علاوه بر بیان شرح مختصری از تاریخچه برف پاک کن، به بررسی حسگر باران و چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت.

 در گذشته برخی سعی کرده‌اند به جای برف پاک کن، با ایجاد لرزش‌های خفیف در شیشه جلو از شکل گیری قطره روی شیشه جلوگیری کنند. ولی این ایده‌ها هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفتند؛ زیرا مشکلات زیادی داشتند و از همه مهم‌تر رانندگان از نمونه‌های آزمایشی ساخته شده رضایت خاطر نداشتند.

امروزه نوعی از برف پاک کن‌های پیشرفته در حال توسعه هستند که میزان بارندگی را می‌سنجند و برف پاک کن و سرعت آن را بر این اساس تنظیم می‌کنند. سیستم این برف پاک کن‌ها به گونه‌ای است که حس گرهای مادون قرمز که به سطح خارجی شیشه متصل هستند، پس از تعیین میزان و شدت رطوبت یک سیگنال به واحد کنترل مرکزی برف پاک کن ارسال می‌کنند و برف پاک کن‌ها با سرعت مشخصی توسط این واحد فعال می‌شوند.

زمانی که شیشه خشک است، حداکثر میزان امواج مادون قرمز به حس گرها می‌رسد و با زاویه 45 درجه بازتاب می‌شود. اما زمانی که بارندگی شروع می‌شود، خیس بودن شیشه باعث می‌شود تا امواج مادون قرمز در مسیرهای متفاوتی با زاویه‌های کم‌تر یا بیش‌تر از 45 درجه بازتاب شوند. در عمل باید گفت که هرچه میزان آب روی شیشه بیش‌تر باشد، اشعه کم‌تری توسط حس گرهای مادون قرمز بازتاب می‌شود. زمانی که میزان بازتاب امواج مادون قرمز به حداقل مقدار ممکن برسد، نرم افزار موجود در سیستم برف پاک کن روشن می‌شود، سرعت برف پاک کن نیز بسته به سرعت خیس شدن شیشه تعیین می‌شود، و در نهایت برف پاک کن فعال می‌شود. این سیستم را می‌توان در فصل‌هایی که بارندگی نیست یا در هنگام شستشوی خودرو، غیرفعال کرد.

برچسب‌ها